• Anonym (Stora­)
    Mon 20 Jun 2022 23:16
    5196 visningar
    29 svar
    29
    5196

    Sömnproblem

    Jag har stora sömnproblem, kan ligga och vrida och vända i flera timmar innan jag somnar om jag inte dricker några glas vin. Hur gör ni andra för att kunna somna utan vin? 

  • Svar på tråden Sömnproblem
  • Anonym (A)
    Tue 21 Jun 2022 12:27
    #12

    Har du provat melatonan eller sedix ex? Bättre än vin i slutändan.
    Inte provat detta själv men funderar på det, får ofta reklam om denna: 
    gasper.se/

  • Anonym (Stora­) Trådstartaren
    Tue 21 Jun 2022 12:30
    #13
    Anonym (A) skrev 2022-06-21 12:27:59 följande:

    Har du provat melatonan eller sedix ex? Bättre än vin i slutändan.
    Inte provat detta själv men funderar på det, får ofta reklam om denna: 
    gasper.se/


    Äter antidepressiva så kan nog inte äta sådant tyvärr 
  • Tue 21 Jun 2022 12:36
    #14

    Tanken har inte slagit dig att sömnen blir sämre med vin också? 
    Jag somnar relativt lätt om jag druckit några glas, men om jag vaknar till är det omöjligt att somna om. Har alltså aldrig problem att komma upp dagen efter om jag druckit, men är trött som fasiken. 

    Hade enorma sömnproblem förr, pratar om hela nätter utan någon sömn alls, eller i bästa fall en timme. 
    Har provat mängder av sömnmediciner, akupunktur sömnskola osv. 

    När jag blev gravid blev jag tröttare, och efter jag fick barn har jag inga som helst problem att sova. 
    Inget tips direkt men du frågade vad vi andra gör för att somna. 

  • Anonym (Anna)
    Tue 21 Jun 2022 12:37
    #15
    Anonym (Stora) skrev 2022-06-21 12:25:37 följande:
    Ringde igen men fick ingen läkartid. Fick tips om att träna efter jobbet. Så får testa det
    Träna inte kondition och pulshöjande bara för det får ibland en uppiggande effekt.
    Testa långa nötande promenader i maklig takt är mitt tips.
    Kan du sova när du druckit kvällsvinet?
  • Anonym (A)
    Tue 21 Jun 2022 12:39
    #16

    Vad synd. En kollega till mig äter både antidepressiva, melatonin och starkare sömntabletter men det kanske är olika rekommendationer såklart.

  • Tue 21 Jun 2022 12:44
    #17

    Melatonin kan man ta trots att man äter antidepressiva. Melatonin är ett hormon som vi har naturligt i kroppen och ibland har man brist på detta och kan då ta det konstgjort. Det är ett hornomin som reglerar sömnen. Finns receptfritt på apoteket. 

  • Anonym (Stora­) Trådstartaren
    Tue 21 Jun 2022 12:52
    #18
    EpicF skrev 2022-06-21 12:44:35 följande:

    Melatonin kan man ta trots att man äter antidepressiva. Melatonin är ett hormon som vi har naturligt i kroppen och ibland har man brist på detta och kan då ta det konstgjort. Det är ett hornomin som reglerar sömnen. Finns receptfritt på apoteket. 


    Nej inte enligt min läkare 
  • Tue 21 Jun 2022 13:10
    #19
    Anonym (Stora) skrev 2022-06-21 12:52:03 följande:
    Nej inte enligt min läkare 
    Vad är det för kvacksalvare till läkare du har? Melatonin är ett naturligt hormon. 
  • Anonym (Depri­merad?­)
    Tue 21 Jun 2022 13:31
    #20
    EpicF skrev 2022-06-21 13:10:27 följande:
    Vad är det för kvacksalvare till läkare du har? Melatonin är ett naturligt hormon. 

    Kan ju vara att det motverkar medicinens tilltänkta effekt? Ibland handlar det ju också om att man inte kan  inta läkemedel +specifika tillskott i för nära anslutning till varandra. 


