• Anonym (Preppan)

Prepping

Jag är en s.k prepper. Men jag har inte alla svar och jag undrar mycket. Finns det några här som också preppar?

Min prepping har pågått sedan 2019 strax innan pandemin. Det känns löjligt att erkänna inför andra även om jag vet att det finns de som också preppar.

Har Mylar påsar, vattendunkar (120 liter), mat till mig och mina djur (torrvaror), ljus, sprit, gas, lampor, tändstickor, böcker om överlevnad (hur det nu kan hjälpa), burkmat etc...etc. 

Hur gör ni andra, har ni någon plan? 

• Svar på tråden Prepping
  • Anonym (Preppan)

Jag undrar om någon använder strömförsörjning som går på bensin eller något annat.

Tänker om ström stängs av i vinter och de som jag bor i lägenhet. Vad kan man använda för att värma upp ett rum?

Jag kan absolut stänga av rum och har kläder, filtar, täcken om så behövs.
    I min lägenhet har jag en inglasad balkong, är det ok att köpa infravärme dit? Jag bor i en hyresrätt. Förutom mitt Trangia kök så har jag en massa ljus för att få ljus o värme.
    Men de räcker ju inte i all evighet... Dessutom har jag en del fotogenlyktor. 

Just nu skrämmer vintern mig lite eftersom det finns indikationer om att ström kommer stängas av under perioder under vintern.

Hur tänker ni andra?

• Friger
    Anonym (Preppan) skrev 2022-08-30 17:01:17 följande:

Jag undrar om någon använder strömförsörjning som går på bensin eller något annat.

Tänker om ström stängs av i vinter och de som jag bor i lägenhet. Vad kan man använda för att värma upp ett rum?

I min lägenhet har jag en inglasad balkong, är det ok att köpa infravärme dit? Jag bor i en hyresrätt. Förutom mitt Trangia kök så har jag en massa ljus för att få ljus o värme.

Just nu skrämmer vintern mig lite eftersom det finns indikationer om att ström kommer stängas av under perioder under vintern.

Hur tänker ni andra?

Jag har ett 3-fas elverk och ett par hundra liter bränsle. Värmer med ved. Vid strömavbrott så kör jag nog el-verket några timmar om dagen uppdelat på 2-3 pass.

Du ska vara lite försiktig med att elda inne lite beroende på hur ventilationen fungerar.

Har du mekanisk ventilation så slutar ju fläkten snurra om strömmen bryts.

Om strömmen bryts. Fyll genast upp badkaret och vattenflaskor och annat med vatten.

Kommer att bli jättedyrt med dagens el-pris att köra infravärme på balkongen.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Preppan) skrev 2022-08-30 17:01:17 följande:

Hur tänker ni andra?

Jag är ganska oförberedd, eftersom jag nyss flyttat (separerat) och inte fått med mig så mycket, så inga campingsaker eller någon gammal batteriradio. När det gäller värme tänker jag att jag får ta på mig ordentligt, skärma av de rum jag är i, osv. Stearinljus hjälper lite, men man får tänka på syret/ventilationen.

En nyfiken fråga - varför undrar du om tryckkokning? Spara gas på trangiat? Vill du köpa en tryckkokare finns det säkert billigt på någon loppis. 
  • EpicF

Enda jag har på lager är viktiga mediciner; insulin, levaxin, allergimedicin och alvedon. Byts ut med hamna mellanrum oga hållbarhet. 

• Anonym (Preppan)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-08-30 19:02:35 följande:
    Jag är ganska oförberedd, eftersom jag nyss flyttat (separerat) och inte fått med mig så mycket, så inga campingsaker eller någon gammal batteriradio. När det gäller värme tänker jag att jag får ta på mig ordentligt, skärma av de rum jag är i, osv. Stearinljus hjälper lite, men man får tänka på syret/ventilationen.

