• Anonym (Isa)

Är så rädd, så rädd, så rädd, SÅ RÄDD för att ha barnen varannan vecka

Jag och min man har valt att vi ska separera pga av många anledningar som tyvärr inte går att lösa eller komma över. Jag orkar inte gå igenom allt som har hänt men det här är ett förlåtande som måste ta slut. Men vi har två barn ihop och jag DÖR INOMBORDS över att han vill köra varannan vecka. Jag vill köra 2-2-3 men han säger att han vägrar. Men nu får jag ren och skär panikångest av att tänka på att jag ska vara utan barnen i sju dagar, det knyter sig i magen som en blixt varje gång jag tänker på det och nu känns det som att jag ska dö varannan vecka hela livet ut :( 

Jag skulle vilja prata med någon som har upplevt samma men som har lyckats bygga upp glädje igen och komma runt besvikelsen och sorgen? Tips? Råd? Tänker att det kommer komma många kommentarer som typ: gå och prata med en psykolog eller typ man vänjer sig? Är inte intresserad av såna kommentarer utan mer Hur har det gått för föräldrar som känts som jag, vad gör ni veckan utan barn? 

Sen undrar jag också hur man egentligen gör när man inte är överens om hur veckorna ska delas upp?? Är sju-sju någon slags standard? Varför det? Vad händer om man får till socialen för stöd och hjälp kring hur veckorna ska fördelas?

• Svar på tråden Är så rädd, så rädd, så rädd, SÅ RÄDD för att ha barnen varannan vecka
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Svårt) skrev 2022-07-28 13:41:26 följande:

Man vänjer sig om man inte har ett val,även fast det kan vara svårt.Det viktigaste är väl att barnet har en mamma och pappa som älskar den och bryr sig om en.

Ja såklart, jag försöker tänka så hela tiden och ibland lyckas jag må lite bättre och få ett upplyft av att tänka så. Men sen börjar jag tänka på allt jag missar och att mina barn alltid kommer behöva sakna en av sina föräldrar och tänk om någon av dom blir sjuk hur gör man då och bla bla bla hjärnan hoppar iväg och tankarna maler runt runt 
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Isa) skrev 2022-07-28 13:44:59 följande:
    Ja såklart, jag försöker tänka så hela tiden och ibland lyckas jag må lite bättre och få ett upplyft av att tänka så. Men sen börjar jag tänka på allt jag missar och att mina barn alltid kommer behöva sakna en av sina föräldrar och tänk om någon av dom blir sjuk hur gör man då och bla bla bla hjärnan hoppar iväg och tankarna maler runt runt 
    Välkommen till mitt liv ,jag har det så.Men jag försöker att inte oroa mig för mycket,det hjälper inte.Även fast du inte ser barnen dagligen så finns du ändå där och ni kan ha kontakt dagligen om det känns rätt för er.Men det är svårast i början ,men ser man själv att det fungerar för barnen sen,så blir man lite lugnare.
  • Snucke

Är barnen väldigt små typ 3-4 år max så kan det vara en övergång med 2-2-3 eller motsvarande men det bör vara en begränsad period. För det kommer att vara otroligt jobbigt för barnen, hela tiden en massa hej och avsked och olika regler och vanor. Nej varannan vecka är nog i alla fall det bästa i längden. Tänk på att barnen ska inte behöva lida för att föräldrarna inte kan vara tillsammans.
    Barnen ska alltid gå först inte de vuxna. Det är min erfarenhet

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Isa) skrev 2022-07-28 13:41:36 följande:

Okej jag har förstått att jag ska kontakta Familjerätten där man kan få stöd och komma fram till beslut angående fördelningen.

Men det här med att jag vill spy rakt ut när jag tänker på att dela upp barnen över huvud taget?? Jag bryter ihop av bara tanken men jag förstår att det är så det måste bli och att jag får skylla mig själv eller vad man ska säga. Men usch jag går verkligen under på en helt ny nivå. 

Sök terapi.
  • Anonym (M)

Om du tar det till familjerätten, fundera över kompromisser. Kanske 4 dagar i taget är lagom?

• Anonym (Isa)

Hörrni jag förstår att barnens bästa är det viktigaste och att mina känslor är sekundära I jämförelse men det finns ju också ett vuxet perspektiv och jag tänker att det främst var det jag ville prata om :( Barnens bästa i första hand när det kommer till fördelning osv men som mamma är det ju en egen sidokamp bortsett från den praktiska uppgörelsen eller vad man ska säga. Äsch jag kanske uttrycker mig konstigt men sitter med tårar som svämmar över? 

• Anonym (Isa)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-07-28 13:52:52 följande:
    Sök terapi.
    Ja det ska jag absolut göra, tack för tipset men jag ifrånsa mig den typen av kommentarer i tråds faktiskt 
  • Anonym (Isa)

* trådstarten

• EnAnonumius
    Anonym (Isa) skrev 2022-07-28 13:44:59 följande:
    Tråkigt att du skriver "mina barn".
    Det är era barn.

Pappan får ju samma som dig. Han missar ju också en del med barnen tack vare skilsmässan.

Om någon/båda av barnen blir sjuka så är det ju du eller pappan som får ta hand om det beroende på vem som har barnen när barnen blir sjuka.
    Om barnen är sjuk och det är pappan som har dem så är det ju han som skall ta hand om det. Är barnen sjuka när de är hos dig så är det du som får ta det.

Då ni är icke överens om hur det skall fördelas så är de råden du har fått om att kontakta Familjerätt ett av de bästa råden ni kan få i detta sammanhang.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Isa) skrev 2022-07-28 13:58:59 följande:
    Ja det ska jag absolut göra, tack för tipset men jag ifrånsa mig den typen av kommentarer i tråds faktiskt 
    Jag måste ha missat vad man får eller inte får svara i tråden. Mitt misstag! Men ibland får man råd man behöver, vare sig man vill eller inte.
Svar på tråden Är så rädd, så rädd, så rädd, SÅ RÄDD för att ha barnen varannan vecka