• Anonym (Fattar ej)

Lön bemanningsföretag

Hej! Alltså jag vill inte vara kräsen eller liksom otrevlig men jag förstår inte mitt avtal gällande lön och anställning. 

på mitt avtal står det att jag har en garanti lön på 17800, absolut, men på anställningen sa de att de fått upp min lön till 18200 men det framgår inte på själva avtalet inom bemanningsföretaget. 

det stå endast ?månadslön i form av prestation och rörlig lön? 

Jag säljer ingenting eller liknande, jag gör samma uppgifter varje dag. 

• Svar på tråden Lön bemanningsföretag
  • EpicF

Du har jobbat i 4 år men vet inte vad du ska göra på jobbet, vad dina konkreta arbetsuppgifter är eller vad som förväntas av dig. Du vet heller inte vad garantilön är, att all lön är före skatt eller vad karensdag är. Och tror att första lönen är låst tills du slutar? 

Har du kontaktperson som hjälper dig i vardagen? Föräldrar? God man? Det låter som att du borde ha något av dessa för att öht klara både vardagen och jobbet. 

Har pratat med din chef om dina svårigheter? Att du behöver tydliga regler om vad du ska göra och när? 

• Anonym (Boilia)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-06 09:26:28 följande:
    Har jobbat i 4 år 
    Och du vet ändå inte hur löner osv fungerar?
    Har du en funktionsnedsättning? Isåfall prata med arbetsförmedlingen för du har rätt att få hjälp och stöttning på din arbetsplats via dem.
  • Anonym (66:a)
    EpicF skrev 2022-07-06 10:12:29 följande:

Du har jobbat i 4 år men vet inte vad du ska göra på jobbet, vad dina konkreta arbetsuppgifter är eller vad som förväntas av dig. Du vet heller inte vad garantilön är, att all lön är före skatt eller vad karensdag är. Och tror att första lönen är låst tills du slutar? 

Har du kontaktperson som hjälper dig i vardagen? Föräldrar? God man? Det låter som att du borde ha något av dessa för att öht klara både vardagen och jobbet. 

Har pratat med din chef om dina svårigheter? Att du behöver tydliga regler om vad du ska göra och när? 

Ts tror även att karensdag är något man har rätt till. Lite bakvänt...
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Boilia) skrev 2022-07-06 10:13:39 följande:
    Och du vet ändå inte hur löner osv fungerar?
    Har du en funktionsnedsättning? Isåfall prata med arbetsförmedlingen för du har rätt att få hjälp och stöttning på din arbetsplats via dem.

Alltså Saken är mer att jag är Liksom 22 år gammal och har jobbat i 4 år på ett och samma ställe, sen jag fyllde 19 år, där var det stress och press och man blev hela tiden tillsagd, har med mig ekonomi utbildning från gymnasiet och har ingen funktionsnedsättning, har körkort osv. 

däremot är jag inte van vid ett självgående jobb, där du styr din egna dag! Visst nu är det sommar och betydligt mycket lugnare, men ibland blir jag stressad av att inte ha något att göra trots att jag följer mina rutiner. det handlar mer om en oro kring att få skäll än att jag inte vet hur ett Arbete fungerar. 

även bemanningsföretag är helt nytt för mig, jag är van vid att okej, du börjar jobbet får lönen, de timmar du jobbat in, så var det på mitt förra jobb därav min fundersamhet. Allt är liksom helt nytt. 

allt behöver inte tyda på diagnos.. jag är även ung så vad förväntas egentligen. är inte det viktiga att man ens har ett jobb. 

god man kan man inte få hur som helst heller. 

• Anonym (Olika avtalsområden)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-06 11:07:00 följande:

Alltså Saken är mer att jag är Liksom 22 år gammal och har jobbat i 4 år på ett och samma ställe, sen jag fyllde 19 år, där var det stress och press och man blev hela tiden tillsagd, har med mig ekonomi utbildning från gymnasiet och har ingen funktionsnedsättning, har körkort osv. 

däremot är jag inte van vid ett självgående jobb, där du styr din egna dag! Visst nu är det sommar och betydligt mycket lugnare, men ibland blir jag stressad av att inte ha något att göra trots att jag följer mina rutiner. det handlar mer om en oro kring att få skäll än att jag inte vet hur ett Arbete fungerar. 

även bemanningsföretag är helt nytt för mig, jag är van vid att okej, du börjar jobbet får lönen, de timmar du jobbat in, så var det på mitt förra jobb därav min fundersamhet. Allt är liksom helt nytt. 

allt behöver inte tyda på diagnos.. jag är även ung så vad förväntas egentligen. är inte det viktiga att man ens har ett jobb. 

