• Lilalampa

    2km till skolbussen

    Hej!

    Jag är blivande lantbo och har stött på ett litet dilemma...

    Har man 2km eller mer till skolan erbjuds skolskjuts/skolbuss. 
    Barnen kommer i höst att ha 10 km till nya skolan och de har beviljats skolbuss som kommer 7.40 varje dag. 

    Nu undrar jag, tvekar på att vi kommer att börja knata straxt efter 7 varje morgon för att knalla till bussen (Barnen är 6 och 9). Ska man köra bil till bussen? Känns onödigt. 
    Senare i vinter när man har skrapat rutorna och frostat av bilen och klätt på 2 syskon under 2 år och satt i bilen är det väl lika bra att köra hela sträckan till skolan? 

    Vad tycker och tänker ni? Tips? Råd?

  • Svar på tråden 2km till skolbussen
  • Anonym (Rubrik)
    Tow2Mater skrev 2022-08-01 00:34:06 följande:

    Hur långt har ni till bussen om det tar 30-40 min att gå dit?


    Det står ju i rubriken?
  • Anonym (Logistik)

    Var har ni förskolan då och var är fritids? Ni får ju se över hela logistiken, hämta, lämna, vilka arbetstider har ni, var ligger era arbetsplatser i relation till förskola, skola, fritids?

  • Anonym (been there)

    Man kan cykla (barnsadel för den minsta + att äldre barn kan cykla själv?) så länge det är bra väder, om du inte behöver ha bilen direkt efter själv förstås. 
    Tycker det är bra att barnen lär sig åka buss för de behöver använda den mer och mer, ju äldre de blir.  
    Hälsningar från en som bodde hela skoltiden på landet och hade drygt en mil till skolan, det var liksom bara att acceptera hur det var.

    Våra föräldrar hade bil och skulle också in till stan för att jobba, men vår buss gick 07.20 så alla vi barn gick till den, och föräldrarna åkte till sina jobb lite olika tider, men det var alltid någon kvar sist, som låste huset. Högst sällan fick vi skjuts med bil in (berodde nog på att vi gick på olika skolor så det var inte så enkelt som att bara släppa av oss på ett ställe). 

    Väljer man att bo på landet får man helt enkelt hitta sina bästa lösningar. Men ni kan ju prova att köra bilen hela vägen ibland, och att barnen tar buss ibland. Det kanske inte synkar med era starttider exakt varje dag och då är det toppen och barnen kan åka buss. 

  • Lönnsirap

    Bor inte själv på landet, men har barn... Och ju mer man skjutsar, desto mer behöver man fortsätta skjutsa... Är en naturlag.

    Det är absolut bra att skjutsa till ställen som barnen ska oregelbundet, och där man faktiskt hinner prata på vägen.... Men det är också väldigt bra att barn lär sig själva ta ansvar för att åka, såsom att faktiskt gå till bussen/skolan eller att cykla.

    Barn som åker mycket bil har en tendens att luta sig tillbaka och får inte färdigheten som behövs för att själv ta sig till skola, aktivitet osv....

  • Anonym (Lantis)
    Lilalampa skrev 2022-07-31 23:31:59 följande:
    2km till skolbussen

    Hej!

    Jag är blivande lantbo och har stött på ett litet dilemma...

    Har man 2km eller mer till skolan erbjuds skolskjuts/skolbuss. 
    Barnen kommer i höst att ha 10 km till nya skolan och de har beviljats skolbuss som kommer 7.40 varje dag. 

    Nu undrar jag, tvekar på att vi kommer att börja knata straxt efter 7 varje morgon för att knalla till bussen (Barnen är 6 och 9). Ska man köra bil till bussen? Känns onödigt. 
    Senare i vinter när man har skrapat rutorna och frostat av bilen och klätt på 2 syskon under 2 år och satt i bilen är det väl lika bra att köra hela sträckan till skolan? 

    Vad tycker och tänker ni? Tips? Råd?


    Mina barn har 2 km till bussen. De har gått själva från att de var cirka 8 år. Innan dess fick de skjuts till bussen. 
  • Lilalampa

    Jag kan inte citera någons inlägg men tack för tips! Det är just sånt här Familjeliv är bra på: få tipset att cykla! Jag vet inte om jag är stressad av flytten, packning, ha en nyfödd, hemmablind eller lite av allt, men tanken slog mig inte ens! Jag tänkte "bil eller gå. Bil eller gå. Bil eller gå". Skrattande

    Jag håller med om att lära sig att ta bussen och bli självständig(are) är jättebra.  När jag växte upp bodde jag på 2 olika ställen där jag varje morgon och eftermiddag åkte skolbuss. Jag ser inget problem med bussen i sig, det är distansen till bussen jag kan tycka är lite lång för en 6 åring att gå själv mitt ute i skogen.

    Barnen kommer att gå i samma skola men tvivlar på att de slutar samtidigt. Vet inte om det går 2 skolbussar på eftermiddag eller hur det funkar. 

    Jag har än mycket att lära av att bo på landet! Men vi ser alla fram emot det!

    Ville tillägga att om man inte vill använda sig av skolbussen kan man få milersättning av kommunen varje månad men tvivlar på att det är många kronor. Knappast så att den täcker soppa och slitage på bilen. Vet inte om det här är normen i varje kommun.

  • Anonym (Frida)

    Åka släde eller spark på vinterhalvåret,  cykla på sommaren? 

