• Anonym (Preppan)

Prepping

Jag är en s.k prepper. Men jag har inte alla svar och jag undrar mycket. Finns det några här som också preppar?

Min prepping har pågått sedan 2019 strax innan pandemin. Det känns löjligt att erkänna inför andra även om jag vet att det finns de som också preppar.

Har Mylar påsar, vattendunkar (120 liter), mat till mig och mina djur (torrvaror), ljus, sprit, gas, lampor, tändstickor, böcker om överlevnad (hur det nu kan hjälpa), burkmat etc...etc. 

Hur gör ni andra, har ni någon plan? 

• Svar på tråden Prepping
  • Tom Araya
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-05-28 20:26:37 följande:

Och hur länge ska ditt förråd räcka? Hur tänker du kring toalettbesök, hygien, värme, matlagning? Vatten kan sparas ungefär en vecka i dunk, men det har du säkert koll på redan.

Vatten kan sparas långt mycket längre än så om man ser till att dunken är ren invändigt innan man fyller den.
  • Tom Araya

Det finns mycket info att få via nätet, inte minst på sociala forum där ämnet diskuteras av de som ägnar sig åt krisberedskap.

Krisberedskap & civilt försvar (msb.se)

Krislådan ? Var förberedd om krisen kommer | Röda Korset (rodakorset.se)

Krisberedskap och civilt försvar (livsmedelsverket.se)

Krisberedskap för överlevnad i hemmet (forestbud.se)

Preppning ? en sund nybörjarguide | Urvaken

Startsida | Preppingguiden.se

Andreas ?preppar? för krisen | SVT Nyheter

En prepper svarar: Det måste du ha hemma (aftonbladet.se)

Prepping och krisberedskap för nybörjare ? Outdoor Wilda

Krisberedskap ? Så höjer du din katastrofberedskap | Beredd.se

Bygg din egen krislåda - The General Prepper

(4) Preppers Sverige - Krisberedskap - Överlevnad - Förberedelse - Säkerhet | Facebook

• Friger
    Tom Araya skrev 2022-07-20 22:58:58 följande:
    Det första alternativet känns mest sannolikt och rimligt.
    Ingen behöver bekymra sig över krisberedskap om jorden går under, jag lovar.
    Nä, går jorden under så blir ju allt jätteenkelt. Köpläge på börsen! Kanske kan man få majoritet i Volvo sista dagen? Vem vet? :)

Personligen tror jag att en eventuell katastrof kan innebära längre än 72timmar. Ett sådant scenario som inte innefattar världskrig är en systemkollaps i el-nätet under en köldknäpp.

Att slå på strömmen igen skulle ta dagar. På den tiden hinner värmesystem och vattenledningar frysa sönder om det är en köldknäpp och alla möjliga effekter som är ganska dåliga.

Våra "kära" politiker har misskött elnätet rätt länge nu. Antalet incidenter ökar stadigt för varje år. Systemkollaps är inget orimligt scenario även om partiell kontrollerad bortkoppling av laster är planen vid överbelastning.
  • Anonym (Fm)

Är krigsplacerad lång hemifrån och det har prio för mig. Min sambo jobbar inom en samhällsviktiga funktion och tänker inte överge den. Så ingen fanflykt för oss

Vi har mat mm samt möjlighet för tillagning och behålla värmen ca en vecka. Vatten för hygien och matlagning har vi utanför knuten. Dricksvattnet roterar vi några liter. 

• Friger
    Anonym (Fm) skrev 2022-07-21 09:19:07 följande:

Är krigsplacerad lång hemifrån och det har prio för mig. Min sambo jobbar inom en samhällsviktiga funktion och tänker inte överge den. Så ingen fanflykt för oss

Vi har mat mm samt möjlighet för tillagning och behålla värmen ca en vecka. Vatten för hygien och matlagning har vi utanför knuten. Dricksvattnet roterar vi några liter. 

