• Anonym (Fattar ej)

Lön bemanningsföretag

Hej! Alltså jag vill inte vara kräsen eller liksom otrevlig men jag förstår inte mitt avtal gällande lön och anställning. 

på mitt avtal står det att jag har en garanti lön på 17800, absolut, men på anställningen sa de att de fått upp min lön till 18200 men det framgår inte på själva avtalet inom bemanningsföretaget. 

det stå endast ?månadslön i form av prestation och rörlig lön? 

Jag säljer ingenting eller liknande, jag gör samma uppgifter varje dag. 

• Svar på tråden Lön bemanningsföretag
  • LFF
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-04 14:16:30 följande:
    Alltså jag jobbar ju inga helger 

och mitt bryt är vid slutet Av varje månad. Så brytet är alltid 1-25 juni exempelvis 

och där har vi endast 16 dagar eftersom att jag har Ledigt 2 dagar, då försvinner de liksom 

Helgerna kan jag ju inte räkna med för jag jobbar inte helger 
    Helger har ingenting med saken att göra. Kika på länken om arbetstimmar jag gav ovan. Sen räknar man på hel kalendermånad, inte med bryt den 25 bara för att det är då lönen kommer. Det är därför du som bemanningsanställd får lönen månaden efter att du jobbat in den. 
  • Anonym (Fattar ej)
    LFF skrev 2022-07-05 06:54:04 följande:
    Helger har ingenting med saken att göra. Kika på länken om arbetstimmar jag gav ovan. Sen räknar man på hel kalendermånad, inte med bryt den 25 bara för att det är då lönen kommer. Det är därför du som bemanningsanställd får lönen månaden efter att du jobbat in den. 
    Fast garanterad lön 17800 är det efter eller innan skatt???? Omg är det innan är det ju ingenting jag får utbetalt 
  • Anonym (Boilia)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-05 09:33:31 följande:
    Fast garanterad lön 17800 är det efter eller innan skatt???? Omg är det innan är det ju ingenting jag får utbetalt 
    Det är alltid INNAN skatt.

De kan inte säga vad man får ut efter skatt eftersom det kan vara olika beroende på var man bor, om man är med i kyrkan osv.

Nej det är en låg lön men du får jobba dig uppåt, efter skatt kommer du få ut ca 13-14000 på den lönen.
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Boilia) skrev 2022-07-05 09:43:02 följande:
    Det är alltid INNAN skatt.

De kan inte säga vad man får ut efter skatt eftersom det kan vara olika beroende på var man bor, om man är med i kyrkan osv.

Nej det är en låg lön men du får jobba dig uppåt, efter skatt kommer du få ut ca 13-14000 på den lönen.
    Herregud.. 

fast hon sa till mig bry dig inte om vad som står där för du är uppe i 18500.. 

Svårt och jobba sig uppåt på ett bemanningsföretag 
  • Anonym (Boilia)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-05 09:45:21 följande:
    Herregud.. 

Du kan jobba dig uppåt med erfarenheter och byta jobb.
    Vill du ha högre lön så får du utbilda dig till något som ger bättre betalt.
  • LFF
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-05 09:33:31 följande:
    Klipper in det jag skrev i inlägg #34 om hur det funkar med garantilön och prestationslön: 

Garantilön = den minsta lönen du får, dvs den lön du är garanterad om du inte har uppdrag en hel månad. Som nyanställd på ett bemanningsföretag brukar man ha 133 timmar garantilön. Efter 18 månaders anställning går den upp till 150 timmars garantilön. 

För varje timma du jobbar utöver de som ingår i din garantilön så får du din timlön (=den lön som står på ditt anställningsavtal delat på antalet timmar garantilönen gäller, dvs 18200/133= 136,84kr/h) gånger en viss procent (8%). Detta är din prestationslön. Så, varje timme över 133 får du alltså 136,84*1,08=147,79kr/h för.

Vad gäller när du får din lön så får du junilönen den 25 juli, dvs månaden efter det att du arbetat. Detta så att de kan justera eventuell frånvaro på lönen vid utbetalning. 

Mer om kollektivavtalet för ambulerande tjänstemän hittar du här:

www.unionen.se/kollektivavtal/0267-kompetensforetagen-2020-12-01-2023-04-30

Här hittar du antal arbetstimmar per månad:

xn--arbetsdagarperr-ulb.se/

Så den 25 juli får du alltså:

Juni har 160 arbetstimmar. Du är garanterad lön för 133 och har då 27 dagar kvar. Lönen före skatt blir:

Prestationslön: 27*136,84*1,08=3990,25
    Garantilön: 18200
    Summa före skatt: 22190,25kr

Och SJÄLVKLART är all lön före skatt! De har ingen aning om vilken skattesats det är i din kommun.

Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-05 09:45:21 följande:
    Herregud.. 

Man "jobbar sig inte uppåt" på ett bemanningsföretag. Man samlar på sig massor med erfarenheter från olika företag. Har man tur blir man överrekryterad av en kund och får därmed kraftigt höjd lön. Alternativt så söker man sig nytt jobb på egen hand när man fått ihop lite erfarenhet och på så vis ökar man sin lön. 

Min egen lön gick upp ett par 1000 bara på att byta bemanningsföretag. Sen blev det ytterligare 7000 när jag blev fast anställd hos ett företag. 
  • EpicF
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-01 16:12:53 följande:

Så Är. Det inte här. 

hon sa till mig att det är släpande månads lön. Så det jag jobbade in i juni är låst tills min tjänst är över/jag slutar 

Nej. Det innebär endast att när du slutar så har du en innestående lön. Det du jobbat i juni kommer i juli, det du jobbar i juli kommer i augusti osv osv. 
  • EpicF
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-04 14:16:30 följande:
    Alltså jag jobbar ju inga helger 

och mitt bryt är vid slutet Av varje månad. Så brytet är alltid 1-25 juni exempelvis 

och där har vi endast 16 dagar eftersom att jag har Ledigt 2 dagar, då försvinner de liksom 

Helgerna kan jag ju inte räkna med för jag jobbar inte helger 
    Tog du ledig två dagar så får du avdrag för de två dagar.

Heltid är normalt 40h/vecka, dvs 5 dagar i veckan. Jobbar man inga helger så är man alltid ledig 2 dagar per vecka. Jobbar man helger så kompenseras man med ledighet senare. 

Jobbar du heltid? Fem dagar i veckan? 40h i veckan?
  • Anonym (Fattar ej)
    EpicF skrev 2022-07-05 12:37:54 följande:
    Tog du ledig två dagar så får du avdrag för de två dagar.

Heltid är normalt 40h/vecka, dvs 5 dagar i veckan. Jobbar man inga helger så är man alltid ledig 2 dagar per vecka. Jobbar man helger så kompenseras man med ledighet senare. 

Jobbar du heltid? Fem dagar i veckan? 40h i veckan?
    Precis 40 tim i veckan men blev sjuk i juni 2 dagar, så 1 dag räknas väl bort om inte 2.. kanske inte har rätt till karensdag
  • Anonym (66:a)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-05 14:00:05 följande:
    Precis 40 tim i veckan men blev sjuk i juni 2 dagar, så 1 dag räknas väl bort om inte 2.. kanske inte har rätt till karensdag
    Alla har karensdag, en eller flera. Det är ju dåligt och inget man vill ha. Under pandemin togs det tillfälligt bort. 
    Du vet inte vad karensdag är?
Svar på tråden Lön bemanningsföretag