  • Anonym (H)

    Jag cyklade till bussen 2 km varje morgon sommar som vinter hela grundskolan. Det gick bra. 
    Jag tror man ska vänja barnen vid att ta sig fram med cykel själva. Börjar du skjutsa dem då sitter du där sen. Dyrt blir det också med dessa småvändor.

    Min far (numera död) åkte skidor till skolan 5 km varje dag på vintern. Sen hem lika långt. På sommaren var det cykel som gällde. Lunchen var en hårdbrödsmörgås som han hade med sig.
    Alltså, det är andra tider nu.

  • Lilalampa
    Anonym (H) skrev 2022-08-05 08:01:23 följande:

    Jag cyklade till bussen 2 km varje morgon sommar som vinter hela grundskolan. Det gick bra. 
    Jag tror man ska vänja barnen vid att ta sig fram med cykel själva. Börjar du skjutsa dem då sitter du där sen. Dyrt blir det också med dessa småvändor.

    Min far (numera död) åkte skidor till skolan 5 km varje dag på vintern. Sen hem lika långt. På sommaren var det cykel som gällde. Lunchen var en hårdbrödsmörgås som han hade med sig.
    Alltså, det är andra tider nu.


    Definitivt andra tider! Var i landet bor du om du kunde cykla på vintern?
    Kanske blir spark om inte vägarna grusas allt för mycket.

    Tycker också att skolbussen är bra. Pratade med det äldre barnet igår som sa att "jag vill åka buss för mina vänner kommer att bara där". Jag minns själv att det var kul. Som en extra rast, sitta och prata före och efter skolan.

    Tror inte det bli bil till bussen men kanske bil ända till skolan då om man ändå är ute och kör. 
  • Anonym (P)

    Är vägen till bussen sån att du vågar låta barnen cykla där? De jag känner som bor på landet kan inte låta barnen cykla. Folk kör för fort och ovarsamt och det är för mycket skogs- och/eller jordbruksmaskiner. 


    De jag känner på landet kör bil till jobbet och släpper av barnen på busshållplatsen eller skolan (beroende på vad som ligger åt rätt håll) på vägen dit. Likadant på hemvägen efter fritids. (Då har de jobb som tillåter att de anpassar arbetstiderna efter skolbussen.)

  • Anonym (P)
    Lilalampa skrev 2022-08-06 06:28:11 följande:
    Definitivt andra tider! Var i landet bor du om du kunde cykla på vintern?
    Kanske blir spark om inte vägarna grusas allt för mycket.

    Tycker också att skolbussen är bra. Pratade med det äldre barnet igår som sa att "jag vill åka buss för mina vänner kommer att bara där". Jag minns själv att det var kul. Som en extra rast, sitta och prata före och efter skolan.

    Tror inte det bli bil till bussen men kanske bil ända till skolan då om man ändå är ute och kör. 
    Vad fint att höra om trevliga skolbussar!! Mina kompisar som åkt skolbuss har främst vittnat om en stökig vuxenfri miljö där mobbarna kunde härja fritt. 
  • Anonym (Detärintelångt)

    Jag gick 5 km i stan som åttaåring. Det är bara nyttigt med motion.

  • Anonym (P)
    Anonym (Detärintelångt) skrev 2022-08-06 11:57:50 följande:

    Jag gick 5 km i stan som åttaåring. Det är bara nyttigt med motion.


    Fast det är stor skillnad på att gå på en trottoar i ljuset av gatubelysning jämfört med kanske en 70-väg där timmerbilar, skördetröskor och bilister som inte räknar med att ett barn ska befinna sig i vägkanten drar förbi alldeles intill. I kompakt mörker. Eller en smal skogsväg där man måste ut i diket i tid för att inte bli påkörd. Och på vintern snövallar som tvingar dig att gå i vägbanan och det finns exakt ingenstans att ta vägen när man möter ett fordon. Cykla och gå i landsbygd är inte lika välordnat som i stan. 


    Farlig skolväg ska ge skolskjuts, men det är ju inte alltid man som förälder håller med kommunen om definitionerna. 

  • Anonym (H)
    Lilalampa skrev 2022-08-06 06:28:11 följande:
    Definitivt andra tider! Var i landet bor du om du kunde cykla på vintern?
    Kanske blir spark om inte vägarna grusas allt för mycket.

    Tycker också att skolbussen är bra. Pratade med det äldre barnet igår som sa att "jag vill åka buss för mina vänner kommer att bara där". Jag minns själv att det var kul. Som en extra rast, sitta och prata före och efter skolan.

    Tror inte det bli bil till bussen men kanske bil ända till skolan då om man ändå är ute och kör. 
    Mellansverige. Snöiga vägar och jag minns hur generatorn bäckade igen av snö.
    Däcken behövde ha gumminabbar, inte släta. Det funkar inte. 
    Givetvis måste man ta hänsyn till trafiken också sånt. Jag cyklade till en busshållplats 2 km hemifrån. Ingen cykelväg. Cyklade längs dåligt trafikerad väg. Sen genom ett bostadsområde. Vid hållplatsen väntade jag och åkte buss ytterligare 4 km. Nu var detta typ 1973...

    För övrigt, mina barn har alla åkt skolbuss 5 km till skolan. Sommar som vinter. Det var i mitten på 2000-talet.
Svar på tråden 2km till skolbussen