• Anonym (Emelie)

    Ge barnet sin arbetsmobil.

    Tänkte först höra om någon gett sitt barn sin arbetsmobil?

    Dotter fyller 10 år om två månader, hon vill ha en Galaxy Z fold, mobil o surfplatta i ett.

    Vänner tycker jag ska ge henne den nya iphone som kommer.
    Problemet är att det inte finns exakt datum när den kommer o att man får den.

    Vilken av dessa två mobiler hade ni valt till erat barn?

    Vi får själva beställa den mobil vi vill ha med jämna intervaller, samt ingen bryr sig vad man har för mobil, jag fortsätter med min vanliga privata som ändå varit parkopplad med min gamla jobb mobil.

    Men tänkte dom var lite små dyra, samt jag behöver inte ha en sådan själv, därför kan dottern ha den tills det är dags för en ny, lämnar bara tillbaka den som jag använt den.

  • Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.
  • Anonya
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 13:16:11 följande:
    När bägge föräldrar använder smartphones för det mesta är det självklart barnen tar efter. I en dela va uppfostran till självständiga är denna gadget viktigt verktyg.

    Nu kostar inte att abonnemang så mycket o är inte speciellt märkvärdigt. Många yrken har arbetsmobil som ingår i tjänsten, en vardag för de flesta, mobilen kostar inte privat. Jag liksom bara upplyser om detta, det spelar ingen roll om mobilen kostar 19k eller 2k än så länge, kanske systemet görs om framöver, eller inte. Man kan passa på medans det fungerar.

    Ja, att ha smartphone är inte konstigt i sig, det är tidens melodi som du skriver. 

    Det spelar ändå en väldig roll om mobilen kostar 19 000 kr, 2000 kr eller några hundra. Du verkar att tycka att det är helt okej att ditt jobb betalar för din dotters mobil, vilket jag och de allra flesta här tycker är helt fel. För övrigt kan jag inte se varför statliga arbetsplatser överhuvudtaget behöver stå för de dyraste och nyaste modellerna för sina arbetstagare. Det finns ingen som inte kan sköta sitt jobb med en lite mindre fin.

    Även om man bortser från detta, så spelar priset på den mobil dottern får en väldigt stor roll:
    - Som flera sagt är det inte alls ovanligt med stöld och även rån av mobiler. En 10-åring med en så enormt dyr telefon sticker ut så det kan sprida sig. Om mobilen försvinner tycks du inte bry dig särskilt om, men risken finns att din dotter blir skadad och åtminstone är det en väldigt obehaglig händelse som kan sätta stora spår.
    - Hur känner dottern det om hon har sönder eller bort en så dyr mobil?
    - Du tycker att den några år gamla mobil du har duger gott åt dig, att du kan göra allt du behöver med den, både på jobbet och privat. Varför duger den då inte åt din 10-åriga dotter?
    - Får din dotter alltid allt hon vill ha? Det finns jättemånga barn och ungdomar som vill ha en superfin och -dyr mobil. Det betyder inte att de behöver eller ska få det. Barn önskar allt möjligt och det är viktigt att lära sig att man inte kan få allt. 
    - Om din dotter får en toppmobil i denna ålder, kommer hon förvänta sig en sådan i fortsättningen också. Tänk om reglerna på ditt jobb ändras, du blir av med jobbet eller blir långtidssjukskriven? Du kanske säger att du är kärnfrisk, men det hjälper inte om man råkar ut för en bilolycka. 
    - Vad ska dottern längta efter och ha som mål att få som vuxen? Och vad ska hon få till 18-årsgåva eller till studenten om hon som 10-åring får detta? De flesta får inte presenter till mer än en bråkdel av det vid sådana stora tillfällen heller.
    - Hur blir det för din dotter som student? Sponsrar ni med allt då också? Vad tror du händer om hon får ett lågbetalt arbete, blir arbetslös eller sjukskriven och plötsligt har en månadsinkomst på mindre än vad hennes mobil som 10-åring var värd?
    - Hur tror du övriga i dotterns omgivning reagerar? Kanske en del blir imponerade, men tror att många reagerar negativt. Inte för att man alltid behöver bry sig om sånt, men ändå. 
    - Att ge barn allt de önskar även då det är jättedyra saker, ger stor risk för barn/ungdomar som är otacksamma, bortskämda och rastlösa då de redan som barn fått allt. Risken för ekonomiska problem i ungdomen eller som ung vuxen är också stor då man vill fortsätta leva på samma sätt. 

    Det blev redan för långt, men jag skulle kunna fortsätta. Är ändå ingen idé, TS är så inkörd i sitt tänkesätt, att inget folk säger här verkar påverka. 
    Jag hade hoppats att det var en trolltråd, men tyvärr inte. Ingen skulle orka hålla på och skriva så mycket och under så lång tid som TS gjort och utan att kasta in nya saker. 

