Inlägg från: Anonym (Kajsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kajsa)

    Tjänar jag så dåligt?

    Jag är uppvuxen med känslan att jag aldrig riktigt duger. När man fick högsta betyg i skolan så var det aldrig ett grattis utan enbart en fråga om hur många poäng ifrån alla rätt jag hade. Det är bara ett exempel av alla saker under min uppväxt. Till saken hör den att jag nu fått ett jobb efter min examen och kommer att få ut lite över 31.000kr rent efter skatt och min ena förälder då säger att det inte är så lätt att vara låginkomsttagare. Jag är 29 år och det här är mitt första jobb inom det jag utbildat mig till. Jag blev så ledsen över kommentaren. Tjänar jag verkligen så dåligt? Jag är ju i början av min karriär, visst att min ena förälder tjänar ca 150.000 kr i månaden men för det kan väl inte allt under 100.000 i mån ses som ett misslyckande? Just nu känner jag mig bara som ett misslyckande.. igen.

  • Svar på tråden Tjänar jag så dåligt?
  • Anonym (Kajsa)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-09 17:20:06 följande:

    Beror väl kanske lite på vad du är utbildad inom och hur lönenivåerna ligger inom den branschen, men överlag är 31 000 i ingångslön är inte dåligt. Medellönen i Sverige är 37 000, så någon låginkomsttagare är du inte.


    Civilekonom. Jag får ut lite över 31.000 efter skatt, jag tjänar 41.000kr. 
  • Anonym (Kajsa)
    nihka skrev 2022-08-09 17:28:46 följande:
    Om du får ut över 31 000 så tjänar du en bit över 40 000 brutto. Det är absolut över medel, så du är inte låginkomsttagare, men jag vet ju inte hur den lönen står sig inom just din bransch.

    Vad sa facket att du skulle begära?
    Vart går gränsen för låg, medel & höginkomsttagare egentligen? Jag har inte pratat med facket. Jag lyssnade med mina klasskamrater och jag har fått högst ingångslön av alla och kände mig stolt, tills jag berättade för mina föräldrar och kände mig nedtryckt igen.. 
  • Anonym (Kajsa)
    Friger skrev 2022-08-09 17:39:07 följande:

    Mina föräldrar är lika dana. Spelar ingen roll, man duger inte. De hittar alltid några nya fel. Objektivt har det gått bra för mig, men det är inget jag upplever själv. Men mår inte dåligt heller. Lever mitt liv bara.

    Grattis till utbildning och grattis till en bra ingångslön! Du har absolut inget att skämmas för! Tvärt om är det en väldigt bra ingångslön!

    Vi tjänar ju pengarna i fel ordning i livet. Dvs mot slutet när vi inte behöver dem.


    Vad skönt att man inte är ensam ändå.. 

    Stort tack!! 


    Jag håller med dig om det sistnämnda ;) 

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Nn) skrev 2022-08-09 17:45:32 följande:

    Du har fått en oerhört bra ingångslön, betydligt högre än många andra med din utbildning. Jättebra jobbat, jag är civilingenjör och byter nu jobb efter 1,5 år på mitt första jobb där jag fick 35. Då jag byter bana lite så kunde nya jobbet sträcka sig till 40. Jag är imponerad över att du fått 41, mina vänner som är ekonomer och har jobbat i flera år har 34-36 i lön nu.

    Dina föräldrar verkar ha tappat verklighetsuppfattningen, jag tycker du ska dra fram lite statistik på ingångslöner för civilekonomer och förklara att detta är en jättebra ingångslön. Du bör även distansera dig lite från deras åsikter, föräldrar har inte alltid rätt men det kan vara svårt att få dem att förstå det. Då får man ta det lite med en klackspark om de inte vill förstå. 


    Är det så? Vad glad jag blir! Är det i Stockholm du och dina vänner arbetar? Det kan ju skilja sig en del i löner i olika delar av Sverige nämligen. 


    Pengar och status har alltid varit viktigt i min familj, allt ska se så bra ut utifrån. Jag hoppade egentligen på den här utbildningen för att göra mina föräldrar stolta men det är ett ouppnåeligt mål har jag förstått. 

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Luke) skrev 2022-08-09 17:46:05 följande:
    Ett gott råd. Bry dig aldrig om vad andra tycker om dig. Du skall självklart inte ta åt dig.

    Var stolt över att du klarat din utbildning och att du ordnat ett första fast jobb. Fortsätt jobba på!
    Det är svårt men ett stort tack!  
  • Anonym (Kajsa)
    Friger skrev 2022-08-09 17:54:53 följande:
    Knepigt... Objektivt sett är du medelinkomsttagare.

    Men... Tror du får sätta det i kontext med vart du bor för någonstans och vilka utgifter du har.

