• EpicF

    Ge barnet sin arbetsmobil.

    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 22:28:23 följande:
    Men det är här det blir svårt juridiskt.

    All trafik går via Sim kortet, sim kortet används precis som det ska, fast i min privata mobil, avtalet om mobilen nämner bara: får i ""princip inte användas i olagliga sammanhang, samt onödigt höga kostnader.

    Men det står inget om själva mobilen, allt är knytet till just användandet av själva tjänsten som företaget erbjuder, sedan vilken mobil jag har sim i verkar inte spela någon roll.
    Eftersom du hämtar ut/lånar en mobil från företaget så är det deras då det är de som äger den. Så nej, självklart ska du inte ge en till din dotter. Ge dim gamla privata telefon till din dotter istället. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 23:58:06 följande:
    Lite därför jag undra om någon annan gett sin arbetsmobil till sitt barn o nöjer sig själv med en billigare? egen köpt)
    Nej, man gör självklart tvärt om. Man ger sin egna lite billigare privatköpta mobil till sitt barn alt köper en egen till sitt barn. Man ger inte bort andras egendom till sina barn. 

    Eller du kanske har för vana att ge bort andras saker till din dotter...  
  • EpicF

    Ts: Brukar du ge bort eller låna ut andras saker till din dotter? 

    Är verkligen mobil till din dotter mera värt än ditt jobb? 

    Och en sista fråga, hur gammal är du? Du resonerar som en tonåring och inte en vuxen. 

  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 06:07:40 följande:
    Många missuppfattar, gratis mobil är en löneförmån, den ger direkta avdrag o räknas som förbrukningsmaterial, genom fastpris abonnemang utgör den ingen skatteförmån.
    Vill jag inte ha en företags mobil och använder min egen utgår en ersättning från företaget till mig.

    Kort, mobilen är från min lön, precis som er som köper sina barns mobil.
    Nej, mobilen är din arbetsplats som du får låna så länge du är anställd. Oftast kan man även få köpa ut den. Vill du inte ha en företagsmobil så är det ingen som tvingar dig. Men du kan inte ge den till din mtt barn. 

    Varför är det så svårt för dig att förstå? 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 13:16:11 följande:
    När bägge föräldrar använder smartphones för det mesta är det självklart barnen tar efter. I en dela va uppfostran till självständiga är denna gadget viktigt verktyg.

    Nu kostar inte att abonnemang så mycket o är inte speciellt märkvärdigt. Många yrken har arbetsmobil som ingår i tjänsten, en vardag för de flesta, mobilen kostar inte privat. Jag liksom bara upplyser om detta, det spelar ingen roll om mobilen kostar 19k eller 2k än så länge, kanske systemet görs om framöver, eller inte. Man kan passa på medans det fungerar.
    Du får inte ersättning för privat mobil om du själv väljer att annda jobbmobilen. Det är antigen eller. Något du inte verkar förstå. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 20:37:23 följande:
    Nu har man inga djungel regler på arbetsplatser. Arbetsgivaren är ansvarig så länge det inte finns synnerliga skäl, Synnerliga skäl kräver ganska mycket eller avsiktligt skadat den.
    Tjänstetid blir rätt omfattande när man ska svara även efter arbete.

    Kortfattat, arbetsgivaren ersätter.
    Nu springer ingen och berättar någon annan använt den, man gör som folk i allmänhet, försvarar sig. spräckt skärm, jag tappa den osv. en olycka, arbetsgivaren betalar. Svårare är det inte.
    Så du tycker att det är värt bedrägeri istället för att du gör som andra och betalar din dotters mobil. Intressant. Glad du inte jobbar hos mig. 
  • EpicF

    Ts: Din syster gör fel och även du. Förmodligen hade din chef inte tyckt det var ok, annars hade du frågat. 

  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 10:49:41 följande:
    Kort: Man lever i ett reservat, ledningen beslut fattas genom konsensus och inte via regler o förordningar.
    Arbetsplatsen har utvecklat kod språk, ingen annan utifrån förstår.

    Navaho principer är praktiskt tänkande. Livets skönheter skapas genom lärande som fungerar och inte via lagar o regler.

    Som jag berättat, även om det är en statlig verksamhet, kan chefer göra lite som man vill, Förut skrev man generösa fallskärmsavtal inom egna gruppen konsensus osv.
    Följer man Navahos sätt att bemöta världen får man själv förmåner, som i mitt fall.
    Nej, cheferna och arbetarna kan inte göra "lite som de vill" även om det är en statlig verksamhet. Lagar och regler ska oavsett följas. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 13:16:24 följande:
    Så är det absolut inte.
    Ta bara fallskärm, Ex. Kommunen får en skolchef sluta med omedelbar verkan.
    Någon månad senare meddelar lokalpressen, "så stor blir fallskärmen"
    Det går inte en dag utan läsa chefer belönas med avgångsvederlag, trots att den allmänna opinionen inte håller med. Man belönar dåligt ledarskap.

    Allt handlar om att själv kunna ordna dessa avtal, vad resterande tycker o tänker om det spelar ingen roll.
    Relger och lagar har fortfarande följts. Finns inget lag mot att man får ett fallakämsavtal/avgångsvederlag eller att man slutar med omedelbarn verkan. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 13:23:37 följande:
    Men exakt, i mitt avtal ingår mobil, den får användas privat, omfattas inte av skatteförmån.
    Den ingår för att du ska göra ditt jobb och du får använda den privat. Enbart du. Det ingår inte att du kan välja att ge den till din dotter. Hade det varit så blir det en skatteförmån. 
Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.