• Anonym (Hjälp)

Barnarbete?

Var in i en lokal liten butik på eftermiddagen och skulle handla. Möttes av en lite pojke som log och hälsade på mig. 
    Vet av bekanta som har barn på skolan här att han går i 5-6:an och således är bara 11-12 år. Frågade var han föräldrar var och fick höra att en föräldern gått ut et ärende och strax kommer tillbaka. 

väntade en stund och gick runt i butiken och då kommer en annan kund i tar en vara och går till pojken i kassan som tar betalt med både kassa och kortapparat.
    Eftersom föräldern inte kom tillbaka och jag skulle med bussen så var jag tvungen att gå.

var anmäler jag detta? polisen? Verkar ju livsfarligt i min värd att låta barn passa en hel butik, om än på landet.
    Ringde en vän som tyckte jag överreagerar och att barn visst får hjälpa till i ett familjeföretag. 

Hur skulle ni ha gjort om ni var i min situation, ska jag ringa soc?

• Svar på tråden Barnarbete?
  • Kockobello

Nej, det är en löjlig överreaktion. Vad mer ska vi grina över? 

• Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)

Men lägg av. Ungen var duktig och hjälpsam medan föräldern var ute några minuter. Har du inget bättre för dig än att försöka förstöra andras familjeliv....?

• Kockobello
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2022-09-05 17:56:03 följande:

Men lägg av. Ungen var duktig och hjälpsam medan föräldern var ute några minuter. Har du inget bättre för dig än att försöka förstöra andras familjeliv....?

Ja, det är helt rubbat.
  • Anonym (Overkill)

Överreagerar du inte lite grand nu ? Föräldern kan ju fått våldsamt ont i magen och är på toa, eller på apoteket, ute med sopor etc 
    Så länge inte 10 åringen hålls hemma från skolan för att passa kassan är det väl ingen större fara.

• EnAnonumius
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-09-05 17:45:33 följande:
    Barnarbete?

Var in i en lokal liten butik på eftermiddagen och skulle handla. Möttes av en lite pojke som log och hälsade på mig. 
    Vet av bekanta som har barn på skolan här att han går i 5-6:an och således är bara 11-12 år. Frågade var han föräldrar var och fick höra att en föräldern gått ut et ärende och strax kommer tillbaka. 

väntade en stund och gick runt i butiken och då kommer en annan kund i tar en vara och går till pojken i kassan som tar betalt med både kassa och kortapparat.
    Eftersom föräldern inte kom tillbaka och jag skulle med bussen så var jag tvungen att gå.

var anmäler jag detta? polisen? Verkar ju livsfarligt i min värd att låta barn passa en hel butik, om än på landet.
    Ringde en vän som tyckte jag överreagerar och att barn visst får hjälpa till i ett familjeföretag. 

Hur skulle ni ha gjort om ni var i min situation, ska jag ringa soc?

Utdrag från Arbetsmiljöverket citerar:

"För yngre barn som arbetar inom den närmsta familjen är det föräldrarna som avgör arbetstiden."

(slut citat)

Källa

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbetsgivarens-ansvar-for-arbetsmiljon/for-arbetsgivare-till-unga-i-arbetslivet/arbetstider-for-minderariga/
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mrs Moneybags

Snälla, det är väl inget konstigt med det? En rask och aktiv liten unge som kan sköta en kassaapparat. Det ser jag inget problem med om det handlar om en kortare stund. Jag såg en pojke i 12-årsåldern som jobbade med sin mamma i ett café i somras. Det var bara trevligt, han lär sig bemöta kunder och övar på matten osv. Inga problem. 

• Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-05 18:09:18 följande:

Snälla, det är väl inget konstigt med det? En rask och aktiv liten unge som kan sköta en kassaapparat. Det ser jag inget problem med om det handlar om en kortare stund. Jag såg en pojke i 12-årsåldern som jobbade med sin mamma i ett café i somras. Det var bara trevligt, han lär sig bemöta kunder och övar på matten osv. Inga problem. 

Och! För att ev. i framtiden ta över verksamheten eller starta något eget! Sååå värdefull erfarenhet!
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2022-09-05 18:45:18 följande:
    Och! För att ev. i framtiden ta över verksamheten eller starta något eget! Sååå värdefull erfarenhet!
    Jag tycker att barn ska få vara barn och göra läxor och vila efter en skoldag inte jobba i föräldrarnas affär.
Svar på tråden Barnarbete?