• Anonym (För smala handleder)

För smala handleder

Hej!
    Är en tjej på 19 år med EXTREMT SMALA handleder. De är under normalt. 

Har mätt någon mätning gav 12, 12.5 annan 13. Så typ där. När normalt/ medel är 14-16 cm. 

Mina handleder har skapat en sorts ångest för mig och sänkt mitt självförtroende. Jag vågar liksom inte ha på mig kortärmat och är rädd för vad andra ska tycka om mig. 

Jag har redan fått taskiga kommentarer som: "så liten du är, här har du minsta storleken", "du är så tunn du måste äta mer", "du har spagettiarmar" och mycket mer och folk har nedvärderat mig pga det. Andra har trott att jag är mycket yngre än vad jag är. Och liksom det har gett de som en indikation att jg är offer och bör få höra sådant. Känner mig också inte fin utan liten, svag och ohälsosam pga det. Och ja en sån person så blir det med den.

Jag är 166 cm och väger 47 kg, så jag är underviktig. Jag har måttlig D-vitamin brist (25 normalt och jag har 24) om det nu skulle ha någon påverkan. Pappa har bra handleder. Mamma har 16 cm. 
    Och även om jag skulle nu gå upp I vikt. Lögga på fett eller muskler, så är det väl bara skelett där? Skelettet blir väl inte större efter puberteten? Kommer mina handleder alltid att vara såhär smala eller finns det något man kan göra åt det?

Någon med erfarenhet? Kanske kan fett öka volymen lite. Är det någon som var underviktig som gick upp i vikt och sin viktuppgång gav positiv påverkan på handlederna? Vet ni då hur mycket det ökade i cm?

Är det någon som är kunnig inom detta om kropp och träning typ läkare som kan svara om det går att åtgärda?

Hur vet man ens att sitt skelett har växt klart? Finns det indikationer förutom ålder.

Min pappa vägde 45 när han va 20 ish och på ett sommarlov gick upp typ 25-30 kg. Har inte frågat men kanske förstorade skelettet också? Är det möjligt? I så fall hoppas jag också att jag bär på den här magiska genetiska spurten.

O snälla säg inte gå upp i vikt så ser det andra bra ut så spelar det ingen roll. Eller att jag ska tänka bort det eller tänka bort vad andra tycker. DET GÅR INTE. DET FUNKAR INTE SÅ.

Har ångest. Sån jävla ångest. Varenda gång jag ser mina armar i spegeln:(((((( ser ju ut som 14 år. ( Kan tillväga att mina smalben skelettmässigt ser bra ut. Min syster är tvärtom mig. Hennes handleder är bra men inte hennes smalben de ser onaturligt smala ut.

Skriv gärna lite fakta om detta. Och er egna erfarenheter kring detta.
  • Svar på tråden För smala handleder
    Anonym (Ally) skrev 2022-09-04 16:37:56 följande:

Låter som att du lider av BDD- body dysmorfic disorder, det finns behandling för det! Kolla upp det och sök hjälp.

Ok. Fast andra saker som att hag tappar hår

Fast att jag tappar hår har inte med det att göra utan det är vården som inte bryr sig eftersom mitt hår var bara en börhade förstöras från förra året i mars och det har bara blivit värre och inte återhämtat sig. Det är vårdens fel. Läkare som inte bryr sig.

Sen går det inte att få hjälp för det eftersom det kommer inte att ändra den behandlingen man får. I så fall måste jag gå upp i vikt för att slippa bli nedvärderad. 
  • Anonym (Ally)
    Anonym (För smala handleder) skrev 2022-09-04 16:54:47 följande:
    Ok. Fast andra saker som att hag tappar hår

Fast att jag tappar hår har inte med det att göra utan det är vården som inte bryr sig eftersom mitt hår var bara en börhade förstöras från förra året i mars och det har bara blivit värre och inte återhämtat sig. Det är vårdens fel. Läkare som inte bryr sig.

Sen går det inte att få hjälp för det eftersom det kommer inte att ändra den behandlingen man får. I så fall måste jag gå upp i vikt för att slippa bli nedvärderad. 
    BDD handlar om hur man upplever sin kropp, inte endast hår. Det kan vilka kroppsdelar som helst som man upplever felaktiga, obehagliga osv. En fixering. Låter som att det kan vara flera bottnar i ditt mående, men detta kan definitivt vara en del. Läs på om BDD - det handlar om att lära sig hantera sina känslor och tankar om sin kropp på ett annat vis. Dina handleder kan ingen förändra - men din inställning kan förändras. Du kan läsa om BDD här: mindler.se/angest/dysmorfofobi/ En sak till. om du har bestämt dej för att det inte går att få hjälp så stänger du alla vägar framåt. Öppna dej för möjligheten att få hjälp så är det lättare att finna den.
    Anonym (Bibbi) skrev 2022-09-04 16:14:31 följande:
    För smala handleder

Du behöver koncentrera dig på din hälsa i första hand.

Du är ung. Kan du får hjälp från dina föräldrar att söka vård? Det är ofta skönt att ha någon med sig hos läkaren som kan ställa de frågor man själv glömt och som kan hjälpa en att komma ihåg vad läkaren sagt. 

Har du eller har du haft en ätstörning? 

