• Anonym (Hjälp)

Barnarbete?

Var in i en lokal liten butik på eftermiddagen och skulle handla. Möttes av en lite pojke som log och hälsade på mig. 
    Vet av bekanta som har barn på skolan här att han går i 5-6:an och således är bara 11-12 år. Frågade var han föräldrar var och fick höra att en föräldern gått ut et ärende och strax kommer tillbaka. 

väntade en stund och gick runt i butiken och då kommer en annan kund i tar en vara och går till pojken i kassan som tar betalt med både kassa och kortapparat.
    Eftersom föräldern inte kom tillbaka och jag skulle med bussen så var jag tvungen att gå.

var anmäler jag detta? polisen? Verkar ju livsfarligt i min värd att låta barn passa en hel butik, om än på landet.
    Ringde en vän som tyckte jag överreagerar och att barn visst får hjälpa till i ett familjeföretag. 

Hur skulle ni ha gjort om ni var i min situation, ska jag ringa soc?

• Svar på tråden Barnarbete?
  • Anonym (Nova)
    Citronella skrev 2022-09-06 12:59:14 följande:
    Som jag tolkar det var det första gången du såg honom jobba i butiken dvs han är inte där hela tiden. Visst ska barn få göra läxor och vila men det är också viktigt att lära barn ansvar. Av vad du beskrev log han, han verkade alltså tycka det var helt okej. 
    Bara för att barnet ler betyder det ju inte att det är okej eller en trygg situation, eller att det inte kan bli en otrygg situation. Som andra sagt får inte ens barn/ungdomar som är 15 år ansvara för kassan, än mindre någon som är 11-12. Självklart ska man ifrågasätta sånt här. 
  • Citronella
    Anonym (Nova) skrev 2022-09-06 13:24:05 följande:
    Bara för att barnet ler betyder det ju inte att det är okej eller en trygg situation, eller att det inte kan bli en otrygg situation. Som andra sagt får inte ens barn/ungdomar som är 15 år ansvara för kassan, än mindre någon som är 11-12. Självklart ska man ifrågasätta sånt här. 
    Hade ts varit orolig på riktigt hade hon missat bussen, stannat kvar och pratat med föräldern eller åtminstone kontaktat föräldern efteråt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-09-05 19:15:37 följande:
    Jag tycker att barn ska få vara barn och göra läxor och vila efter en skoldag inte jobba i föräldrarnas affär.
    Jag jobbade på det sättet när jag var liten, från ca nio års ålder. Hjälpte till lite grand i rörelsen. Kunde rutinerna. Sålde. Tog betalt.

Varför tror du att ungen inte kan vara barn för det?

För egen del var det bara kul och upplyftande att bli betrodd med en sådan "allvarlig" uppgift.
  • fluu

Barnarbete är barn som utomlands sliter i fabriker eller gruvor hela dagarna. Inte att hjälpa mamma en stund(vilket är både vanligt och nyttigt) Du får nog ta och anmäla mig och maken också när du ändå är igång. Vår tioåring älskar att "jobba" på pappas jobb. Ibland lämnar maken rummet och dottern har då både lyckats lägga beställningar och ta emot leveranser på egen hand. En gång tog hon till och med emot kommunens hälsoinspektör och började gå igenom registret med honom

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym
    fluu skrev 2022-09-06 14:12:25 följande:

Barnarbete är barn som utomlands sliter i fabriker eller gruvor hela dagarna. Inte att hjälpa mamma en stund(vilket är både vanligt och nyttigt) Du får nog ta och anmäla mig och maken också när du ändå är igång. Vår tioåring älskar att "jobba" på pappas jobb. Ibland lämnar maken rummet och dottern har då både lyckats lägga beställningar och ta emot leveranser på egen hand. En gång tog hon till och med emot kommunens hälsoinspektör och började gå igenom registret med honom

MEN då är ju den relevanta frågan: Tyckte TS att detta var olagligt? Det är ju först då som lagligheten avgörs ...
  • AndreaBD
    Anonym (vanlig tråkig mamma) skrev 2022-09-05 20:52:15 följande:

Hur tror du små företag skulle funka utan släkt och vänner som ställer upp?
    Jag jobbar med utbildning främst ungdomar och en del skulle man kunna tro är barn till TS. De kan inte räkna, vet inte hur man jobbar, är helt osociala så fort de inte får använda sin mobil. 
    Nu har vi ingen affär så mina ungar har fått hjälpa till i föreningarnas  cafe/uthyrning, hjälpa äldre släktingar/grannar mm.

Precis! Det är min erfarenhet också! Det finns numera barn som vet ingenting om hur man jobbar eller hur man pratar med folk. Det är inte för tidigt att få en första insyn i hur världen fungerar. 
  • Anonym (Alice)
    AndreaBD skrev 2022-09-06 14:36:18 följande:
    Precis! Det är min erfarenhet också! Det finns numera barn som vet ingenting om hur man jobbar eller hur man pratar med folk. Det är inte för tidigt att få en första insyn i hur världen fungerar. 
    Men det är ju skillnad med barn som får hjälpa till och lära sig hur allt fungerar när föräldern är där och att barnet får jobba ensam och ha allt ansvar själv. Det räcker ju med att det kommer in någon som vill köpa cigaretter och vägrar visa ID så kan det bli en väldigt obehaglig situation för barnet. 
  • Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)

En unge mitt ute i ingenstans i nån liten byaffär "vaktar" lokalen medan föräldern är iväg en stund och lyckas till och med ta betalt av en kund, men det ska anmälas till soc för "barnarbete" och man förfasas över den extrema rånrisken! Nej nej nej, ägna er åt något vettigare istället för att leka minipoliser.

• Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)
    Citronella skrev 2022-09-06 13:59:02 följande:
    Hade ts varit orolig på riktigt hade hon missat bussen, stannat kvar och pratat med föräldern eller åtminstone kontaktat föräldern efteråt. 
    Exakt, särskilt med tanke på den stora oron för att ungen skulle bli rånad. Är man orolig på riktigt så lämnar man inte ett barn ensamt i en utsatt situation. Fattar man nånstans undermedvetet att det ändå är en ok situation, även om man moraliskt inte håller med, så tar man sin buss hem och startar en gnälltråd på FL.
  • Corly

Anmäla till soc att en unge var ensam i en liten affär på landet medan föräldern gick ett ärende? Nu får det faktiskt vara nog med den här anmälningskulturen i det här landet faktiskt. Jag blir snarast avundsjuk på det barnet för förutsättningarna för att växa upp till en duktig och driftig individ är långt bättre än de var för mig som curlades hela tiden. Visst hade ett rån kunnat ske, men hur stor var den risken under den korta tiden och ute på landet? TS, du måste faktiskt slappna av. 

Svar på tråden Barnarbete?