• Anonym (Preppan)

Prepping

Jag är en s.k prepper. Men jag har inte alla svar och jag undrar mycket. Finns det några här som också preppar?

Min prepping har pågått sedan 2019 strax innan pandemin. Det känns löjligt att erkänna inför andra även om jag vet att det finns de som också preppar.

Har Mylar påsar, vattendunkar (120 liter), mat till mig och mina djur (torrvaror), ljus, sprit, gas, lampor, tändstickor, böcker om överlevnad (hur det nu kan hjälpa), burkmat etc...etc. 

Hur gör ni andra, har ni någon plan? 

• Svar på tråden Prepping
  • monline

Några saker jag inte tycker är viktigt är tält och vapen som amerikanska preppers gärna pratar om. Inte ens människorna i Ukraina har användning av tält idag. Gick de omkring med hagelbössa skulle de bara bli måltavlor för ryssarna. Innan det blir så illa att vi behöver vapen för att försvara våra konserver mot hungriga grannar så har svenska staten evakuerat staden vi bor i. Däremot tycker jag man kan vara förberedd för mer långdragna kriser än vad MSB råder.

• monline

Apropå pandemi. En till sak som kan vara bra att ha är andningsskydd med skyddsklass FFP3. Även handsprit, men med skruvkork, annars dunstar alkoholen med tiden.

• FuckGoggleAskMe
    monline skrev 2022-07-30 20:12:03 följande:
    Du tänker worst case och samhällskollaps. Det är inte det vanligaste scenariot.

Jag har redan haft användning av min prepping. De där dagarna i början av pandemin då alla panikhandlade i affärerna, då tog jag det lugnt. Jag hade redan mat för en månad och gott om toapapper. :)

Är ingen prepper men min strategi att vara disträ, funkar bra.
    Just före pandemin hittade jag toalettpapper till starkt nedsatt pris så jag köpte en massa, trots att jag hade en del. Några dagar senare upptäckte jag återigen detta erbjudande, och köpte en massa för jag hade glömt att jag just köpt. Svor lite när jag skulle stuva in ännu mer i förrådet men efter några dagar började denna underliga hamstring av toalettpapper och hyllorna stod tomma i affärerna. Då var det skönt att vara disträ, vårt förråd räckte i flera veckor.

Hade även råkat få till ett stort lager av olika bönkonservburkar, ris och pasta av misstag, så jag förlitar mig till att vara disträ och stressad, funkar lika bra som prepping. 

• Friger
    monline skrev 2022-07-30 20:19:45 följande:

Några saker jag inte tycker är viktigt är tält och vapen som amerikanska preppers gärna pratar om. Inte ens människorna i Ukraina har användning av tält idag. Gick de omkring med hagelbössa skulle de bara bli måltavlor för ryssarna. Innan det blir så illa att vi behöver vapen för att försvara våra konserver mot hungriga grannar så har svenska staten evakuerat staden vi bor i. Däremot tycker jag man kan vara förberedd för mer långdragna kriser än vad MSB råder.

Svenska Staten är erkänt duktiga på att misslyckas fullständigt vid all form av krishantering.

Tror inte du kan räkna med någon fungerande hjälp därifrån om det händer något stort.

Däremot tror jag mer på händelser som exempelvis omfattande strömavbrott än krig under den närsta åren.
  • Anonym (Klarar mig rätt ok)

Egen brunn,
    egen avlopp
    egen skog
    bete +minst ett års lager av djurfoder
    höns+hästar +massa andra djur
    vapen och jaktlicens
    två jordkällare 
    odlar vår egna vi mat med eget gödsel och utsäde.
    kamin
     Detta är några av de saker som nog underlättar för oss i en kris. Vi klarar oss i ett år om kriget kom idag.

• Anonym (A)
    monline skrev 2022-07-30 20:32:01 följande:
    Apropå pandemi. En till sak som kan vara bra att ha är andningsskydd med skyddsklass FFP3. Även handsprit, men med skruvkork, annars dunstar alkoholen med tiden.
    Ja, andningsskydden behövs.
  • Anonym (en till)

Jag preppar också. Har gjort sen 2015 ungefär. 

