• Anonym (Fattar ej)

Lön bemanningsföretag

Hej! Alltså jag vill inte vara kräsen eller liksom otrevlig men jag förstår inte mitt avtal gällande lön och anställning. 

på mitt avtal står det att jag har en garanti lön på 17800, absolut, men på anställningen sa de att de fått upp min lön till 18200 men det framgår inte på själva avtalet inom bemanningsföretaget. 

det stå endast ?månadslön i form av prestation och rörlig lön? 

Jag säljer ingenting eller liknande, jag gör samma uppgifter varje dag. 

• Svar på tråden Lön bemanningsföretag
  • Anonym (66:a)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-01 15:38:02 följande:

Fy vad det kändes när man inte fick en krona då hade jag ju ändå jobbat fullt här från 1 juni till 25 Juni.

men då sa hon i telefon nej tyvärr det blir släpande månad. 

och eftersom att den månaden är min släpande månad, Då får jag ju inget nu heller I juli 

Varför skulle du inte få lön i juli? 

Jag har faktiskt aldrig hört uttrycket släpande månad men vet att timlön kommer månaden efter  (naturligtvis) och månadslön samma månad. 

Jag förstår inte vad det är du inte förstår. Du har ju fått svar flera gånger men tar inte till dig det. 
    Anonym (66:a) skrev 2022-07-01 16:16:16 följande:
    Varför skulle du inte få lön i juli? 

Jag har faktiskt aldrig hört uttrycket släpande månad men vet att timlön kommer månaden efter  (naturligtvis) och månadslön samma månad. 

Jag förstår inte vad det är du inte förstår. Du har ju fått svar flera gånger men tar inte till dig det. 
    Jag har inte postat dubbelt. Vet inte varför det blev så. 
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-01 15:38:02 följande:
    Fy vad det kändes när man inte fick en krona då hade jag ju ändå jobbat fullt här från 1 juni till 25 Juni. men då sa hon i telefon nej tyvärr det blir släpande månad.  och eftersom att den månaden är min släpande månad, Då får jag ju inget nu heller I juli 

Den 25:e juli få du betalt för det du jobbade i juni; den 25:e augusti får du betalt för det du jobbar i juli o.s.v. Har du jobbat 8 timmar per dag, måndag-fredag från första juni så kommer du att få en hel månadslön i juli.
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-01 16:12:53 följande:
    Så Är. Det inte här.  hon sa till mig att det är släpande månads lön. Så det jag jobbade in i juni är låst tills min tjänst är över/jag slutar 

Förmodligen försökte hon vara pedagogisk, men misslyckades totalt. Din lön för juni är inte låst, däremot kommer du att ha eftersläpande löneutbetalningar under hela din anställningstid. I slutänden (kanske om ett par månader, kanske om flera år, beroende på hur länge du stannar på företaget) kommer det att innebära att du får din sista lön månaden efter att du har slutat din anställning.

Så Är. Det inte här. 

hon sa till mig att det är släpande månads lön. Så det jag jobbade in i juni är låst tills min tjänst är över/jag slutar 

Å nu fattar jag vad du tror. Du tror det är din första lön som du får när du slutat. Junilönen är inte "låst" och betalas ut näe du slutat. Det ju lönen för din sista arbetsmånad som betalas ut, inte din första månad. 
    Du har missförstått grovt hur det ligger till. 

Tror du att det skulle förekomma att någons förstalön blir "låst" och sparas till man slutar? 
    Att arbetsgivare slipper betala lön första månaden man jobbar? 
  • Anonym (Sommar)

Du startade 1 juni. Gissar att detta handlar om ett sommarjobb? 

Lönen för 1-30 juni betalas ut den 25 juli och är en hel månadslön eftersom du arbetade hela juni månad. 

Lönen för 1-31 juli betalas ut den 25 augusti och är en hel månadslön eftersom du arbetat hela juli. 

Lönen för 1-31 augusti betalas ut den 25 september och är en hel månadslön eftersom du arbetat hela augusti. 

Om du sedan jobbar 1-15 september (om detta är ett sommarjobb) så betalas lönen för 1-15 september ut den 25 oktober och är då en halv månadslön. 

Var det förståligt? 

• Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Sommar) skrev 2022-07-01 19:18:46 följande:

Du startade 1 juni. Gissar att detta handlar om ett sommarjobb? 

Lönen för 1-30 juni betalas ut den 25 juli och är en hel månadslön eftersom du arbetade hela juni månad. 

Lönen för 1-31 juli betalas ut den 25 augusti och är en hel månadslön eftersom du arbetat hela juli. 

Lönen för 1-31 augusti betalas ut den 25 september och är en hel månadslön eftersom du arbetat hela augusti. 

Om du sedan jobbar 1-15 september (om detta är ett sommarjobb) så betalas lönen för 1-15 september ut den 25 oktober och är då en halv månadslön. 

Var det förståligt? 

Är inget sommarjobb men man kan tro det men den bajs lönen. 

är administratör på ett stort företag 

• Anonym (KC)

Det beror på uppdraget, förmodligen. 

• Hotelliggaren

Så Är. Det inte här. 

hon sa till mig att det är släpande månads lön. Så det jag jobbade in i juni är låst tills min tjänst är över/jag slutar 

Det är nog en tolkningsfråga, rent språkligt. I juli får du ut lönen för dagarna du jobbade i juni. På samma sätt kommer det bli så att om du slutar texi slutet av juni 2024 så får du ut en lön i juli. Man får ut pengarna månaden efter helt enkelt.
  • Anonym (Sommar)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-01 19:41:06 följande:

Är inget sommarjobb men man kan tro det men den bajs lönen. 

är administratör på ett stort företag 

Ok. 

Men då fortsätter utbetalningarna på samma sätt. 

För 1-30 september får du lön 25 oktober och då hel lön. 

Tills du säger upp dig. Om du då säger upp dig med sista arbetsdag den 31 januari 2023 så får du lönen för 1-31 januari den 25 februari 2023. 

Ett jobb är bättre än inget jobb. Börja jobba, gläns på dina uppgifter, lär dig allt och fortsätt håll ögonen öppna och sök andra relevanta tjänster som dyker upp! 

Svar på tråden Lön bemanningsföretag