Att du är ung är ingen i ursäkt. I din ålder hade jag redan jobbat 3 år själv som ambulerande receptionist. Jag tog tag i att lära mig hur saker fungerade.

Sluta skyll ifrån dig på att du är ung, vänd den energin till att faktiskt kavla upp ärmarna och sätta dig in i saker själv. Det finns så sjukt många olika sätt att ta reda på saker idag. Artiklar, nyhetsflöden, poddar och vanliga hederliga böcker..
  • EpicF

Som du beskriver det här så kan absolut ha en diagnos inom ADHD/autismspektrat. Och det är inget fel eller dåligt att ha det. Man kan vara en superbra person ändå men man kan behöva stöttning av andra, vilket det verkar som att du är i behov av. 

Att man har körkort har inget med en eventuell diagnos att göra. Känner många som har diagnos inom adhd/autismsspektra och som har körkort, jobb, bostad etc. 
  • Anonym (Boilia)

Om du jobbat i så många år borde du ju veta att lön anges innan skatt och vad en karensdag är. Du borde också hört talas om innestående lön och vad det betyder även om du inte haft det själv.
    Du borde också förstå vad som skrivs här i tråden men du verkar inte riktigt ta till dig informationen.

Är det stressen kanske som gör att du har svårt för dessa saker? Att dina tankar låser sig?
    Du är ung men du är inte SÅ ung och har du både körkort och har jobbat i 4 år så borde du kunna ta till dig information.

Varför oroar du dig för skäll? Det är ytterst ovanligt att en chef skäller på sina anställda, däremot kan man få samtal om man inte sköter jobbet.
    Om du tycker att det är svårt att veta vad du ska göra, be om en mer detaljerad arbetsbeskrivning.
  • Zaxika

Jag kan känna igen den där osäkerheten från när jag själv var ny på jobbet. 

Kommunikation är jätteviktigt och det ligger inte bara på dig. 

Skriv en lista för dig själv:
    *Uppgifter i receptionen 
    *Uppgifter utanför receptionen 

Kolla av med chefen att du fått med allt

Gör ett ungefärlig plan för dagliga rutiner och planera in sådant som göra veckovis

Om alla uppgifter är gjorda så är frågan om du ska prioritera att sitta i receptionen för att t ex vara tillgänglig. Får du använda tiden till att läsa? I tidning/bok/dator? 
    Skall tiden användas till något annat? 

Be chefen om feedback på ditt arbete
    När ni har en god Kommunikation så kan du släppa det där med "oro för att inte räcka till", du visar att du gör så gott du kan och att du vill utvecklas 

• Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Boilia) skrev 2022-07-06 11:28:00 följande:
    Om du jobbat i så många år borde du ju veta att lön anges innan skatt och vad en karensdag är. Du borde också hört talas om innestående lön och vad det betyder även om du inte haft det själv.
    Du borde också förstå vad som skrivs här i tråden men du verkar inte riktigt ta till dig informationen.

Är det stressen kanske som gör att du har svårt för dessa saker? Att dina tankar låser sig?
    Du är ung men du är inte SÅ ung och har du både körkort och har jobbat i 4 år så borde du kunna ta till dig information.

Varför oroar du dig för skäll? Det är ytterst ovanligt att en chef skäller på sina anställda, däremot kan man få samtal om man inte sköter jobbet.
    Om du tycker att det är svårt att veta vad du ska göra, be om en mer detaljerad arbetsbeskrivning.

läser allt här och förstår, vet dock inte hur det är nu tror inte man får ut pengar för första dagen man är sjuk, tror de tagit bort det försäkringskassan men det kanske är åter nu? Var ju bara under coronan? 

alltså har ju en lista att gå efter dag för dag, och jag jobbar ju helt själv. Emellan dessa tider kan det bli lugnt, specifikt nu under sommaren, därav att jag är lite nervös att de ska säga varför gör du ingenting. 

går ju igenom mejlen hela tiden och är tillgänglig utöver mina uppgifter. 

men precis är skadad, arbetsskadad från mitt förra jobb

• Anonym (Fattar ej)
    Zaxika skrev 2022-07-06 11:32:51 följande:

Jag kan känna igen den där osäkerheten från när jag själv var ny på jobbet. 

Kommunikation är jätteviktigt och det ligger inte bara på dig. 

