• Anonym (Kille)

Gaslighting?

Min flickvän har anklagat mig för att gaslighta henne. Hon är väldigt osäker och gillar inte att jag kollar på porr eller är vän med mitt ex. Jag har försökt förklara för henne att detta inte har med henne att göra men då hon inte velat inse det har jag sagt till henne att det är något hon måste jobba med och att det är hennes självkänsla som spökar, och detta anser hon är gaslighting men det är väl inte alls vad gaslighting är? 

• Svar på tråden Gaslighting?
  • Anonym (Hmm)

Ja det låter som att du gaslightar henne när du viftar bort hennes känslor och upplevelser. Hon är säkert osäker i sig själv osv också men du behöver ta hennes upplevelser på allvar. Det gör henne ledsen och hon lever med en konstant stress pga att du ser på porr och umgås med ditt ex. Måste du göra det? På bekostnad av din relation dessutom? Varför kan du inte respektera din flickväns gränser?

• Anonym (Billie)
    Anonym (Kille) skrev 2022-09-10 09:21:55 följande:
    Gaslighting?

Min flickvän har anklagat mig för att gaslighta henne. Hon är väldigt osäker och gillar inte att jag kollar på porr eller är vän med mitt ex. Jag har försökt förklara för henne att detta inte har med henne att göra men då hon inte velat inse det har jag sagt till henne att det är något hon måste jobba med och att det är hennes självkänsla som spökar, och detta anser hon är gaslighting men det är väl inte alls vad gaslighting är? 

Köp inte detta. Hon har problem med ditt privata sexliv som hon inte har att göra med.

Gaslighting är bara ännu ett uttryck att använda för att få som man vill. Och att få dig att tro att du är den elaka.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-10 09:37:00 följande:

Ja det låter som att du gaslightar henne när du viftar bort hennes känslor och upplevelser. Hon är säkert osäker i sig själv osv också men du behöver ta hennes upplevelser på allvar. Det gör henne ledsen och hon lever med en konstant stress pga att du ser på porr och umgås med ditt ex. Måste du göra det? På bekostnad av din relation dessutom? Varför kan du inte respektera din flickväns gränser?

Om man har en svartsjuk partner så ska man anpassa sig?
    Det finns inget i ts som säger att han inte lyssnar på henne. Att han inte låter henne styra hans liv har inget med gaslightning att göra. 
  • Anonym (Billie)
    sextiotalist skrev 2022-09-10 09:41:42 följande:
    Det finns inget i ts som säger att han inte lyssnar på henne. Att han inte låter henne styra hans liv har inget med gaslightning att göra. 
    Ibland älskar jag dina inlägg. Raka och förnuftiga utan krusiduller.
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2022-09-10 09:41:42 följande:
    Nej, man anpassar sig till ens partners önskemål för att man är mån om relationen. Om person Y ser på porr, person X vill inte det oavsett orsak och det är ett problem i relationen så har man ett val. Antingen skiter man i sin partners vilja eller så värnar man om relationen.

Om ts hade lyssnat på sin flickvän hade han slutat med porr och begränsat kontakten med exet, eller brutit helt.
  • Anonym (Hmm)

Det finns förstås ett tredje val och det är att någon av dem gör slut eftersom ts inte vill respektera sin flickväns gränser, de har olika inställning där. Däremot tror jag hon är för svag för att göra slut om inte ts skulle vara otrogen.

• Kockobello

Nej, det är inte gaslighting. Däremot verkar hon manipulativ. Lämna. 

• sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-10 09:47:27 följande:
    Nej, man anpassar sig till ens partners önskemål för att man är mån om relationen. Om person Y ser på porr, person X vill inte det oavsett orsak och det är ett problem i relationen så har man ett val. Antingen skiter man i sin partners vilja eller så värnar man om relationen.

Om ts hade lyssnat på sin flickvän hade han slutat med porr och begränsat kontakten med exet, eller brutit helt.
    Ok jag skulle acceptera att en man skulle begränsa mig på det sättet
    Och min sambo skulle aldrig acceptera att en kvinna begränsa honom på det sättet.
    Så för mig skulle det inte ens vara en relation att värna om 
  • Anonym (S)

Varför hänga upp dig på ett begrepp?
    Hon uttrycker att hon känner att du använder dig av manipulativa metoder.
    Och jag är benägen att hålla med (utifrån vad du beskriver här)

Det är inte upp till dig att avgöra varför hon inte tycker det känns bra att du tittar på porr eller har kontakt med gamla flickvänner. Det är hon inte ensam om att känna och för många handlar det INTE om osäkerhet utan om respekt och engagemang i relationen.

Du klappar henne på huvudet och tar inte ansvar för din del i relationen när du enbart hänvisar till att hon ska förändras. 
    Du tycker inte att hon har lyssnat på dig (eftersom hon inte håller med dig) men har du på riktigt lyssnat på henne?

Fundera istället på varför det är så viktigt för dig när du vet att hon mår dåligt av det?

Jag säger inte att hon har rätt och du har fel men varför måste du ha kontakt med ditt ex och varför måste du titta på porr?
    Sen kan du ju fundera på hur du gör det. Umgås ni med exet tillsammans eller går du iväg själv? Tittar du på porr istället för att vara med henne?
    Allt sånt här spelar ju in och du har ett stort ansvar i detta.

Ni behöver ju komma överens hur NI ska ha det och det innebär att ni båda två har rätt att känna och tycka och tänka och sedan hitta lösningar som är bra för er båda.

Svar på tråden Gaslighting?