• Anonym (Preppan)

Prepping

Jag är en s.k prepper. Men jag har inte alla svar och jag undrar mycket. Finns det några här som också preppar?

Min prepping har pågått sedan 2019 strax innan pandemin. Det känns löjligt att erkänna inför andra även om jag vet att det finns de som också preppar.

Har Mylar påsar, vattendunkar (120 liter), mat till mig och mina djur (torrvaror), ljus, sprit, gas, lampor, tändstickor, böcker om överlevnad (hur det nu kan hjälpa), burkmat etc...etc. 

Hur gör ni andra, har ni någon plan? 

• Svar på tråden Prepping
  • monline
    Anonym (en till) skrev 2022-07-31 20:11:44 följande:

Usch, det lät inget trevligt :( Jag har 5 dubbelpaket från wasa, så inga jättemängder. Vi äter några skivor varje vecka

Det är ungefär vad jag hade, och jag åt ändå ett par skivor varje dag. Förslutna behållare räcker tyvärr inte eftersom brödbaggens ägg kommer med paketet från affären. I värsta fall kan ägg hunnit bli larv och bagge inom 1,5 månad. En bagge kan lägga 100 nya ägg så det vill man ju inte var med om. Flyger gör de jävlarna också.

Men jag läste att man kan lägga brödet i frysen några dagar för att ha ihjäl eventuella inkräktare.
  • Anonym (en till)
    monline skrev 2022-08-01 21:15:01 följande:
    Det är ungefär vad jag hade, och jag åt ändå ett par skivor varje dag. Förslutna behållare räcker tyvärr inte eftersom brödbaggens ägg kommer med paketet från affären. I värsta fall kan ägg hunnit bli larv och bagge inom 1,5 månad. En bagge kan lägga 100 nya ägg så det vill man ju inte var med om. Flyger gör de jävlarna också.

Men jag läste att man kan lägga brödet i frysen några dagar för att ha ihjäl eventuella inkräktare.
    Åh fy! Har som tur är varit förskonad från det, men nu ska jag börja lägga paketen i frysen innan de åker på lager. Tack för tipset!
  • Anonym (Preppan)

Har införskaffat ryggsäck, sovsäck, sovsäcksskydd, sovsäcklakan (antagligen inte så nödvändigt).

Tält har jag inte skaffat men känner att det kanske blir tungt att bära... Men å andra sidan så har jag inte undersökt om det finns ultralätta tält. 

Har nu 2 stycken 30.000 mAh powerbanks och en 10.000 mAh powerbank men eftersom jag är okunnig så vet jag inte om det är en bra resurs. Eller om jag ska satsa på något annat.

Försöker läsa på mer om tryck kokning. 

En annan fråga. Jag vill gärna ha en jordkällare på landet. Men undrar om jag kan använda torpargrunden under stugan som en jordkällare. Går det?

• Anonym (Ann)

Nä, ingen prepper alls. Jag tänker som så att om the shit hits the fan så kommer vi alla att dö ändå eftersom det är kärnvapen involverade nu, på stor skala. Jag vill inte leva då ändå så. 

• Anonym (Preppan)
    Anonym (Ann) skrev 2022-08-07 16:40:40 följande:

Nä, ingen prepper alls. Jag tänker som så att om the shit hits the fan så kommer vi alla att dö ändå eftersom det är kärnvapen involverade nu, på stor skala. Jag vill inte leva då ändå så. 

Men OM det nu inte blir kärnvapen, hur tänker du då?

Om SHF så antar jag att det inte alls innebär kärnvapen men däremot så kan ju vårt energi nät slås ut. Då blir det "lite" mörkt både här och där. Värmen slås ju ut.

Det är det jag har i mina tankar. 

Att preppa skadar ingen och dessutom är jag mer säkrad IFALL något händer.

Läget har ju förändrats lite efter att vi har haft Covid (som inte är över) och Putins fram marsch i Ukraina. 

Jag känner att jag vill förbereda mig mer på om någon händer. Alla gör ju så klart som de vill.

• Anonym (Ann)
    Anonym (Preppan) skrev 2022-08-07 16:48:28 följande:

Men OM det nu inte blir kärnvapen, hur tänker du då?

Om SHF så antar jag att det inte alls innebär kärnvapen men däremot så kan ju vårt energi nät slås ut. Då blir det "lite" mörkt både här och där. Värmen slås ju ut.