    Har du 31.000kr i handen och en boendekostnad på 25.000kr så upplever du dig inte så rik. Särskilt inte om du bor på en plats där grannen kör Porsche som vardagsbil.

    Men bor du på ett ställe där en Volvo 740 är lyx och boendekostnaden är 1.500kr så kan du ju med visst fog känna dig välbärgad.

    Överdriver lite för att åskådliggöra.
    Ja jag förstår ju att om man har låga boendekostnader så får man mer över i plånboken varje månad. Jag tänkte mer om det fanns någon slags outtalad summa vart gränsen går för en låg, medel och hög inkomst. 
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (H) skrev 2022-08-09 18:01:48 följande:

    Huvudsaken är att du är nöjd. Min man tjänar som din pappa, medan jag tjänar en bråkdel - vem bryr? Jag kommer aldrig att komma i fatt min man lönemässigt, men du är i början av din karriär. Din lön duger fint! 


    Jag har inte skrivit att det är min pappa som har den lönen. Men jag förstår din poäng! 
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (så här) skrev 2022-08-09 18:53:55 följande:

    hej Kajsa, detta handlar varken om lön eller pengar.
    Ditt problem är att du faktiskt har föräldrar som inte stöttar dig på rätt sätt. Du har några olika val i detta beroende på hur stark du känner dig i dig själv.


    Du kan låta det vara som det är och stå ut. De kommer aldrig fatta, de tror att de pushar och peppar dig genom att trycka ner (när det i själva verket är precis tvärt om).


    Du kan välja att ta lite mer avstånd till dem, träffa dem inte mer än nödvändigt, hör inte av dig till dem om de inte kontaktar dig. Håll kontakterna korta och försök bygga upp dig genom att träffa människor som du mår bra av.
    Detta är inget dåligt alternativ men det beror på vad du känner.


    Det bästa för din självkänsla vore att faktiskt tala om hur du känner, lugnt men tydligt och sakligt. Därefter får du se hur de reagerar och om något ändras. Annars får du köra alt. 2 och minska kontakten.


    Ett sånt samtal skulle kunna vara kort, rakt och tydligt. Ungefär så här.
    "Jag skulle vilja ta upp en sak, något jag borde gjort för länge sedan; Det är jättejobbigt att du/ni alltid trycker ner och nedvärderar mig och allt jag gör. Ni har aldrig sagt att jag gjort något bra, inget jag gör är tillräckligt bra och jag känner aldrig att jag duger i era ögon.
    När ni nu senast talar om för mig att jag är låginkomsttagare då jag fått den högsta ingångslönen i min klass så känner jag att det får vara nog. Har ni inget snällt att säga så är det bättre att ni inte säger något alls. Det räcker nu. Om ni inte förstår eller tycker jag har fel så ska vi nog inte ses så mycket."


    Sen lämnar du frågan helt åt dem att fundera över.
    Jag tror de inte fattar själva, ärligt talat. Det är troligen inte av elakhet utan av en förvrängd världsbild. Eller också har de verkligen andra förväntningar på dig, att du ska bli minst lika framgångsrik som de och tjäna minst lika mycket.


    I så fall har ni kanske inte så mycket gemensamt och då mår du bäst av att bryta med dem. Oavsett vilket så ska du inte finna dig i att bli nertryckt på det sätter.


    Du är duktig och har gjort det väldigt bra, du ska vara stolt över dig själv. Du är värd bättre.


    Hej, 


    Så bra skrivet, tack! Jag tror inte heller de fattar själva faktiskt, de tror att de pushar mig till det bästa. Det har liksom alltid varit så här och de verkar inte fatta att jag är vuxen nu. 


    Jag ska fundera på hur och om jag ska lyfta det här med mina föräldrar eller om jag bara ska ta avstånd en stund men då kommer de såklart att undra varför. Det kanske blir en naturlig tid till att öppna upp sig då. 


    Tack för fina ord! 

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (ME) skrev 2022-08-09 22:45:40 följande:
    Grattis och jättebra jobbat!

    Du har verkligen lyckats bra och ska bara försöka nu att fokusera på att göra ett bra jobb. Men inte för dina föräldrars skull utan för din egen. För som du insett så kommer aldrig dina föräldrar visa nöjdhet med dig (även om de säkert är stolta när de pratar om dig med andra).

    Så inse att de inte är bättre än dig utan tyvärr snarare tvärt om. De vet inte bäst och de gör verkligen inte de bästa sakerna.

    Nu när du klarat av skolan och fått ditt jobb så har du nu massa möjligheter. Och försök nu hitta vägar som gör att DU mår så bra som möjligt och blir nöjd med ditt liv (hitta en balans mellan arbete och privatliv också). Så distansera dig mot dina föräldrar och försök att se dem för de inte helt lyckade föräldrar som de är. Låt inte dem komma åt dig utan ta råd av andra. Försök att inte berätta mer än nödvändigt och inte sånt som du vet att de kommer kritisera.
    Tusen tack för fina ord och tips, det värmer {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-08-09 22:57:51 följande:

    Som andra redan skrivit så är en ingångslön på 41.000 bra i de flesta ögon.