    Men TS. Varför äter du antidepressiva? Vad är behandlingsplanen gällande att behandla det du nu äter antidepressiva för? Kolla biverkningarna för den medicin du äter föresten, sömnproblem kan absolut vara en biverkning - och vissa biverkningar är inte övergående, och kan rentav vara en biverkning som dyker upp med tiden. 


    Att kasta piller på folk och nöja sig med det - alltså mer eller mindre lämna personen till sitt eget öde. Är inte tillräckligt god vård. Det löser inga av dom grundläggande problemen som orsakar situationen. Strikta kvällsrutiner. Träning. Bra kost. Meditation. Allt sådant är definitivt värt att göra, för att främja så god sömn som möjligt. Men eftersom du står på antidepressiva och dessutom har så svåra insomningsproblem att du självmedicinerar med något så skadligt som alkohol är inte bra! Nämn det för vården så ska dom reagera, om dom är seriösa. Fortsätter dom avvisa i ett sådant läge, så skulle jag säga byt ställe och anmäl. 

  • Tue 21 Jun 2022 13:36
    #21
    Anonym (Deprimerad?) skrev 2022-06-21 13:31:54 följande:

    Kan ju vara att det motverkar medicinens tilltänkta effekt? Ibland handlar det ju också om att man inte kan  inta läkemedel +specifika tillskott i för nära anslutning till varandra. 


    Men TS. Varför äter du antidepressiva? Vad är behandlingsplanen gällande att behandla det du nu äter antidepressiva för? Kolla biverkningarna för den medicin du äter föresten, sömnproblem kan absolut vara en biverkning - och vissa biverkningar är inte övergående, och kan rentav vara en biverkning som dyker upp med tiden. 


    Att kasta piller på folk och nöja sig med det - alltså mer eller mindre lämna personen till sitt eget öde. Är inte tillräckligt god vård. Det löser inga av dom grundläggande problemen som orsakar situationen. Strikta kvällsrutiner. Träning. Bra kost. Meditation. Allt sådant är definitivt värt att göra, för att främja så god sömn som möjligt. Men eftersom du står på antidepressiva och dessutom har så svåra insomningsproblem att du självmedicinerar med något så skadligt som alkohol är inte bra! Nämn det för vården så ska dom reagera, om dom är seriösa. Fortsätter dom avvisa i ett sådant läge, så skulle jag säga byt ställe och anmäl. 


    Men det gör inte melatonin. 
  • Anonym (Stora­) Trådstartaren
    Tue 21 Jun 2022 13:37
    #22
    Anonym (Deprimerad?) skrev 2022-06-21 13:31:54 följande:

    Kan ju vara att det motverkar medicinens tilltänkta effekt? Ibland handlar det ju också om att man inte kan  inta läkemedel +specifika tillskott i för nära anslutning till varandra. 


    Men TS. Varför äter du antidepressiva? Vad är behandlingsplanen gällande att behandla det du nu äter antidepressiva för? Kolla biverkningarna för den medicin du äter föresten, sömnproblem kan absolut vara en biverkning - och vissa biverkningar är inte övergående, och kan rentav vara en biverkning som dyker upp med tiden. 


    Att kasta piller på folk och nöja sig med det - alltså mer eller mindre lämna personen till sitt eget öde. Är inte tillräckligt god vård. Det löser inga av dom grundläggande problemen som orsakar situationen. Strikta kvällsrutiner. Träning. Bra kost. Meditation. Allt sådant är definitivt värt att göra, för att främja så god sömn som möjligt. Men eftersom du står på antidepressiva och dessutom har så svåra insomningsproblem att du självmedicinerar med något så skadligt som alkohol är inte bra! Nämn det för vården så ska dom reagera, om dom är seriösa. Fortsätter dom avvisa i ett sådant läge, så skulle jag säga byt ställe och anmäl. 


    Hej, äter antidepressiva då jag har massvis med ångest om jag inte äter dessa. Innan medicin hade jag stark ångest varje morgon. Nu är det mycket bättre. Står tyvärr det är vanligt att ha svårighet att somna med dessa. Åh jag som inte kan leva utan denna medicin, enda som hjälpt mot min ångest. 
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 21 Jun 2022 23:11
    #23

    Hej, har inte följt hela tråden men har haft samma problem utom att jag inte dricker.

    Jag tror att jag testade allt mellan himmel och jord .

