Anonym (Barajag) skrev 2022-07-18 15:35:32 följande:
Tack för alla goda råd. att han blivit utkastad är mer ifrån vårt förhållande. Barnen bor här och det ska mkt till att jag inte tillåter honom här. Jag kan tänka mig att sova hos mina föräldrar över en helg eller ngt för att han ska kunna bo med barnen I perioder
Mycket snällt av dig.
En muntlig tillsägelse ska väl gälla, men en skriftlig kan bevisas mycket lättare.
Det du bör se till är dock att han inte står skriven där längre, då kan han nämligen hävda att han bor där fortfarande och du kan inte så mycket göra för att få ut honom än att få honom att skriva under en uppsägning. Man kan skriva sig på en parkeringsplats tom om man inte har någons annanstans att skriva sig. Men det är viktigt för att om du behöver bostadsbidrag så räknas alla in som är skrivna på din bostad.
Om du tror att han kommer att tjafsa, skicka det rekommenderat till honom, då kan han inte hävda att han inte har fått det.
Sen måste hans saker bort. Annars kan han ändå hävda att han bor där.
I värsta fall får han göra sig av med allt eller hyra in sig i något förråd. ibland kan hyresvärdar ha förråd som är tomma som de hyr ut och det brukar inte vara så dyrt. (Min värd har förråd som kostar mellan 55 kr och 33 kr i månaden)
Ett avtal er emellan ang barnen är viktigt, särskilt om du ska vara så vänlig att du bor på annan plats så han kan ha umgänge med barnen. Försök vara så detaljerad som möjligt. Vilka helger ska han vara med barnen? Ska han vara det under lov? Vem ska hämta/lämna, tider osv.
Det kan låta kallt och trist, men det underlättar om man blir osams om saken och det är en trygghet även för honom, han har papper på att han ska få träffa barnen, du har visat att du är beredd att upplåta din bostad vissa dagar för att det ska gå att genomföra. Dock så är det klokt att inte skriva. Xx ska umgås med barnen i min lgh varannan helg och en natt i veckan tills han har eget boende, . skriv det istället tidsbegränsat så får han lite krav på sig att skaffa bostad. Annars kan han hänga runt bland kompisar hur länge som helst och du får flytta ut stup i kvarten.
Om du känner att det behövs så kan du byta lås så snart han inte är skriven hos dig längre. Innan det får du nämligen inte göra det hur som helst.
Du kan tipsa honom om att det finns campingar som hyr ut året runt platser, här kostar en sådan plats 15 000 kr om året, exkl el, men det skiljer stort på olika håll i landet.
Om du känner att du orkar, skriv in honom på alla möjliga bostadsföretag så att han åtminstone börjar samla kötid, även om han kanske inte kan få en nu så kan han kanske få en framöver.