• Anonym (Fattar ej)

Lön bemanningsföretag

Hej! Alltså jag vill inte vara kräsen eller liksom otrevlig men jag förstår inte mitt avtal gällande lön och anställning. 

på mitt avtal står det att jag har en garanti lön på 17800, absolut, men på anställningen sa de att de fått upp min lön till 18200 men det framgår inte på själva avtalet inom bemanningsföretaget. 

det stå endast ?månadslön i form av prestation och rörlig lön? 

Jag säljer ingenting eller liknande, jag gör samma uppgifter varje dag. 

• Svar på tråden Lön bemanningsföretag
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Sommar) skrev 2022-07-01 20:16:55 följande:

Ok. 

Men då fortsätter utbetalningarna på samma sätt. 

För 1-30 september får du lön 25 oktober och då hel lön. 

Tills du säger upp dig. Om du då säger upp dig med sista arbetsdag den 31 januari 2023 så får du lönen för 1-31 januari den 25 februari 2023. 

Ett jobb är bättre än inget jobb. Börja jobba, gläns på dina uppgifter, lär dig allt och fortsätt håll ögonen öppna och sök andra relevanta tjänster som dyker upp! 

Tack sommar! som du säger, jobb är jobb och jag har lediga helger. What so ever. 
  • Anonym (Fattar ej)

Kan någon räkna ut vad jag får ungefärligt då? 

vi utgår från summan 18 000 som månadslön och jag går inte på timmar. 

Så säg att jag jobbat 16 dagar På denna månad, jobbar ju inga helger. 

16 dagar, 8 timmar varje dag. 
    18 000 månadslön 

• Anonym (Chef)

Vilka arbetstider och dagar har du enligt ditt avtal? 

Har du jobbat alla dagar, troligtvis alla vardagar, full månadslön

• LFF
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-01 13:56:18 följande:
    Lön bemanningsföretag

Hej! Alltså jag vill inte vara kräsen eller liksom otrevlig men jag förstår inte mitt avtal gällande lön och anställning. 

på mitt avtal står det att jag har en garanti lön på 17800, absolut, men på anställningen sa de att de fått upp min lön till 18200 men det framgår inte på själva avtalet inom bemanningsföretaget. 

det stå endast ?månadslön i form av prestation och rörlig lön? 

Jag säljer ingenting eller liknande, jag gör samma uppgifter varje dag. 

Garantilön = den minsta lönen du får, dvs den lön du är garanterad om du inte har uppdrag en hel månad. Som nyanställd på ett bemanningsföretag brukar man ha 133 timmar garantilön. Efter 18 månaders anställning går den upp till 150 timmars garantilön. 

För varje timma du jobbar utöver de som ingår i din garantilön så får du din timlön (=den lön som står på ditt anställningsavtal delat på antalet timmar garantilönen gäller, dvs 18200/133= 136,84kr/h) gånger en viss procent (8%). Detta är din prestationslön. Så, varje timme över 133 får du alltså 136,84*1,08=147,79kr/h för.

Vad gäller när du får din lön så får du junilönen den 25 juli, dvs månaden efter det att du arbetat. Detta så att de kan justera eventuell frånvaro på lönen vid utbetalning. 

Mer om kollektivavtalet för ambulerande tjänstemän hittar du här:

www.unionen.se/kollektivavtal/0267-kompetensforetagen-2020-12-01-2023-04-30%C3%B6n-98148

Här hittar du antal arbetstimmar per månad:

xn--arbetsdagarperr-ulb.se/

Så den 25 juli får du alltså:

Juni har 160 arbetstimmar. Du är garanterad lön för 133 och har då 27 dagar kvar. Lönen före skatt blir:

Prestationslön: 27*136,84*1,08=3990,25
    Garantilön: 18200
    Summa före skatt: 22190,25kr

• Anonym (Fattar ej)
    LFF skrev 2022-07-04 12:38:47 följande:
    Garantilön = den minsta lönen du får, dvs den lön du är garanterad om du inte har uppdrag en hel månad. Som nyanställd på ett bemanningsföretag brukar man ha 133 timmar garantilön. Efter 18 månaders anställning går den upp till 150 timmars garantilön. 

För varje timma du jobbar utöver de som ingår i din garantilön så får du din timlön (=den lön som står på ditt anställningsavtal delat på antalet timmar garantilönen gäller, dvs 18200/133= 136,84kr/h) gånger en viss procent (8%). Detta är din prestationslön. Så, varje timme över 133 får du alltså 136,84*1,08=147,79kr/h för.