    Det enda jag kan finna lite anmärkningsvärt är din höga ålder och långa utbildning. Jag själv jobbar som grovarbetare på golvet inom industrin, ett jobb som inte kräver någon utbildning alls, nu på sommaren tar vi in studenter som sommarvikarier o vi tjänar nästan lika mycket som du.

    Vi har 39.045:- i grundlön och de som går skift har ungefär 5-6000 i tillägg för det.

    Så allt är ju relativt.

    Har dina föräldrar högt uppsatta positioner med mycket ansvar och månadslöner runt 150.000 så kan jag förstå att din lön är låg ur deras perspektiv, men de har en skev verklighetsbild.


    Hur menar du med att min långa utbildning tillsammans med min höga ålder på 29 år är anmärkningsvärt? 


    Får sommarvikarier utan någon utbildning som grovarbetare 41.000kr i månadslön hos er? 

    Ja men samtidigt hade min förälder inte 150.000 kr i månadslön när de var 29 år. Jag förstår inte varför det ska släppas tråkiga kommentarer när de sett hur mycket jag kämpat för att klara av min utbildning och fått det jobb jag precis fått. Att det sitter så långt inne med ett grattis. 

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Varit där) skrev 2022-08-09 23:14:28 följande:

    Föräldrar som beter sig så skadar sina barn, nedvärderande och sårande pikar och kommentarer från vaggan till vuxenlivet. Inget duger för dem. 
    Till slut blir umgänget med föräldrarna minimalt tills det upphör.
    Fuck you! väser man när man tänker tillbaka.
    Sambo med en kvinna som haft det så här och det tog flera år innan hon kunde andas fritt. 


    Så har jag tänkt många gånger. Men istället stänger jag det inne och mår dåligt. 


    Jag har en storasyster också som inte träffar våra föräldrar alls längre. Hon valde att inte studera vidare efter gymnasiet och det var skamligt enligt våra föräldrar som tog upp det varje gång vi sågs. Vår familj och våra föräldrars vänner har alla väldigt fina utbildningar så det var inte tänkbart att jag och min syster skulle välja något annat.


    Min syster tröttnade till slut och satte ner foten rejält och sa upp kontakten. Min syster jobbar på en ekonomiavdelning och tjänar 35.000 i månaden och det är en usel lön enligt våra föräldrar. Hon är 2 år äldre än mig. De pratar om henne som det svarta fåret i familjen och att hon ska se sig som arvslös osv. Jag har hamnat emellan det här och känner att jag inte orkar dra upp till mer drama än det som redan är i familjen. Därför har jag mest varit tyst när jag fått tråkiga pikar. 

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-08-09 23:28:12 följande:
    Det anmärkningsvärda ligger i att du helt utan utbildning kunnat få ett jobb med denna lön för 10år sen, när du var 18.
    Jag är nyexaminerad civilekonom. Jag har läst 4 år på högskolan. Eller jag förstår inte vad du tycker är anmärkningsvärt? 
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Anonymous) skrev 2022-08-10 00:02:30 följande:

    ASÅ HJÄLP SNÄLLA VÄRLDENS KNÄPPA MÄNNISKOR!!! Kom upp ur fantasivärlden. 


    Jah blir rädd av alla människor som jagar karriär och springer hela livet efter att lönen ska ligga minst så och så mycket annars är man inget bra. Det har fan blivit sjukt. Livet handlar inte om hur mycket du tjänar, vilken lyx bil du har på uppfarten, vilket fett hus du har eller världens fetaste pool på baksidan?blir fan rädd. Du kan tjäna feån 50.0000 i månaden och uppåt, ha fetaste livet med alla lyxprylar, GRATTIS?men är du lyckligare för det? Barn som knappt får se sina föräldrar men massa pengar och växer upp blir lika snorkiga och penga kåta som sina föräldrar? Nä tack, så glad öve är att jag aldrig varit sån.
    Jag går som lokalvårdarr JA jag städar, kan ni tänka er :) jag har ut knappt 21.000 efter skatt men jag vet hur man lever på dem pengar. Jag sköter mig själv, bra arbetsgivare och kan va ledig typ när som. Jag är ensamstående mamma till en kille på snart 12 och jag kan inte säga jag är fattig eller lever snålt och jag har varkens bidrag i form av bostadsbidrag eller underhållsstöd. Jag klarar mig något galant. Jag har en son som inte är bortskämd som vet vad pengar är, tack och lov. Jag unnar mig gott till både honom och mig, för när vi väl gör de så har det så mycket mer betydelse för både honom och mig. När man dessutom gått i väggen 2 ggr så börjar man se livet annorlunda och man tycker sånt lyx och glamour och penga kåta människor borde få sig en käftsmäll och inse att dina pengar gör dig inte lyckligare. 


