• Anonym (Dess)

Hjärntumör

Min mamma ha hjärntumör,  var hos läkaren eftersom min mamma inte kan svenska så fick jag översätta eftersom doktorn sa så allvarligà saker så kunde jag inte översätta allting för min mamma skulle så inte hon skulle känna sig nere det var att hon kunde bli förlamad i halva kroppen efter operationen eller talförmågan osv hon ska opereras om två dager! jag vet att hon vet att någon sorts handikapp kommer hon få men tror inte hon vet att det kan bli så allvarlig. Min fråga är om jag jag ska berätta allt som doktorn sa eller jag ska bara låta det vara som det är 

• Svar på tråden Hjärntumör
  • Mrs Moneybags

Förstår inte riktigt resonemanget om hennes kultur. Nu bor bor vi i Sverige och här har patienten rätt till all information och ska få vara delaktig i vården och kunna få utvärdera de alternativ som finns. 

Självklart ska TS mamma få alla kort på bordet. 

• Anonym (A 2)
    Mrs Moneybags skrev 2022-07-25 16:16:18 följande:

Förstår inte riktigt resonemanget om hennes kultur. Nu bor bor vi i Sverige och här har patienten rätt till all information och ska få vara delaktig i vården och kunna få utvärdera de alternativ som finns. 

+1
  • AndreaBD
    Mrs Moneybags skrev 2022-07-25 16:16:18 följande:

Sjukvården, även i Sverige, måste alltid ta hänsyn till hur en patient kan reagera på en dålig prognos, eller bara på en allvarlig diagnos. Man måste alltid ta etiska beslut där. Och självklart kan kulturen vara en viktig faktor. Du kan inte riskera att någon tar livet av sig, för att man har struntat i att ta hänsyn till kulturen. 

Förresten så fick min ex-svärmor på Irland inte heller veta att hon hsde en hjärntumör. Läkaren sa till henne att det var en cyst - och till barnen att det var en tumör.
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-25 23:53:25 följande:
    Sjukvården, även i Sverige, måste alltid ta hänsyn till hur en patient kan reagera på en dålig prognos, eller bara på en allvarlig diagnos. Man måste alltid ta etiska beslut där. Och självklart kan kulturen vara en viktig faktor. Du kan inte riskera att någon tar livet av sig, för att man har struntat i att ta hänsyn till kulturen. 

Förresten så fick min ex-svärmor på Irland inte heller veta att hon hsde en hjärntumör. Läkaren sa till henne att det var en cyst - och till barnen att det var en tumör.
    I Sverige jobbar vi inte med att undanhålla information. Vi informerar även patienter från olika kulturer om vad de har för diagnos, lämplig behandling och eventuella biverkningar som kan uppkomma.
    Vi anser det oetiskt att undanhålla denna information för patienterna, och anser att fullt vuxna människor är kapabla att få information om sin egen sjukdom. Däremot kan vi avstå från att informera tex hur lång tid någon har kvar i livet, om patienten inte själv ställer den frågan.

Inför en operation där man kommer få men efteråt, eventuellt mycket allvarliga sådana skall patienten tydligt få veta vad som gäller. Oproffesionellt att använda anhöriga som tolk.
  • Anonym (???)
    Anonym (I) skrev 2022-07-25 11:48:49 följande:

Åk till hennes hemland och sök vård istället för att ta upp köerna här. 

Vafan snackar du om?? Finns svenskar som bor utomlands och får vård där. Man söker vård i det land man är bosatt i visste du inte det? Inte detta tråden handlar om, läs igen. Ska alltid slinka in obildade rassar i trådar
  • Anonym (Thyu)

Ja, du borde berätta. nu Är det inte jämförbart, men jag var på ett Läkarbesök för länge sen där jag frågade om det gjorde ont, nej det gör inte ont ljög läkaren. Det gjorde så inihelvetet ont visade sig. Har aldrig känt mig så infantiliserad. 

• Anonym (Det ordnar sig)

Det är inte det första man tänker på att skaffa en tolk när det är en sån allvarlig sits. Man är mest nervös, rädd och vill finnas där för sin mamma. Det är inte så jävla enkelt att vara klok i sån situation. 

Va istället snälla mot ta och ge istället henne råd och stöd. 

TS, jag tycker du ska berätta för din mamma vad som egentligen sa på mötet med läkaren. Jag förstår att du inte vill skrämma upp henne och att hålla det hemligt tror jag det gör det värre. Hon måste få veta sanningen om vad som kan hända henne. Gör det för din mammas skull.

Det kommer gå bra TS du är starkare än vad du tror. Det kommer finnas svåra stunder där din mamma kommer behöva all din hjälp. Ge henne all din stöd och hjälp och kärlek så kommer det lösa sig.

• AndreaBD
    Anonym (Thyu) skrev 2022-07-26 01:39:20 följande:

Ja, du borde berätta. nu Är det inte jämförbart, men jag var på ett Läkarbesök för länge sen där jag frågade om det gjorde ont, nej det gör inte ont ljög läkaren. Det gjorde så inihelvetet ont visade sig. Har aldrig känt mig så infantiliserad. 

Och du tror att läkaren  ljög,?? Allvarligt? Jag skulle ju gissa att något gick lite fel där. Bedövning som inte fungerade eller liknande. Annars så är det säkert bara mänskligt att läkare förskönar det hela lite grann. 
  • AndreaBD
    Anonym (a) skrev 2022-07-26 00:51:48 följande:
    I Sverige jobbar vi inte med att undanhålla information. Vi informerar även patienter från olika kulturer om vad de har för diagnos, lämplig behandling och eventuella biverkningar som kan uppkomma.
    Vi anser det oetiskt att undanhålla denna information för patienterna, och anser att fullt vuxna människor är kapabla att få information om sin egen sjukdom. Däremot kan vi avstå från att informera tex hur lång tid någon har kvar i livet, om patienten inte själv ställer den frågan.

Inför en operation där man kommer få men efteråt, eventuellt mycket allvarliga sådana skall patienten tydligt få veta vad som gäller. Oproffesionellt att använda anhöriga som tolk.
    Det ingår mer än så, det är inte så enkelt som du framställer det. Att bara slänga fram  en massa fakta - kanske även i fackspråk så att patienten inte förstår vore verkligen inte bra . Man måste alltid försäkra sig att patienten klarar av informationen och
    framför?allt inte missförstår den.

• Mrs Moneybags
    AndreaBD skrev 2022-07-25 23:53:25 följande:

Fast nu var det inte sjukvården som undanhöll information, utan dottern. Det är med andra ord inte medicinskt motiverat att ljuga för patienten. 

Svar på tråden Hjärntumör