Ja. Att gå upp i vikt är en av sakerna som jag måste ta tag i. Det är ju inte hälsosamt att vara så smal som jag är. 

Nej jag har inte haft en ätstörning. Jag har alltid velat gå upp i vikt. Men det har varor svårt eftersom jag har väldigt snabb metabolism och ektomorf kroppstypen. Det tar därför tid för mig att äta och jag går inte upp i vikt lätt. 

Har försökt att äta mer uppdelat, då kan jag också lättare få i mig mer kalorier. 

Jag trivs faktiskt bättre själv. Det är bara att de läkare jag haft hittills inte brytt sig. Vilket är elakt. Jag tror också att det är fel att en läkare skärper sig bara för att den ser än annan med en. En lökare ska agera bra oavsett. 
    Anonym (Ally) skrev 2022-09-04 17:02:28 följande:
    BDD handlar om hur man upplever sin kropp, inte endast hår. Det kan vilka kroppsdelar som helst som man upplever felaktiga, obehagliga osv. En fixering. Låter som att det kan vara flera bottnar i ditt mående, men detta kan definitivt vara en del. Läs på om BDD - det handlar om att lära sig hantera sina känslor och tankar om sin kropp på ett annat vis. Dina handleder kan ingen förändra - men din inställning kan förändras. Du kan läsa om BDD här: mindler.se/angest/dysmorfofobi/ En sak till. om du har bestämt dej för att det inte går att få hjälp så stänger du alla vägar framåt. Öppna dej för möjligheten att få hjälp så är det lättare att finna den.
    Hej, tack! Ska läsa på om det. 

Jag har inte bestämt mig för att inte få hjälp men jag har så dålig erfarnhet av vc samt personer som behandlat mig illa. För att jag är trådsmal. Spinkig. För att mina handleder får mig att se så jävla sjuk och svag ut. Inte bara de min kropp generellt. Jag mpste gå upp i vikt men det går så långsamt framåt. 
  • Anonym (Otacksam)
    Anonym (För smala handleder) skrev 2022-09-04 17:11:46 följande:
    Ja. Att gå upp i vikt är en av sakerna som jag måste ta tag i. Det är ju inte hälsosamt att vara så smal som jag är. 

Nej jag har inte haft en ätstörning. Jag har alltid velat gå upp i vikt. Men det har varor svårt eftersom jag har väldigt snabb metabolism och ektomorf kroppstypen. Det tar därför tid för mig att äta och jag går inte upp i vikt lätt. 

Har försökt att äta mer uppdelat, då kan jag också lättare få i mig mer kalorier. 

Jag trivs faktiskt bättre själv. Det är bara att de läkare jag haft hittills inte brytt sig. Vilket är elakt. Jag tror också att det är fel att en läkare skärper sig bara för att den ser än annan med en. En lökare ska agera bra oavsett. 
    Fast personen skrev att det är bra att "ha någon med sig hos läkaren som kan ställa de frågor man själv glömt och som kan hjälpa en att komma ihåg vad läkaren sagt." Hen skrev ingenting om hur läkaren agerar. Du har fått bra svar från folk som verkar bry sig men du har verkligen taggarna utåt. 
    Anonym (Otacksam) skrev 2022-09-04 17:23:21 följande:
    Fast personen skrev att det är bra att "ha någon med sig hos läkaren som kan ställa de frågor man själv glömt och som kan hjälpa en att komma ihåg vad läkaren sagt." Hen skrev ingenting om hur läkaren agerar. Du har fått bra svar från folk som verkar bry sig men du har verkligen taggarna utåt. 
    Jag är inte otacksam. Jag förstår att det var ett bra förslag som säkert funkar för många men jag trivs bättre själv. Jag menar bara på att det jag behöver är en lyhörd läkare. Som vill lyssna. Som verkligen bryr sig. 

Jag har ändå ingen som kan följa med mig. Mina föräldrar bryr sig ändå inte om mig. 
  • Anonym (Handlederna kan bara växa minimalt)

Angående att gå upp långsamt i vikt när man är väldigt mager så är det en bra sak, ungefär som när en överviktig går ner i vikt. En stabil långsam viktförändring ger mindre risk för en sk jojo-effekt.

Elvie hur lång och hur mycket väger du?

Om du är normalviktig kanske dina handleder inte ser så smala ut?....  Kanske kan det ge dig mer självförtroende....

Jag är trådsmal. Spinkig. 

• Anonym (48 åring)

Vi är lika långa TS och jag.
    som tonåring var mitt handledsmått 14,5 cm
    Gick och mätte nyss 15cm.
    Har genom åren lagt på mig drygt 20kg men handleden har ökat ca 5mm.
    Jag har 2 tonåringar och jobbar med unga så jag vet att det är svårt att vara lite utanför de kroppsideal som vi hela tiden ser i reklam och på sociala medier.

Var snäll mot dig själv, gör roliga saker, ät bra, träna, klä dig i kläder du gillar och viktigast,
    du duger just som du är.

Jag menar att det är svårt att få en ny homeostas för kroppen. Alltså att vilja äta mer. Därför går det långsamt framåt. Sen att det höjs med ett höjs istället för 3 det är inte det jag bryr mest om 

Svar på tråden För smala handleder