    Jag tycker du ska vara nöjd och stolt över var du är i livet, din inkomst är bra och oavsett vad någon annan tycker så skapa du ditt liv och dina föräldrar, förlåt om jag säger det, borde inte få ha barn. Att man behandlar sina barn på det sättet får mig må illa. Skulle aldrig nånsin kunna va så mot min son, hade han kommit hem och berättade de för mig som du berättade för dem hade jag sagt till honom?att pengar har ingen betydelse, jag är stolt över dig oavsett och så länge du går till jobbet varje dag med ett leende och mår bra av det du gör så spelar inte pengar någon roll. 


    Du anar inte hur många människor som pluggar i flera år, tjänar fett med pengar men aldrig varit så olyckliga av att gå till jobbet. Pressen och stressen över att prestera och leka duktig, inför vem? 


    Ett tips, kolla in på Netflix?alla borde se den?The minimalists, tyvärr har bara netflix andra dokumentären, ska se både ettan och tvåan. Har du en sund inställning och inte e penga kåt kommer du få en tankeställare. 

    så njut av ditt liv. Be dina föräldrar dra om dem inte kan va stolt över dig. Man väljer inte sin föräldrar/familj men man väljer vem som ska va i sitt liv som vuxen


    Jag älskar din kommentar! Jag får sån boost av den!! Att må bra är verkligen det viktigaste i livet. Jag har sedan jag varit liten sagt till mig själv att när jag får barn ska jag ge dem massor av kärlek och uppskattning. Visa vad som är viktigt i livet. Till skillnad från vad jag själv fått i uppväxten. Visst att pengar underlättar men det är inte allt. 
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-08-10 00:02:15 följande:
    Till vilken nytta har du gjort detta då?

    Om nu ingångslönen är det enda som spelar roll för dig.

    Det finns gott om jobb med runt 40.000:- i grundlön som inte kräver någon utbildning alls, du behöver bara vara myndig , inneha vanligt B-körkort och ha ett relativt rent belastningsregister.
    Ser man det så så är det bortkastat att spendera 4år på högskolan för att få ett jobb med samma lön, då har det varit bättre att bara börja jobba som 18 åring och har tjänat ihop 4-5 miljoner på dessa 10år?

    Är man höginkomstagare o går runt med näsan i vädret o ser ner på de man anser sig överlägsen (som jag uppfattar dina föräldrar).

    Men märk väl också att jag skrev tidigare att jag (och alla andra kollektivare) inte har någon nämnvärd löneökning att se fram emot under arbetslivet, historiskt är det "märket" på 2-3% årligen som de stora LO-förbunden förhandlar fram som gäller.
    Din löneökning lär se annorlunda ut genom ditt arbetsliv. Så se nu detta första jobb som att kliva in genom ytterdörren till arbetslivet, se till att samla på dig arbetslivserfarenhet och fortbilda dig när tillfälle ges.

    Ja löneutvecklingen är ofta stor när man har en utbildning på universitetsnivå. Ingångslönen är egentligen inte så viktig. Att karriären stått still medan man utbildat sig i 4 år tar man igen väldigt fort gentemot någon som ej vidareutbildat sig. 


    Jag är inte orolig över mig framtid gällande ekonomin, mitt största problem är mina föräldrar. Jag står lite i ett vägskäl huruvida jag vill att de är en del av mitt liv eller inte. 

  • Anonym (Kajsa)
    Drottningen1970 skrev 2022-08-10 00:14:53 följande:

    Meddellön för ivinnor i sverige är 35.200 FÖRE skatt. Du tillhör inte de lågavlönad. Din far
    är ej verklighetsförankrad. DET är sorgligt.


    Du är inte den första som skriver detta men jag blir så nyfiken på varför ni tror att det är min pappa det handlar om? Är det en slutsats ni drar för att män fortfarande tjänar mer än kvinnor i dagens samhälle? 
  • Anonym (Kajsa)
    Zaxika skrev 2022-08-10 12:10:50 följande:

    Jag kan bara beklaga att du har fått föräldrar med så tråkig attityd.

    Vet du vad. Skit i dem. Sträck på dig och var glad. Minska ned kontakten till minimum. 

    När jag var nyexad låg min lön före skatt på 25500 kr/mån. Det räckte gott och väl. Värre var det när man var student - då kan vi prata om låg inkomst :) 


    Ja jag tycker att 41.000 är bra för att vara nyexaminerad med tanke på att mina klasskamrater fått mellan 31-36.000 i ingångslön. Är du utbildad civilekonom och för hur många år sedan blev du klar? 
Svar på tråden Tjänar jag så dåligt?