• Anonym (Preppan)

Prepping

Jag är en s.k prepper. Men jag har inte alla svar och jag undrar mycket. Finns det några här som också preppar?

Min prepping har pågått sedan 2019 strax innan pandemin. Det känns löjligt att erkänna inför andra även om jag vet att det finns de som också preppar.

Har Mylar påsar, vattendunkar (120 liter), mat till mig och mina djur (torrvaror), ljus, sprit, gas, lampor, tändstickor, böcker om överlevnad (hur det nu kan hjälpa), burkmat etc...etc. 

Hur gör ni andra, har ni någon plan? 

• Svar på tråden Prepping
  • Anonym (Yenia)
    Anonym (Preppan) skrev 2022-05-29 13:32:19 följande:

Konserver! Tack jag kom inte på ordet när jag skrev  Cool 
    Aluminiumburkar...Skäms pinsamt

Det är bra att börja någonstans. Sverige är ett fantastiskt land på många sätt och vis. Men vi kanske är lite blåögda och tror att inget kan hända här. Men det kanske är dags att vakna upp. Att vara lite förberedd är inte dumt utan smart.

Har man djur så bör man förbereda för dem också. 

Det finns en hel del böcker att köpa ang. att förbereda sig dvs. prepping. De finns som både ljud och pappersböcker.
    OM nu shf och elen slås ut så är det bättre med pappersböcker. 

Väldigt sant . Ska mörda ner mig lite i det 
    men tänker mer på att kanske flytta så snart som möjligt utomlands .. men svårt att bestämma vart 

har du tänkt nånting på det? 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Preppan) skrev 2022-05-29 12:35:57 följande:

Vad jag hört blir vatten aldrig gammal MEN däremot ta smak av dunkarna. Vattnet kan vara bra att byta ut var sjätte månad. Men för att få bort plastsmaken kan man se till att "tvätta" ur dem med en skvätt klorin.

Jag började strax innan pandemin men har fortsatt under de här åren av och till. 
    Maten jag har räcker bra mycket längre än en vecka men de byter jag ut genom att äta det jag har och köper nytt.

T.ex. Mylar påsarna kan förlänga innehållets (torrvaror) hållbarhet med 25-30 år. Socker blir aldrig gammalt om man förvarar det rätt. Slutdatumet på t.ex. aluminiumburkar är irrelevant eftersom innehållet håller flera år längre. Men smaken kanske inte håller samma standard några år efter datumet gått ut och det är det som datumet står för. 

Men om inte shf så är jag bara glad och det jag köpt kan man ju använda ändå Glad

Vattnet blir odrickbart efter en tid, det handlar inte om att det tar smak av plasten utan att det innehåller bakterier som gör än sjuk. Har du det så länge som 6 månader bör du definitivt koka vattnet innan du dricker. 
  • Anonym (Preppan)
    Anonym (Yenia) skrev 2022-05-29 20:35:24 följande:
    Väldigt sant . Ska mörda ner mig lite i det 
    men tänker mer på att kanske flytta så snart som möjligt utomlands .. men svårt att bestämma vart 

har du tänkt nånting på det? 

Ursäkta att jag dröjt med svar.

Men jag kommer nog stanna i Sverige eller liknande natur i typ Norge eller Finland. Jag är mer van vid skogarna här och vet en del vad som finns att äta. Men det finns en bok som handlar om vad som är ätbart i våra skogar under alla årstider. Så jag stannar nog i Sverige men troligtvis inte i Stockholm Flört

Vad gäller vatten i dunkar... Allt beror ju på hur man förvarar dunkarna OCH om de är tvättade innan. Helst ska man ju förvara dunkarna mörkt och gärna på något svalt ställe om det finns. Men låter man en genomskinlig dunk med vatten stå i solen så skulle inte jag heller dricka det vattnet efter någon vecka. 
    Det kan vara bra att ha vattenreningstabletter och möjligheter att koka vattnet.

• Anonym (Preppan)

Hej på er,

Försöker komma underfund med vad som faktiskt är viktigt ifall det blir ett långt strömavbrott tex. 
    Jag har mycket torrvaror som förvaras i Mylarpåsar  och även burkar med mat etc. jag har dunkar för 170 liter vatten eftersom jag har djur. 
    Mycket mat till djuren och mig själv. 
    Jag har Trangia kök för både fotogen och gas. Sovsäck etc. Flera fotogenlampor. Böcker om prepping och vad jag kan använda och överleva i skogen. Böcker i läsformat pga att jag inte vill slösa batteritid i tfn.
    Ljus i olika former har jag i massor, tändare och tändstål och tändstickor.

Men det känns som att jag glömt något. 

• Anonym (...)

Vevradio, för att kunna följa eventuella nyheter. Vevladdare till mobilen, och ficklampa- både med vev och batterier. Kontanter tror jag också är bra!

• Anonym (Erfaren_man)

Glöm inte vapen! Hunger är en stark drivkraft, och andra kommer försöka stjäla din mat i händelse av stor hungersnöd. 

• Postman

Nej har ingen direkt plan så men det vi har hemma så skulle vi nog klara oss några veckor.

• Anonym (Polly)

Lite kontanter kan vara bra att ha sägs det. Själv har jag börjat torka frukt och bär och stoppar undan. Har haft bären i frysen innan men har man ingen ström så blir ju allt i frysen förstört efter ett tag. 

• Friger

Har preppat i ca 15 år.

Har mat för ett år ungefär. 3st frysar. El-verk med bränsle. Ved-eldad spis. Ved för flera år. Eget vatten och avlopp. Van vid att vara ute och klara mig i naturen under perioder. Är i övrigt händig.

Bästa rådet jag har. Använd prylarna. Väldigt mycket av det jag köpt har visat sig inte fungera eller vara fel saker.

Enklaste sättet är att prova att tälta några dagar. Klarar du av att vara ifrån civilisationen en vecka i tältet så har du vad du behöver för det mest grundläggande. I annat fall märker du vad du saknar, vad som fungerar och inte fungerar.

• Tom Araya
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-05-28 20:25:07 följande:

Varför preppar du? Är det för de där 72 timmarna som staten rekommenderar eller tror du att jorden kommer att gå under av någon anledning?

Det första alternativet känns mest sannolikt och rimligt.
    Ingen behöver bekymra sig över krisberedskap om jorden går under, jag lovar.
Svar på tråden Prepping