• Anonym (Kille)

Gaslighting?

Min flickvän har anklagat mig för att gaslighta henne. Hon är väldigt osäker och gillar inte att jag kollar på porr eller är vän med mitt ex. Jag har försökt förklara för henne att detta inte har med henne att göra men då hon inte velat inse det har jag sagt till henne att det är något hon måste jobba med och att det är hennes självkänsla som spökar, och detta anser hon är gaslighting men det är väl inte alls vad gaslighting är? 

• Svar på tråden Gaslighting?
  • Anonym (Jodu)

Om ts inte kan respektera att flickvännenens tankar är annorlunda mot honom så är det ju bara för ts att fortsätta med sitt liv utan sin flickvän.
    Det finns många killarsom tänker som henne och mångamän som han. Dessa två passar inte alls.

Personligen så tycker jag definitivt Ts gaslightar flickvännen för att få som han vill och förminska henne genom att säga att det är fel på henne. Han kan inte ta in att detta gör henne ledsen och skyller allt på henne fastän det är tydligt att han valt redan.Han väljer porr och ex och hon borde välja bort honom. Hon förtjänar bättre, en man som kan förstå och välja henne.

• Anonym (L)
    Anonym (Jodu) skrev 2022-09-11 11:50:46 följande:

Om ts inte kan respektera att flickvännenens tankar är annorlunda mot honom så är det ju bara för ts att fortsätta med sitt liv utan sin flickvän.
    Det finns många killarsom tänker som henne och mångamän som han. Dessa två passar inte alls.

Personligen så tycker jag definitivt Ts gaslightar flickvännen för att få som han vill och förminska henne genom att säga att det är fel på henne. Han kan inte ta in att detta gör henne ledsen och skyller allt på henne fastän det är tydligt att han valt redan.Han väljer porr och ex och hon borde välja bort honom. Hon förtjänar bättre, en man som kan förstå och välja henne.

Eller så är TS sådan att han finner det rimligt att kunna välja sin flickvän att ha en intim kärleksrelation med, samtidigt som han har en vänskapsrelation till sitt ex. Att ha självsex, porr eller ej, är ju inte synonymt med att deras gemensamma sexliv skulle bli torftigt och dött. För någon där detta aldrig varit ett problem, och är en naturlig del av livet kan det såklart tyckas jätte märkligt när den stöter ihop med en som har en helt annan uppfattning. Varenda en av oss har garanterat tyckt vår partner reagerat orimligt inom något, och där en höna skapas av en fjäder. Utan att det handlar om att man sysslar med förminskning eller gaslightar. 

Men TS behöver jobba på sin egen kommunikations förmåga, och öva på att förstå andras synvinkel. Hans flickvän behöver jobba på sin egen självkänsla, och även hon öva på att förstå andras synvinkel. 

Min sambo är vän med sitt ex, tittar på porr ibland. Det är liksom inget problem, och han har fortsatt välja mig att ha en kärleksrelation med. 10 år nu tror jag vi är inne på. Själv är jag inte vän med något ex, men jag skulle gissa att mycket av det har att göra med att det inte varit gemensamma beslut. Jag har avslutat, när där då funnits kvar känslor ifrån deras håll. Då går det ju inte, och skulle bara bli konstigt och obekvämt. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (L) skrev 2022-09-12 09:42:55 följande:

Eller så är TS sådan att han finner det rimligt att kunna välja sin flickvän att ha en intim kärleksrelation med, samtidigt som han har en vänskapsrelation till sitt ex. Att ha självsex, porr eller ej, är ju inte synonymt med att deras gemensamma sexliv skulle bli torftigt och dött. För någon där detta aldrig varit ett problem, och är en naturlig del av livet kan det såklart tyckas jätte märkligt när den stöter ihop med en som har en helt annan uppfattning. Varenda en av oss har garanterat tyckt vår partner reagerat orimligt inom något, och där en höna skapas av en fjäder. Utan att det handlar om att man sysslar med förminskning eller gaslightar. 

Men TS behöver jobba på sin egen kommunikations förmåga, och öva på att förstå andras synvinkel. Hans flickvän behöver jobba på sin egen självkänsla, och även hon öva på att förstå andras synvinkel.

Skillnaden mellan gaslighting och normalt oförstående är hur man bemöter den andra och hens känslor.
  • Anonym (Jury)

Ja, det är lite gaslighting eftersom du utgår från att din vänskap med ditt ex är en mänsklig rättighet oavsett hur den ser ut, och argumenterar för att din flickvän måste arbeta med sin självkänsla om hon misstror dig. Det är du som måste kunna avdramatisera din vänskap med ditt ex jämtemot din nya flickvän och om du inte klarar av det så är det inte nödvändigtvis flickvännens självkänsla det är fel på. 

• Matilda03

Nej det är inte gaslighting. Däremot tycker jag det är dålig stil att va kompis med ett ex, såvida man inte har barn ihop o är det för deras skull. 