Det är det jag har i mina tankar. 

Att preppa skadar ingen och dessutom är jag mer säkrad IFALL något händer.

Läget har ju förändrats lite efter att vi har haft Covid (som inte är över) och Putins fram marsch i Ukraina. 

Jag känner att jag vill förbereda mig mer på om någon händer. Alla gör ju så klart som de vill.

Jag har alltid mat och nödvändigheter för 2 veckor hemma ändå och mer än så har jag inte plats med. Kan inte ha en massa vattendunkar överallt. Däremot skulle jag bli bra på att överleva i skog och mark en längre tid om jag så måste. Även utan förnödenheter. Bara att plocka fram sin inre neandertalare och överlevnadsinstinkt. Vet hur man snabbt sätter upp skydd, även på vintern, hur man fångar mindre djur i fällor osv. 
  • Anonym (Preppan)
    Anonym (Ann) skrev 2022-08-07 17:15:29 följande:
    Jag har alltid mat och nödvändigheter för 2 veckor hemma ändå och mer än så har jag inte plats med. Kan inte ha en massa vattendunkar överallt. Däremot skulle jag bli bra på att överleva i skog och mark en längre tid om jag så måste. Även utan förnödenheter. Bara att plocka fram sin inre neandertalare och överlevnadsinstinkt. Vet hur man snabbt sätter upp skydd, även på vintern, hur man fångar mindre djur i fällor osv. 

Låter underbart, önskar jag hade all din kunskap Glad Men jag har köpt en bok som heter "Vildplockat"
    Den handlar om vad som finns ätbart i vår svenska natur under alla årstider. Kan vara bra att ha för min del.

Jag har plats för vattendunkarna där jag bor, jag har mycket mat i både burkar och torrformat.

Men undrar fortfarande om jag kan använda sommarstugans torpargrund som en jordkällare.

• Anonym (en till)
    Anonym (Preppan) skrev 2022-08-07 17:58:47 följande:

Låter underbart, önskar jag hade all din kunskap Glad Men jag har köpt en bok som heter "Vildplockat"
    Den handlar om vad som finns ätbart i vår svenska natur under alla årstider. Kan vara bra att ha för min del.

Jag har plats för vattendunkarna där jag bor, jag har mycket mat i både burkar och torrformat.

Men undrar fortfarande om jag kan använda sommarstugans torpargrund som en jordkällare.

Jag vet inte mycket om just den saken, men jag bor själv i ett 100 år gammalt hus med torpargrund. Alla grannarna samma. Här har alla en jordkällare på gården, alternativt under uthusen. Tänker att det borde finnas någon anledning till det.
    Bygga en jordkällare utanför tror jag är bättre alternativ om det finns möjlighet. Pratade med en bekant nyligen som funderade att göra det i sin sommarstuga. Hen sa att det finns färdiga att köpa som man bara gräver ner. Mindre modell så klart.

Tryckkokning vet jag inte nånting om tyvärr.
  • Anonym (Fm)
    Anonym (Preppan) skrev 2022-08-07 17:58:47 följande:

Kolla en vinter, blir det minusgrader där så nej. Sen lär det finnas möss där
  • Anonym (Preppan)
    Anonym (Fm) skrev 2022-08-07 20:54:05 följande:
    Kolla en vinter, blir det minusgrader där så nej. Sen lär det finnas möss där

Tack för bra tips!!

Är lite orolig över vattenbrist. Men det är väl antagligen en överdriven nyhet via media om vattenbristen i Frankrike.

Hur tänker ni kring medias information om vattenbrist. 
    Jag har just fyllt upp 80 liter vatten på dunkar. Men det är ju pga media. 

Jag har mat för några månader, kontanter i olika valörer (ca. 8.000 hemma ifall att det blir strömavbrott och man inte kan få ut kontanter.
    Mina katter har över 90 kilo torrfoder här hemma. Så deras vatten räknar jag in i mitt hushåll, plus en hel del blötfoder.

Jag rekommenderar verkligen boken "Vildplockat" eftersom den täcker hela årets månader. Vildplockat : ätliga örter, blad, blommor, bär och svampar från den svenska naturen - Niki Sjölund - Häftad (9789127150300) | Bokus

Sen så har jag en hel del hemma som hjälper till vid strömavbrott. 

Svar på tråden Prepping