• Anonym (Hjälp)

Barnarbete?

Var in i en lokal liten butik på eftermiddagen och skulle handla. Möttes av en lite pojke som log och hälsade på mig. 
    Vet av bekanta som har barn på skolan här att han går i 5-6:an och således är bara 11-12 år. Frågade var han föräldrar var och fick höra att en föräldern gått ut et ärende och strax kommer tillbaka. 

väntade en stund och gick runt i butiken och då kommer en annan kund i tar en vara och går till pojken i kassan som tar betalt med både kassa och kortapparat.
    Eftersom föräldern inte kom tillbaka och jag skulle med bussen så var jag tvungen att gå.

var anmäler jag detta? polisen? Verkar ju livsfarligt i min värd att låta barn passa en hel butik, om än på landet.
    Ringde en vän som tyckte jag överreagerar och att barn visst får hjälpa till i ett familjeföretag. 

Hur skulle ni ha gjort om ni var i min situation, ska jag ringa soc?

• Svar på tråden Barnarbete?
  • Anonym (Alice)
    Corly skrev 2022-09-06 16:12:38 följande:

Anmäla till soc att en unge var ensam i en liten affär på landet medan föräldern gick ett ärende? Nu får det faktiskt vara nog med den här anmälningskulturen i det här landet faktiskt. Jag blir snarast avundsjuk på det barnet för förutsättningarna för att växa upp till en duktig och driftig individ är långt bättre än de var för mig som curlades hela tiden. Visst hade ett rån kunnat ske, men hur stor var den risken under den korta tiden och ute på landet? TS, du måste faktiskt slappna av. 

Fast det är ju skillnad om det här var enda gången barnet fick vara helt ensam i affären och föräldern var borta i 15-20 minuter, eller om barnet ofta får vara själv och det är en regelbunden grej. För ju mer och ju oftare barnet är ensam, desto större risk är det ju att något kommer hända. Och som sagt, det behöver inte bli ett rån för att barnet kan hamna i en obehaglig situation som han inte är mogen nog att hantera.
  • Kockobello

Så spring och anmäl då, så du blir till åtlöje. 

Lol 

• Anonym (Pop)

Det är olagligt pga bla rånrisken. Föräldrarna hade kunnat stänga och sätta en lapp om att de är strax tillbaka. Barn ska inte hantera stora mängder pengar ensamma. Majblommanskyltarna tex ber uttryckligen om att man inte ska betala med kontanter, just pga rånrisken. 

• Anonym (Pop)

Hur vet du det? Själv köper jag så gott som bara Fairtrade, av just detta skäl. 

Kockobello skrev 2022-09-06 17:44:30 följande:
    Sedan köper du kläder sydda av slavar i Bangladesh. Hyckleriet i sitt esse. Man kräks. Här har du en barnarbetare.
  • Anonym (Nova)
    Anonym (Pop) skrev 2022-09-06 18:21:07 följande:

Det är olagligt pga bla rånrisken. Föräldrarna hade kunnat stänga och sätta en lapp om att de är strax tillbaka. Barn ska inte hantera stora mängder pengar ensamma. Majblommanskyltarna tex ber uttryckligen om att man inte ska betala med kontanter, just pga rånrisken. 

Precis. Helt absurt att folk tycker att det här är okej. Jag slutar egentligen aldrig förvånas över hur underliga människor är på det här forumet. I en annan tråd förfasas folk hur en förälder kan dricka en liten mängd alkohol på helgen, men ett mellanstadiebarn ska också kunna ansvara för en affär helt själv..? Va? Så sjukt.
  • Anonym (A)
    Anonym (Nova) skrev 2022-09-06 18:29:48 följande:
    Precis. Helt absurt att folk tycker att det här är okej. Jag slutar egentligen aldrig förvånas över hur underliga människor är på det här forumet. I en annan tråd förfasas folk hur en förälder kan dricka en liten mängd alkohol på helgen, men ett mellanstadiebarn ska också kunna ansvara för en affär helt själv..? Va? Så sjukt.
    +1
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2022-09-06 19:42:16 följande:
    +1
    Det är väl skit samma vad folk tycker? Faktum kvarstår: Om TS försöker anmäla laglig handlingar så händer inget.
    Det är inte TS åsikter som är lag.
  • Anonym (Hm)

Ja fruktansvärt. Glöm inte heller att göra anmälan kring alla barn som säljer jultidningar. Eller lotter, fika, strumpor etc för att samla till klass- eller föreningskassan.

• Anonym (Pop)
    Anonym (Hm) skrev 2022-09-06 21:40:21 följande:

Ja fruktansvärt. Glöm inte heller att göra anmälan kring alla barn som säljer jultidningar. Eller lotter, fika, strumpor etc för att samla till klass- eller föreningskassan.

Anonym skrev 2022-09-06 21:08:42 följande:
    Det är väl skit samma vad folk tycker? Faktum kvarstår: Om TS försöker anmäla laglig handlingar så händer inget.
    Det är inte TS åsikter som är lag.

Så här säger svensk lag: 
    Barn under 13 får egentligen inte arbeta alls. Förbudet gäller dock inte lättare, ofarliga jobb inom en verksamhet som drivs av någon i den egna familjen och som saknar anställda. Det gäller inte heller försäljning av majblommor och andra hobbyliknande uppdrag. Barn under 13 får även jobba som statister eller skådespelare, med tillstånd från Arbetsmiljöverket.

Barn mellan 13 och 15 år får ta enklare och riskfria arbeten, till exempel assistera i en kiosk. Barnet får inte arbeta ensamt eller ansvara för kassan

Källa: https://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Minderariga/

• mammatill6

Men jösses vilken överreaktion. Mamman kanske bara va på baksidan inkastade sopor? Eller på toa? Jag köer tvärsöver gatan o hade full uppsikt?

Svar på tråden Barnarbete?