• Anonym (nix)

Om frågan handlar om det är gaslighting så är svaret tydligt nej.
    Flera har redan gett utförliga och bra beskrivningar av begreppet.

Det är inte så enkelt som att någon ljuger = gaslighting.
    Man kan bära sig illa åt, ljuga, vara okänslig och strunta i sin partners behov helt enkelt för att man är en egoistisk person av olika grader.

Gaslighting är ett mycket mer målmedvetet och systematiskt sätt att psyka och försvaga sin partner. Det är inte en enstaka handling eller lögn. Syftet är avgörande.

Sen låter det inte riktigt som att TS och tjejen är så kompatibla, oavsett vem som har mest fel eller är dummast. Den som inte kan acceptera den andres behov och önskemål får väl bryta.

• Anonym (Jo)
    Matilda03 skrev 2022-09-12 11:09:05 följande:
    Nej det är inte gaslighting. Däremot tycker jag det är dålig stil att va kompis med ett ex, såvida man inte har barn ihop o är det för deras skull. 
    Det tycker jag med.
  • LFF
    Matilda03 skrev 2022-09-12 11:09:05 följande:

Varför då? Varför måste vänskapen försvinna bara för att man insett att man inte fungerar som kärlekspar?

Jag är vän med ett ex. Nej, vi träffas inte särskilt ofta eftersom vi har familj på varsitt håll och bor i olika delar av landet. Men jag vet att skulle jag behöva någon att prata med eller behöva hjälp av något slag så kan jag ringa honom och han finns då där för mig. Det är över 20 år sedan vi var tillsammans. 20 år som jag sedan levt med min nuvarande partner. Men, en av de första sakerna jag sa till min nuvarande partner när vi träffades var "En av mina bästa vänner är mitt ex. Det får du antingen hantera eller så gör vi slut". 
  • Anonym (Billie)
    LFF skrev 2022-09-13 09:13:29 följande:
    Varför då? Varför måste vänskapen försvinna bara för att man insett att man inte fungerar som kärlekspar?

Jag är vän med ett ex. Nej, vi träffas inte särskilt ofta eftersom vi har familj på varsitt håll och bor i olika delar av landet. Men jag vet att skulle jag behöva någon att prata med eller behöva hjälp av något slag så kan jag ringa honom och han finns då där för mig. Det är över 20 år sedan vi var tillsammans. 20 år som jag sedan levt med min nuvarande partner. Men, en av de första sakerna jag sa till min nuvarande partner när vi träffades var "En av mina bästa vänner är mitt ex. Det får du antingen hantera eller så gör vi slut". 
    Så rätt. Många vill ha kontroll, addera dålig självkänsla och tankar som lätt springer iväg.

Helt rätt att vara så tydlig i en ny relation.
  • Matilda03
    LFF skrev 2022-09-13 09:13:29 följande:

Så du hade lämnat din man om han inte accepterade att en av dina bästa vänner är ditt ex? Det där sa jag också till en kille och tyckte han var för svartsjuk, sen hamnade jag i samma sits själv och insåg att den förra mannen inte alls var överdrivet svartsjuk utan det var jag som gjorde honom osäker på vem jag värderade egentligen.

Jag skulle aldrig vilja ha en sån relation med ett ex o samtidigt ha en ny relation, särskilt inte det där med att han är nån jag kan vända mig till när jag behöver. Den enda jag känner så för är den man jag lever med. De tidigare är tidigare. 

Jag har barn med en man och vi har kontakt enbart genom barnen och vid högtider för deras skull. 
  • LFF
    Matilda03 skrev 2022-09-15 21:40:16 följande:
    Så du hade lämnat din man om han inte accepterade att en av dina bästa vänner är ditt ex? Det där sa jag också till en kille och tyckte han var för svartsjuk, sen hamnade jag i samma sits själv och insåg att den förra mannen inte alls var överdrivet svartsjuk utan det var jag som gjorde honom osäker på vem jag värderade egentligen.

Jag skulle aldrig vilja ha en sån relation med ett ex o samtidigt ha en ny relation, särskilt inte det där med att han är nån jag kan vända mig till när jag behöver. Den enda jag känner så för är den man jag lever med. De tidigare är tidigare. 

Jag har barn med en man och vi har kontakt enbart genom barnen och vid högtider för deras skull. 
    Japp, jag hade inte inlett en relation med honom om han inte kunnat acceptera det. Det är 20 år sedan nu detta var på tapeten så uppenbarligen gick det ju bra. 
  • Anonym (123)
    Matilda03 skrev 2022-09-15 21:40:16 följande:

Jag klargjorde samma sak för min nuvarande man. Mitt ex och jag har blivit vuxna tillsammans och levet ett långt liv ihop. Vi skildes som vänner, inte som kärlekspar. 

Min nuvarande man, kontrade med att han också ville träffa mitt ex, och så fick det bli. Hade han vägrat mig att ha kontakt med mitt ex, hade jag lämnat honom, precis som jag hade lämnat honom om han vägrat mig kontakt med någon annan vän. 
Svar på tråden Gaslighting?