• Anonym (Hjälp)

Barnarbete?

Var in i en lokal liten butik på eftermiddagen och skulle handla. Möttes av en lite pojke som log och hälsade på mig. 
    Vet av bekanta som har barn på skolan här att han går i 5-6:an och således är bara 11-12 år. Frågade var han föräldrar var och fick höra att en föräldern gått ut et ärende och strax kommer tillbaka. 

väntade en stund och gick runt i butiken och då kommer en annan kund i tar en vara och går till pojken i kassan som tar betalt med både kassa och kortapparat.
    Eftersom föräldern inte kom tillbaka och jag skulle med bussen så var jag tvungen att gå.

var anmäler jag detta? polisen? Verkar ju livsfarligt i min värd att låta barn passa en hel butik, om än på landet.
    Ringde en vän som tyckte jag överreagerar och att barn visst får hjälpa till i ett familjeföretag. 

Hur skulle ni ha gjort om ni var i min situation, ska jag ringa soc?

• Svar på tråden Barnarbete?
  • Anonym (Hjälp)
    mammatill6 skrev 2022-09-07 07:21:32 följande:

Men jösses vilken överreaktion. Mamman kanske bara va på baksidan inkastade sopor? Eller på toa? Jag köer tvärsöver gatan o hade full uppsikt?

barnet är där flera timmar om dagen enligt uppgift från andra jag pratat med och jag ringde soc igår och dom sa att det inte var ok och skulle genast kolla upp hur det låg till. 

om Barn inte får arbeta så ska man inte tillåta barn att göra det

• Anonym (men)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-09-07 08:07:23 följande:

barnet är där flera timmar om dagen enligt uppgift från andra jag pratat med och jag ringde soc igår och dom sa att det inte var ok och skulle genast kolla upp hur det låg till. 

Men nu hittar du allt på.

Finns ju inget som helst fel i att ett barn vistas på förälderns arbetsplats flera timmar efter skolan. Bättre det än vara hemma ensam och vänta. Och att du magiskt fick den uppgiften till dig efter allt mothugg i tråden, ja nästan som en händelse va?

Och små arbetsuppgifter kan ju barnet definitivt göra på förälderns jobb, precis som att barnen hjälper till med disken, hänger tvätt och dammsuger hemma. 
  • Kockobello
    Anonym (men) skrev 2022-09-07 08:11:58 följande:

Finns ju inget som helst fel i att ett barn vistas på förälderns arbetsplats flera timmar efter skolan. Bättre det än vara hemma ensam och vänta. Och att du magiskt fick den uppgiften till dig efter allt mothugg i tråden, ja nästan som en händelse va?

Och små arbetsuppgifter kan ju barnet definitivt göra på förälderns jobb, precis som att barnen hjälper till med disken, hänger tvätt och dammsuger hemma. 
    Det är säkert något personligt agg som ligger bakom eller något slags allmän illvilja.
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-09-07 08:15:22 följande:
    Det är säkert något personligt agg som ligger bakom eller något slags allmän illvilja.
    Men finns många sjuka människor, tyvärr.
  • Anonym

Jag beklagar. Det finns säkert hjälp att få.
    Här inne har jag en känsla av att de flesta kanske gett upp, men någon borde kunna förklara för dig.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (men) skrev 2022-09-07 08:11:58 följande:

Fast nåt hade ju gått fel om barnet var där själv och skötte affären på egen hand. En 11-åring är för liten för det. Inte ens en 15-åring får jobba ensam eller ha ansvar för en kassa. Fattar inte ens att man ska behöva förklara det för vuxna människor.

Det är ju bara bra om någon undersöker det här för att ta reda på hur det faktiskt ligger till. Var det TS såg en engångshändelse och föräldern var tillbaka snabbt är det ju sak samma, och inget kommer ju hända, men om barnet ofta får sköta affären själv är det ju något som måste stoppas. Barnet ska inte behöva ha den typen av ansvar så tidigt.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Alice) skrev 2022-09-07 09:34:40 följande:
    Fast nåt hade ju gått fel om barnet var där själv och skötte affären på egen hand. En 11-åring är för liten för det. Inte ens en 15-åring får jobba ensam eller ha ansvar för en kassa. Fattar inte ens att man ska behöva förklara det för vuxna människor.

Det är ju bara bra om någon undersöker det här för att ta reda på hur det faktiskt ligger till. Var det TS såg en engångshändelse och föräldern var tillbaka snabbt är det ju sak samma, och inget kommer ju hända, men om barnet ofta får sköta affären själv är det ju något som måste stoppas. Barnet ska inte behöva ha den typen av ansvar så tidigt.
    Precis varför lära barn att jobba efter skolan
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-09-07 09:52:27 följande:
    Precis varför lära barn att jobba efter skolan
    Det är ju egentligen inget fel i att lära barn att jobba, men det ska ju vara på en nivå anpassat efter deras ålder. 
  • Anonym (men)
    Anonym (Alice) skrev 2022-09-07 09:34:40 följande:

Fast barnet sa ju att det var en kort stund medan föräldern gjorde ett ärende. Sen var barnet vänlig nog att hjälpa TS att handla och klarade då att sköta kassan. Jag ser inga problem alls med det. 

Ingenstans framgår det att barnet har ansvar eller sköter affären själv ofta. Att barnet vistas där efter skolan är inte alls samma som att jobba, sköta affären själv eller ta ansvar för affären. 
  • EnAnonumius

Att vara på en mammas/pappas arbetsplats flera timmar betyder INTE per automatik att de jobbar och/eller hjälper till alla dessa timmar.

Barnet kan mycket väl göra läxorna, spela på mobilen, etc annat. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Barnarbete?