• Anonym (Fattar ej)

Lön bemanningsföretag

Hej! Alltså jag vill inte vara kräsen eller liksom otrevlig men jag förstår inte mitt avtal gällande lön och anställning. 

på mitt avtal står det att jag har en garanti lön på 17800, absolut, men på anställningen sa de att de fått upp min lön till 18200 men det framgår inte på själva avtalet inom bemanningsföretaget. 

det stå endast ?månadslön i form av prestation och rörlig lön? 

Jag säljer ingenting eller liknande, jag gör samma uppgifter varje dag. 

• Svar på tråden Lön bemanningsföretag
  • Anonym (Fia)

Exakt går ju inte för oss att räkna ut om man inte vet kommun etc.
    Men en snabb koll på skatteverket och det du angett med 18200 i månadslön om du är född 2000 och Stockholm valt som kommun(tror jag läste du sa du var 22?) skulle du få ca 15000kr efter skatt - med 2 sjukdagar (om samma sjukperiod så 1 karensdag och en med 80% lön) ca 14000kr.

Stämmer uträkningen som någon gjorde ovan med påslag så att det blir ca 22kkr innan skatt blir det ca 18000kr efter. 

• LFF
    Anonym (Fia) skrev 2022-07-05 15:03:28 följande:

Exakt går ju inte för oss att räkna ut om man inte vet kommun etc.
    Men en snabb koll på skatteverket och det du angett med 18200 i månadslön om du är född 2000 och Stockholm valt som kommun(tror jag läste du sa du var 22?) skulle du få ca 15000kr efter skatt - med 2 sjukdagar (om samma sjukperiod så 1 karensdag och en med 80% lön) ca 14000kr.

Stämmer uträkningen som någon gjorde ovan med påslag så att det blir ca 22kkr innan skatt blir det ca 18000kr efter. 

Uträkningen är gjord av mig som jobbade i 10 år som ambulerande receptionist på ett av våra stora bemanningsföretag plus med lite hjälp av kollektivavtalet gällande procentsatserna vid prestationslönen Så ja, den bör stämma. 

Antingen har TS en usel konsultchef som inte kan förklara vad garantilön och prestationslön betyder eller så har TS svårt att ta till sig information. Det sistnämnda är jag iofs rätt säker på eftersom TS tidigare trott att "se till att det är snyggt och undanplockat" betyder att hon jobbar som städare i en tidigare tråd trots att vi var många som förklarade.
  • Anonym (Fattar ej)

Har redan fått klagomål, de som jobbar här anser att jag sitter mycket och visar mig tillgänglig men inte mycket, att de tycker jag är ute på massa annat. Och det är min chef som sagt från konsulten att jag inte får sitta stil och göra ingenting. så jag får panik När det är lugnt, för jag vet att de helst ser att jag plockar på lagret, städar kaffemaskiner osv. 

vill gärna sitta mer på plats men är orolig för ibland finns det inget att göra 

• Anonym (Fattar ej)

Är inte meningen med receptionist att vara på plats och följa sina rutiner? men mest vara i receptionen? 

fö jag vill ju inte få skit när det är lugnt och jag redan städat hyllor osv. 

• Anonym (ååå)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-05 09:33:31 följande:
    Fast garanterad lön 17800 är det efter eller innan skatt???? Omg är det innan är det ju ingenting jag får utbetalt 
    Ursäkta TS men hur kan du inte ha tagit reda på detta INNAN du började jobba! Jag förstår att man inte orkar räkna på allt, det gör inte jag heller, men att inte veta om det är brutto eller nettolön de angett, det får du faktiskt ta ansvar för själv. 
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-06 08:14:30 följande:

Är inte meningen med receptionist att vara på plats och följa sina rutiner? men mest vara i receptionen? 

fö jag vill ju inte få skit när det är lugnt och jag redan städat hyllor osv. 

Chefen bestämmer hur du ska jobba
  • Anonym (Olika avtalsområden)

Är det här ditt första jobb? Tycks som att du anser att du har mycket rättigheter men få skyldigheter... Och ingen ork att faktiskt sätta dig in i hur det funkar. Mest gnäll faktiskt.

Lycka till med jobbet. 

• Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Olika avtalsområden) skrev 2022-07-06 09:20:24 följande:

Är det här ditt första jobb? Tycks som att du anser att du har mycket rättigheter men få skyldigheter... Och ingen ork att faktiskt sätta dig in i hur det funkar. Mest gnäll faktiskt.

Lycka till med jobbet. 

Har jobbat i 4 år 
  • Anonym (Olika avtalsområden)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-06 09:26:28 följande:
    Har jobbat i 4 år 
    Oj..... Ja okej. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-06 09:26:28 följande:
    Har jobbat i 4 år 
    Har du hjälp av någon i din närhet? En förälder, kontaktperson eller liknande? Det låter som att du behöver lite stöttning runt saker som kontrakt, arbetsuppgifter osv. 
Svar på tråden Lön bemanningsföretag