    Efter många år och efter vad som kändes som ett hundratal olika mediciner har jag fått det att fungera.

    Tar 5-10 mg melatonin + 70 mg quetiapin + 10 mg stilnoct. (Denna tar jag endast vid behov dock) 

    Äter även antidepressiva (Venlaflaxin) och har aldrig haft problem med det i kombination med sömntabletter .


    Testade Atarax, propavan, imovane, oxascand osv , inget hjälpte.


    Hade även ett mycket fysiskt krävande jobb . 

    hoppas detta kan vara till någon hjälp, stå på dig!!

    I min mening har quetiapin hjälpt mig så mycket mer än rena sömntabletter :)

  • Anonym (Stora­) Trådstartaren
    Tue 21 Jun 2022 23:24
    #24
    Anonym (Anonym) skrev 2022-06-21 23:11:52 följande:

    Hej, har inte följt hela tråden men har haft samma problem utom att jag inte dricker.

    Jag tror att jag testade allt mellan himmel och jord .

    Efter många år och efter vad som kändes som ett hundratal olika mediciner har jag fått det att fungera.

    Tar 5-10 mg melatonin + 70 mg quetiapin + 10 mg stilnoct. (Denna tar jag endast vid behov dock) 

    Äter även antidepressiva (Venlaflaxin) och har aldrig haft problem med det i kombination med sömntabletter .


    Testade Atarax, propavan, imovane, oxascand osv , inget hjälpte.


    Hade även ett mycket fysiskt krävande jobb . 

    hoppas detta kan vara till någon hjälp, stå på dig!!

    I min mening har quetiapin hjälpt mig så mycket mer än rena sömntabletter :)


    Tack! Ligger vaken som vanligt och försöker söva mig med öl. måste gå till läkare, håller inte längre det här/. fattar inte varför jag aldeig kan få en tid bara. 
  • Anonym (Depri­merad?­)
    Wed 22 Jun 2022 14:36
    #25

    Jag tror du får ta i när du beskriver ditt besvär, så det blir glasklart tydligt att det faktiskt inte går längre. 

    Är föresten bra TS att du hittat en medicin som fungerar mot din ångest, men jag tänker. Hur känns det i kroppen när du går och lägger dig? Innan du fick medicin som bet på ångesten, hade du mycket ångest kvällstid/läggdags då? Min tankebana går lite åt hållet att din kropp kan ha lagt sig till med en vana, ifrån den tiden, av att bli orolig/gå upp i varv så du inte kan somna. Avslappningsövningar och vissa former av meditation skulle kunna lösgöra sådana knutar.


    Men det låter ändå onekligen som att något behöver du ju, tillsvidare i alla fall, så du får sova. Träna. Kost. Meditation osv hjälper ju inte direkt på stört - utan är sådant som hjälper efter man fått in ordentlig rutin på det. Är ohållbart att ta till alkohol sådär som du just nu gör. Sömnkvaliten blir urusel. Skadligt för kroppen. Skapar ett riskbeteende. Kan leda till ökad alkohol tolerans, så du måste dricka mer. 


    Skulle kolla igen på det där med melatonin. Googla på det och den medicinen du äter, man brukar få upp träffar kring om det kan kombineras eller ej. Men såklart att du även tar upp det med din läkare igen. 


    Kolla föresten om din arbetsgivare tecknat privat vårdförsäkring för sina anställda. Nyttja den i så fall, du får du hjälp direkt. 

  • Anonym (abc)
    Wed 22 Jun 2022 22:40
    #26

    Jag har problem att somna om jag låter tankarna snurra och blir stressad över att klockan är mycket och jag får för lite sömn. Jag tror att min metod är tvärtemot vad både läkare och "alla" säger men det funkar för mig.

    Det första jag gör är att jag lägger mig 9-10 timmar innan jag behöver gå upp (har kommit fram till att 7 timmars sömn är vad min kropp behöver). Då tar jag bort stressen över att behöva somna för att vara utvilad till morgondagen. Detta då de där 2-3 timmarna extra i sängen också hjälper till i den totala vilan och kan kompensera för minskade sovtimmar. 