    En konkret fråga till slut ändå: Dotterns pappa, vad säger han om han finns i hennes liv?

  • Anonym (X)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-09-30 21:43:34 följande:
    Man kan uttrycka : Wish i was with the Navy but I´m in the Navajo
    In the Navajo? Vad betyder det?
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (X) skrev 2022-10-01 01:21:55 följande:
    In the Navajo? Vad betyder det?
    Kort: Man lever i ett reservat, ledningen beslut fattas genom konsensus och inte via regler o förordningar.
    Arbetsplatsen har utvecklat kod språk, ingen annan utifrån förstår.

    Navaho principer är praktiskt tänkande. Livets skönheter skapas genom lärande som fungerar och inte via lagar o regler.

    Som jag berättat, även om det är en statlig verksamhet, kan chefer göra lite som man vill, Förut skrev man generösa fallskärmsavtal inom egna gruppen konsensus osv.
    Följer man Navahos sätt att bemöta världen får man själv förmåner, som i mitt fall.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 10:49:41 följande:
    Kort: Man lever i ett reservat, ledningen beslut fattas genom konsensus och inte via regler o förordningar.
    Arbetsplatsen har utvecklat kod språk, ingen annan utifrån förstår.

    Navaho principer är praktiskt tänkande. Livets skönheter skapas genom lärande som fungerar och inte via lagar o regler.

    Som jag berättat, även om det är en statlig verksamhet, kan chefer göra lite som man vill, Förut skrev man generösa fallskärmsavtal inom egna gruppen konsensus osv.
    Följer man Navahos sätt att bemöta världen får man själv förmåner, som i mitt fall.
    Nej, cheferna och arbetarna kan inte göra "lite som de vill" även om det är en statlig verksamhet. Lagar och regler ska oavsett följas. 
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-10-01 12:47:43 följande:
    Nej, cheferna och arbetarna kan inte göra "lite som de vill" även om det är en statlig verksamhet. Lagar och regler ska oavsett följas. 
    Så är det absolut inte.
    Ta bara fallskärm, Ex. Kommunen får en skolchef sluta med omedelbar verkan.
    Någon månad senare meddelar lokalpressen, "så stor blir fallskärmen"
    Det går inte en dag utan läsa chefer belönas med avgångsvederlag, trots att den allmänna opinionen inte håller med. Man belönar dåligt ledarskap.

    Allt handlar om att själv kunna ordna dessa avtal, vad resterande tycker o tänker om det spelar ingen roll.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 13:16:24 följande:
    Så är det absolut inte.
    Ta bara fallskärm, Ex. Kommunen får en skolchef sluta med omedelbar verkan.
    Någon månad senare meddelar lokalpressen, "så stor blir fallskärmen"
    Det går inte en dag utan läsa chefer belönas med avgångsvederlag, trots att den allmänna opinionen inte håller med. Man belönar dåligt ledarskap.

    Allt handlar om att själv kunna ordna dessa avtal, vad resterande tycker o tänker om det spelar ingen roll.
    Relger och lagar har fortfarande följts. Finns inget lag mot att man får ett fallakämsavtal/avgångsvederlag eller att man slutar med omedelbarn verkan. 
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-10-01 13:17:45 följande:
    Relger och lagar har fortfarande följts. Finns inget lag mot att man får ett fallakämsavtal/avgångsvederlag eller att man slutar med omedelbarn verkan. 
    Men exakt, i mitt avtal ingår mobil, den får användas privat, omfattas inte av skatteförmån.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 13:23:37 följande:
    Men exakt, i mitt avtal ingår mobil, den får användas privat, omfattas inte av skatteförmån.
    Den ingår för att du ska göra ditt jobb och du får använda den privat. Enbart du. Det ingår inte att du kan välja att ge den till din dotter. Hade det varit så blir det en skatteförmån. 
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-10-01 13:25:08 följande:
    Den ingår för att du ska göra ditt jobb och du får använda den privat. Enbart du. Det ingår inte att du kan välja att ge den till din dotter. Hade det varit så blir det en skatteförmån. 
    Inom användandet berätta chefen: Hans familj använder mobilen vid resor till fjällen som utomlands. Han har bara arbetsmobilen.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 13:29:52 följande:
    Inom användandet berätta chefen: Hans familj använder mobilen vid resor till fjällen som utomlands. Han har bara arbetsmobilen.
    Och du ser inte skillnaden med att telefonen lånas ut för ett samtal ( som din chef gör) mot det du gör, ger din dotter din arbetsmobil?
Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.