Anonym (Anonym8) skrev 2022-07-25 10:46:27 följande:
Nej jag saknar inte empati alls. Dock är det empatilöst att neka någon sin diagnos eller informera om vad som kommer att hända. Sätt dig själv in i situationen att känna något är fel i din kropp men din omgivning mörkar och ljuger för dig.
Jag tycker det TS gör är riktigt vidrigt, förutom att ljuga så förmindskar hon sin mammas förmåga att förstå och ta till sig sin egen diagnos. Riktigt fult gjort
Du förstår inte att det kan skilja sig mellan olika kulturer. Trots att det är välkänt att folk ifrån både mellanöstern och mycket av övriga Asien inte är vana vid att en läkare säger hela sanningen. Om hen gör det så kommer de att tolka det som att det mycket värre än vad läkaren säger.
Du tror att mamman vet att det inte är så i Sverige? Det vet hon säkert, mrn hon är i ett krisläge. Då agerar man instinktivt, då kommer den ursprungliga kulturen fram. Och jag talar av egen erfarenhet.
Men även i en helt vanlig europeisk kultur- man ger inte människor ytterligare negativa detaljer när de inte ens efterfrågar dessa. Det är inte okej. Om mamman hade velat veta, så hade hon bett dottern att verkligen ge alla detaljer. Man märker ju om översättningen blir kortare. Och dessutom hade hon då lärt sig svenska. Det är också ett val.