    Nästa sak jag gör är att jag lägger mig och kollar på film eller någon serie (på mobilen, tvärtemot alla regler). Ingenting spännande eller som jag tycker är för bra utan något som är tillräckligt bra för att stoppa tankarna för att snurra runt, men inte tillräckligt bra för att leva mig in i och hålla mig vaken av engagemanget.

    Sedan när jag känner att jag börjar vilja blunda lite så slår jag på någon dokumentär på radion istället. Förberett sedan innan så jag inte blir pigg av fumlandet på telefonen. Har aldrig hört mer än 10 minuter på vald dokumentär innqn jag somnar så tar typ en vecka qtt ta mig igenom en enda.

    I en annan sömntråd så läste jag någon som hade gått igenom ett "tufft sömnprogram" vilket kändes riktigt jobbigt men spontant väldigt bra och som jag absolut hade testat om jag inte redan hittat min metod. Om du har tur så kommer hen kanske in i den här tråden och beskriver igen (eller om du kan lyckas hitta den genom att söka fram den).

  • Anonym (abc)
    Wed 22 Jun 2022 22:44
    #27

    Tillägg till det där med serietittandet och radiolyssnandet är att det gör att mina egna snurrande tankar hålls borta och fylls av banalt pratande av andra istället. Om jag stänger av så är det som att hjärnan pingar till och fyölsav kaotiska tankar som gör mig superpigg.  

    Har haft sömnproblem hela livet av att tankarna håller mig vaken men nu, tack vare ovan metoder att hålla de borta, så är jag snarare den som alltid lyckas somna och sällan ligger och grubblar.

  • Wed 22 Jun 2022 22:49
    #28
    Anonym (abc) skrev 2022-06-22 22:44:49 följande:

    Tillägg till det där med serietittandet och radiolyssnandet är att det gör att mina egna snurrande tankar hålls borta och fylls av banalt pratande av andra istället. Om jag stänger av så är det som att hjärnan pingar till och fyölsav kaotiska tankar som gör mig superpigg.  

    Har haft sömnproblem hela livet av att tankarna håller mig vaken men nu, tack vare ovan metoder att hålla de borta, så är jag snarare den som alltid lyckas somna och sällan ligger och grubblar.


    Din metod är rätt vanligt och fungerar utmärkt. Hade även en läkare som rekommenderade den för några år sedan. 
  • Anonym (Depri­merad?­)
    Fri 24 Jun 2022 03:36
    #29

    Har gjort liknande som er - serietittande eller ljudbok jag inte bryr mig om, om jag somnar ifrån, på låg volym. En fläkt kan funka under sommaren, då det är ett konstant och sövande ljud. Blir som en slags meditation upplever jag. Annars strikta kvällsrutiner när jag klivit ner i sängen, som involverar 2 spel på mobilen. Det funkar riktigt bra för mig också, har aktiverat nattljus på skärmen. Spelen jag valt ut är enformiga, samma procedur man går igenom varje gång, ej spännande. Kan inte spelas hur långa stunder som helst. AFK Arena och Homescapes. Börjar med den förstnämnda, tar ca 10min att ta sig igenom alla moment. Ögonlocken känns redan tunga när jag öppnar spel två, ofta nuförtiden som jag knappt klarar mig genom en bana utan att jag bara måste blunda lite. 


    Har loggat sömn via Sleepcycle appen för att kolla, och somnar i snitt på 7 minuter numera. Skulle jag sagt detta till mitt yngre jag, hade Jag aldrig trott på det. 


    Har lidit av extrem insomnia som barn, tonåring och upp i vuxen ålder. Gick på insomningstabletter redan som 14 åring. Det var åt helvete illa vissa perioder ärligt talat. Men sömn kbt, och söka egna lösningar/metoder har gett utdelning tillslut. Klarar dock inte att sova med någon annan, så måste ha separat sovrum. Väldigt lättväkt och störs lätt av yttre faktorer, under självaste insomningsrutinen. Tog mig lång tid att förstå att just det var en stor pusselbit till att kunna få god sömn. Om jag skulle få en dålig natt ändå, så stör det mig inte längre. Vågskålen med god sömn väg numera tyngre, rätt bra mycket tyngre. Så då blir konsekvenserna av en förlorad natt små. 

Svar på tråden Sömnproblem