En nyfiken fråga - varför undrar du om tryckkokning? Spara gas på trangiat? Vill du köpa en tryckkokare finns det säkert billigt på någon loppis. 

Till mitt Trangia kök har jag både gas och fotogen hemma. Men vet egentligen inte hur mycket som går åt per dag. 

Jag har en tryckkokare hemma. Men har sett att mat som tryckkokas håller länge. Tänkte att jag kanske kan använda den kunskapen och förvara.

Min lägenhet är ganska öppen så för syre/ventilation så öppnar jag balkongdörren (inglasad balkong) en liten stund.

Normalt på vintern sover jag med fönstret öppet. Jag vill ha det kallt när jag ska sova. Elementen är avstängda i alla rum utom köket.

• Anonym (A)
    EpicF skrev 2022-08-30 20:02:09 följande:
    Enda jag har på lager är viktiga mediciner; insulin, levaxin, allergimedicin och alvedon. Byts ut med hamna mellanrum oga hållbarhet. 
    Det är viktigt.
  • Anonym (Preppan)
    Friger skrev 2022-08-30 17:20:50 följande:
    Jag har ett 3-fas elverk och ett par hundra liter bränsle. Värmer med ved. Vid strömavbrott så kör jag nog el-verket några timmar om dagen uppdelat på 2-3 pass.

Du ska vara lite försiktig med att elda inne lite beroende på hur ventilationen fungerar.

Har du mekanisk ventilation så slutar ju fläkten snurra om strömmen bryts.

Om strömmen bryts. Fyll genast upp badkaret och vattenflaskor och annat med vatten.

Kommer att bli jättedyrt med dagens el-pris att köra infravärme på balkongen.
    Finns det inte såna där infravärmare som går på fotogen? Eller heter de inte infravärmare då?

Jag har inte mekanisk ventilation här hemma.
  • Anonym (Jenny)

Hmm, har du använt dina saker, så du vet hur de funkar? Tex. Trangiat? Eftersom du undrar hur mycket som går åt "per dag"? Man använder det för att laga mat, så ett antal minuter åt gången, beroende på vad du ska laga/värma. Det finns olika brännare till Trangia, för gasol eller t-röd. Du skriver fotogen, det ska man inte ha.
    Jag vet inte vad du menar med att mat som tryckkokas håller länge? Tänker du att tex. en köttgryta, kokt potatis eller soppa som du gör på den skulle hålla längre än om du kokar den i en vanlig gryta? I rumstemperatur? Så funkar det inte... 

• Anonym (Preppan)
    EpicF skrev 2022-08-30 20:02:09 följande:

Jag håller med! Så jag har lager hemma av astmamedicin, migränmedicin, allergimedicin, Citodon, Alvedon etc. Ny medicin hamnar längst bak i skåpet så att säga.
  • Anonym (Preppan)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-08-30 21:58:57 följande:

Hmm, har du använt dina saker, så du vet hur de funkar? Tex. Trangiat? Eftersom du undrar hur mycket som går åt "per dag"? Man använder det för att laga mat, så ett antal minuter åt gången, beroende på vad du ska laga/värma. Det finns olika brännare till Trangia, för gasol eller t-röd. Du skriver fotogen, det ska man inte ha.
    Jag vet inte vad du menar med att mat som tryckkokas håller länge? Tänker du att tex. en köttgryta, kokt potatis eller soppa som du gör på den skulle hålla längre än om du kokar den i en vanlig gryta? I rumstemperatur? Så funkar det inte... 

Du har rätt, jag har T-röd och gasol hemma. Jag som inte uttrycker mig rätt. Nej det var många år sedan jag använde mitt Trangia kök. Så jag ska ut i skogen och testa lite, se om jag kommer ihåg. Jag har inte tänkt att använda det till något annat än att laga mat och koka vatten för kaffe och te.

Tryckkokning tänkte jag fisk som kokas i speciella glasburkar för det ändamålet.
Svar på tråden Prepping