Skriv en lista för dig själv:
    *Uppgifter i receptionen 
    *Uppgifter utanför receptionen 

Kolla av med chefen att du fått med allt

Gör ett ungefärlig plan för dagliga rutiner och planera in sådant som göra veckovis

Om alla uppgifter är gjorda så är frågan om du ska prioritera att sitta i receptionen för att t ex vara tillgänglig. Får du använda tiden till att läsa? I tidning/bok/dator? 
    Skall tiden användas till något annat? 

Be chefen om feedback på ditt arbete
    När ni har en god Kommunikation så kan du släppa det där med "oro för att inte räcka till", du visar att du gör så gott du kan och att du vill utvecklas 

alla parter är tydligen jätte nöjda med mig och jag gör precis som du nämner, dag för dag planering 
  • EpicF
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-06 11:35:15 följande:
    alla parter är tydligen jätte nöjda med mig och jag gör precis som du nämner, dag för dag planering 
    Och ändå så har du fått klagomål?
  • Anonym (Boilia)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-06 11:33:58 följande:

läser allt här och förstår, vet dock inte hur det är nu tror inte man får ut pengar för första dagen man är sjuk, tror de tagit bort det försäkringskassan men det kanske är åter nu? Var ju bara under coronan? 

alltså har ju en lista att gå efter dag för dag, och jag jobbar ju helt själv. Emellan dessa tider kan det bli lugnt, specifikt nu under sommaren, därav att jag är lite nervös att de ska säga varför gör du ingenting. 

går ju igenom mejlen hela tiden och är tillgänglig utöver mina uppgifter. 

men precis är skadad, arbetsskadad från mitt förra jobb

En karensdag är att du inte får pengar för dagen du var sjuk.

Såhär är det. Du får lön för hela månaden inklusive de dagar du är ledig på. Om lönen är 20000 så delas den på antal dagar i månaden. Det betyder att i januari så kommer dagslönen vara 20000/31 och i februari är dagslönen 20000/28. Så det ser ut som att dagslönen är högre i februari men slutlönen är alltid samma.

När karensdagen dras, så drar de dock bara för antal arbetade dagar. Om du jobbar 23 dagar i en månad så drar de alltså dagslönen 20000/23 istället.

Numera heter det även karensavdrag och är ett genomsnitt på arbetade timmar men det påverkad inte dig som har mån-fre jobb och jobbar samma tider varje dag.

Så första dagen du är sjuk tar de alltså bort lönen för hela den dagen. Dagen efter får du 80% av lönen.
    Är du sjuk mer än 8 dagar måste du ha ett läkarintyg.

Under corona kunde man få pengar för karensdagen av fk men det var ca halva summan man fick tillbaka. Nu kan man inte göra det längre.

Karensdag/karensavdrag är alltså ett AVDRAG på lönen, du går mindre pengar om du är sjuk.

Bra att du har en lista. Eftersom du förväntas jobba självständigt kan du ju planera utifrån den.
    Du kan också försöka att själv planera vad du ska göra under lugnare timmar.
    Rensa mailen, städa skrivbord, gå igenom pärmar, göra planering osv. Det finns säkert något du kan göra. Om det brukar vara samma lugna timmar varje dag kanske du kan anpassa din lunchrast efter det!
    Var heller inte rädd för att fråga din chef för extra uppgifter om du känner att dina uppgifter är för få för att räcka hela dagen.

• Anonym (Fia)

Det är väldigt extremt att du är så här oförstående TS efter att både arbetat ett antal år och dessutom säger du gått ekonomiprogram på gymnasiet då det ingår att lära sig att räkna på lön. 

Du har ju skrivit tidigare om ditt tidigare arbete och ditt jobbsökande och inför det här jobbet och det är nog tur att det inte var ett mer renodlat administrativt jobb. 

Det skulle nog vara på sin plats med en utredning vad som är fel så du kan få mer stöttning och hjälp så du inte behöver vara så här ängslig och osäker med precis allt, någon professionell att bolla med. 

• mammatill6
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-01 15:38:02 följande:

Fy vad det kändes när man inte fick en krona då hade jag ju ändå jobbat fullt här från 1 juni till 25 Juni.

men då sa hon i telefon nej tyvärr det blir släpande månad. 

och eftersom att den månaden är min släpande månad, Då får jag ju inget nu heller I juli 

Tror du inte förstår riktigt. Nu i juli kommer du få betalt för det du jobbat 1-30 juni, alltså en hel månadslön. I augusti får du betalt för att du jobbet hela juli.
Svar på tråden Lön bemanningsföretag