Vad gäller när du får din lön så får du junilönen den 25 juli, dvs månaden efter det att du arbetat. Detta så att de kan justera eventuell frånvaro på lönen vid utbetalning. 

Mer om kollektivavtalet för ambulerande tjänstemän hittar du här:

www.unionen.se/kollektivavtal/0267-kompetensforetagen-2020-12-01-2023-04-30%C3%B6n-98148

Här hittar du antal arbetstimmar per månad:

xn--arbetsdagarperr-ulb.se/

Så den 25 juli får du alltså:

Juni har 160 arbetstimmar. Du är garanterad lön för 133 och har då 27 dagar kvar. Lönen före skatt blir:

Prestationslön: 27*136,84*1,08=3990,25
    Garantilön: 18200
    Summa före skatt: 22190,25kr
    Okej för jag kommer vara ledig 2 dagar också denna månad så aa?
  • LFF
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-04 12:59:04 följande:
    Okej för jag kommer vara ledig 2 dagar också denna månad så aa?
    Nu förstår jag absolut noll av vad du menar i din fråga. Men, om du är ledig under två arbetsdagar så blir det så klart timmar som dras av. Minns inte om det dras från  garantilönen eller om det dras från de möjliga prestationslönetimmarna. Det är trots allt 6 år sedan jag slutade som ambulerande receptionist. 
  • Jemp
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-04 11:24:32 följande:

Kan någon räkna ut vad jag får ungefärligt då? 

vi utgår från summan 18 000 som månadslön och jag går inte på timmar. 

Så säg att jag jobbat 16 dagar På denna månad, jobbar ju inga helger. 

16 dagar, 8 timmar varje dag. 
    18 000 månadslön 

Varför har du bara jobbat 16 dagar? 
    För att du började en bit in i månaden? För att du jobbar deltid? (Är lönen isf baserad på hel-eller deltid?) för att du sökt ledigt? 

Dina kommentarer om helger blir lite förvirrande. 
    Jobbar man heltid med månadslön får man den lönen (minus skatt) även om man inte jobbar helger. Den är baserad på vad som räknas som heltid, normalt 5 dagar/v. 
  • Anonym (Fattar ej)
    Jemp skrev 2022-07-04 13:28:25 följande:
    Varför har du bara jobbat 16 dagar? 
    För att du började en bit in i månaden? För att du jobbar deltid? (Är lönen isf baserad på hel-eller deltid?) för att du sökt ledigt? 

Dina kommentarer om helger blir lite förvirrande. 
    Jobbar man heltid med månadslön får man den lönen (minus skatt) även om man inte jobbar helger. Den är baserad på vad som räknas som heltid, normalt 5 dagar/v. 
    Alltså jag jobbar ju inga helger 

och mitt bryt är vid slutet Av varje månad. Så brytet är alltid 1-25 juni exempelvis 

och där har vi endast 16 dagar eftersom att jag har Ledigt 2 dagar, då försvinner de liksom 

Helgerna kan jag ju inte räkna med för jag jobbar inte helger 
  • Anonym (66:a)

Varför skriver du "bryt 1-25"? 
    Brytet är 25:e och inget annat. Men du får ju lön även de sista dagarna efter den 25:e och de kommer på nästa lön. 
    Jobbar man heltid vardagar är det minst 20 dagar per månad. Minus röda dagar som ibland sker. 

Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-04 14:16:30 följande:

och mitt bryt är vid slutet Av varje månad. Så brytet är alltid 1-25 juni exempelvis 

och där har vi endast 16 dagar eftersom att jag har Ledigt 2 dagar, då försvinner de liksom 

• Anonym (Boilia)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-04 14:16:30 följande:

Vad har helger med saken att göra?
    Jag jobbar helger men då är jag ju ledig tex måndagen och torsdagen den veckan.

Månadslönen innefattar alla månadens dagar inklusive  de lediga dagarna så du behöver inte räkna bort de lediga dagarna från lönen.

Det enda som kommer på verka din lön nu när du är anställd är om du blir sjuk eller tar tjänstledigt, då förlorar du pengar, eller om du tar semester eller jobbar extra, då kommer du få mer pengar.

Det du kommer få ut är månadslön minus skatt.
Svar på tråden Lön bemanningsföretag