Gillar din inställning! (så länge den där krigsplaceringen inte är på Mallis)

Finns manuella små bärbara vattenpumpar och liknande som kan leverera för sammanhanget obegränsat med dricksvatten.

Sök på:
    -Katadyn
    -Lifestraw
    -MSR

Själv har jag en MSR Guardian, lite dyr. Mycket dyrare än när jag köpte den såg jag. Enkel att bära med sig och du kan i princip pumpa vatten från en vattenpöl och få drickbart vatten. Har använt den mycket med bra resultat.

Lifestraw har jag också några flaskor av typ dricksflaskor. De fungerar säkert men.... Du får "suga som fan" för att få i dig vatten. Visst... Är det nöd. Men roligt är det ju inte. Ser ut som man övar för en porrfilmsinspelning.

Rekommenderar att ni köper någon historia med hand-pump eller gravitationsfilter.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Preppan) skrev 2022-05-28 20:13:00 följande:
    Prepping

Jag är en s.k prepper. Men jag har inte alla svar och jag undrar mycket. Finns det några här som också preppar?

Min prepping har pågått sedan 2019 strax innan pandemin. Det känns löjligt att erkänna inför andra även om jag vet att det finns de som också preppar.

Har Mylar påsar, vattendunkar (120 liter), mat till mig och mina djur (torrvaror), ljus, sprit, gas, lampor, tändstickor, böcker om överlevnad (hur det nu kan hjälpa), burkmat etc...etc. 

Hur gör ni andra, har ni någon plan? 

Jo vi preppar och skulle klara oss ganska bra i alla fall en månads tid. Men det är inget vi pratar om för man vill ju inte få objudna gäster. Jag har även ett vapen sen tidigare intresse i sportskytte.
  • Anonym (Preppan)

Jag läser att det är nog fler saker jag behöver tänka på. Ni är fantastiska!!

Önskar jag bodde mer avlägset men å andra sidan har jag ett landställe som  kanske kan bli något. 

Det finns så mycket kunskap att hämta på nätet att ta till. Men det är svårt om man inte har ekonomin att ha ett BOL. Vad gör man då? Dvs vad kan jag göra för att göra om landstället till BOL eller måste jag skaffa ett annan fastighet?

När ni preppar... Vad preppar ni? Testar ni produkterna innan? 
    Jag behöver veta mer om tryck kokning. Behövs det någon special burk? 

Kollad för någon vecka sen  "Alaska the Last Frontier" där ser jag att de tryckkokar lax etc. men vet inte vad som behövs. Vatten? Kryddor? Olja?

• monline

En bug-out-bag tycker jag är en bra idé. Bra i det enkla scenariot att det börjar brinna hemma. Då har man det viktigaste i en väska nära dörren. Även bra att slänga med i bilen om man åker långt ibland och kanske blir stående i vinterkyla några timmar.

Tidsfördriv som inte kräver batterier är en annan bra idé. En tjock bok. En kortlek eller ett litet brädspel om man är två. Ett par tärningar räckte för att roa folk en gång i tiden.

• Anonym (Värdelöst utan vapen)

Jag känner att som ensamboende kvinna i en sån situation hade jag blivit rånad.  Så prepping blir onödigt eftersom jag inte kan köpa vapen att skydda mig och mina saker med.

I usa hade jag gjort det...men utan vapen känns det bara som det skulle göra mig till en måltavla.

• monline
    Anonym (Värdelöst utan vapen) skrev 2022-07-30 20:00:09 följande:

Jag känner att som ensamboende kvinna i en sån situation hade jag blivit rånad.  Så prepping blir onödigt eftersom jag inte kan köpa vapen att skydda mig och mina saker med.

I usa hade jag gjort det...men utan vapen känns det bara som det skulle göra mig till en måltavla.

Du tänker worst case och samhällskollaps. Det är inte det vanligaste scenariot.

Jag har redan haft användning av min prepping. De där dagarna i början av pandemin då alla panikhandlade i affärerna, då tog jag det lugnt. Jag hade redan mat för en månad och gott om toapapper. :)
Svar på tråden Prepping