Jag har bara överskotts lager av sånt jag använder på regelbunden basis. (Har insett att "bra att ha grejer" i form av mat bara tar onödig plats.) Jag har mest av  ris,pasta,quinoa, hårdbröd, krossade tomater, socker mjöl m.m.Man kommer långt på pasta och krossade tomater om det väl skulle bli kris. Vatten har jag självklart också. Odlar lite lätt med potatis, men detta kan utökas om det skulle bli t.ex ransonering.

Vi bor i ett äldre hus med vedkamin som kan värma upp hela huset om det skulle vara så. Ved ser vi till att ha gott om.

Jag preppar först och främst för samhällskris som skulle göra att jag och familjen måste klara oss själva hemma under längre tid. Att leva i skogen tar jag inte så mycket i beräkning, även om sakerna finns hemma de med :)

Men en "bug out bag" finns även det. Samt alla viktiga bankdosor, pass, kontanter i lagom små valörer om det skulle bli svårt med växel, samt euro, samlat på ett o samma ställe för att smidigt få med sig vid eventuell flykt. 

Jag vet var de närmsta skyddsrummen finns. 

Alltid bensin i bilen + extra dunk. Alla cyklar fungerande... skulle kunna skriva en bok, men blir väl lite långt kanske :)

Kan tillägga att i motsats till" hard core- preppare" så vet mina grannar + alla jag känner  att jag preppar och jag har med i beräkningen att hjälpa dem så långt jag kan. Jag vet att de skulle hjälpa oss på det sätt de kan, vissa har skills jag inte har och de har lager på vissa saker de med. I kris är det bättre att hjälpa varandra än att bara se till sig själv, det är i alla fall min filosofi. Alla kan hjälpa till med något och man behöver all social tryggheten kan få i händelse av kris.

Bor i stad med ca 50 000 invånare.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Jag är inte prepper. Vatten är det viktigaste för att överleva några veckor. För att klara ytterligare några veckor behöver man dessutom en del vitaminer/mineraler.
    En vuxen som har normalt med kroppsfett överlever några månader utan mat.
    (det vet man från långvariga hungerstrejker). Det finns experiment som visar att det under en begränsad tid kan vara mentalt lättare att inte äta alls (fasta) än att äta för lite. Äter man för lite så kan man inte tänka på annat än mat.
    Har man barn så är det förstås viktigare att ha tillgång till mat.

Multivitamin/mineral-tabletter har jag hemma. Min nödplan för vatten är att ta från varmvattenberedaren, som rymmer nästan 300 liter. Alla normala varmvattenberedare har en kran i närheten av övertrycks-skyddet, och där kan man få ut vatten även om det inte längre kommer något vatten från vattenverket.

• monline
    Anonym (en till) skrev 2022-07-31 01:23:30 följande:

Jag har bara överskotts lager av sånt jag använder på regelbunden basis. (Har insett att "bra att ha grejer" i form av mat bara tar onödig plats.) Jag har mest av  ris,pasta,quinoa, hårdbröd, krossade tomater, socker mjöl m.m.Man kommer långt på pasta och krossade tomater om det väl skulle bli kris. Vatten har jag självklart också. Odlar lite lätt med potatis, men detta kan utökas om det skulle bli t.ex ransonering.

Hur långt laget av hårt bröd har du? Jag gjorde misstaget att köpa hem för mycket, "hårt bröd blir ju inte gammalt i första taget". Men man riskerar då att brödbagg växer till sig märkte jag! Kräks
  • Anonym (en till)

Usch, det lät inget trevligt :( Jag har 5 dubbelpaket från wasa, så inga jättemängder. Vi äter några skivor varje vecka, så detta roteras relativt snabbt hos oss. När ett pkt är slut köper  jag ett nytt.  De paket som jag inte har inne i köket ligger i en förslutningsbar plastback i garaget. Har aldrig fått någon ohyra tack o lov. Till hårdbröd räknar jag även salta kex, digestive, skorpor, riskakor, grissini och annat torrt som går åt:) det också i plastbackar. Jag förvarar allt på det viset så det blir ordning o reda och jag vet vad jag har hemma.

Även i köksskåp och  synliga hyllor förvarar jag alla torrvaror i genomskinliga glas eller plastburkar. Mjölbagge eller vad det heter fick jag en gång  när jag var ung, i vetemjöl som stått för läng.  Fick även nåt kryp i öppnat taco bröd på den tiden, som jag sparat för länge. På grund av det är jag mycket mer noggrann nu :)

Svar på tråden Prepping