• Anonym (Kille)

Gaslighting?

Min flickvän har anklagat mig för att gaslighta henne. Hon är väldigt osäker och gillar inte att jag kollar på porr eller är vän med mitt ex. Jag har försökt förklara för henne att detta inte har med henne att göra men då hon inte velat inse det har jag sagt till henne att det är något hon måste jobba med och att det är hennes självkänsla som spökar, och detta anser hon är gaslighting men det är väl inte alls vad gaslighting är? 

• Svar på tråden Gaslighting?
  • TechSpawn

Pinsamma byrackor som sitter och tummar ner mina inlägg hela dagarna! 

Läs mitt inlägg TS. Det ditt enda sätt att komma ur det där, o det skrev jag bara för o kunna ge dig hjälp på det här forumet. 

Ta henne inte någonsin på något allvar!

• Soryu

Gaslighting är en användbar term för att beskriva en del fall av tydlig manipulation i en relation där den parten som är utsatt systematiskt undermineras i sin tro på sin egen förmåga av avgöra vad som är rimliga reaktioner och beteende. I uppenbara fall är det tydligt vad det handlar om, men som det mesta i världen är gaslighting inte en fråga om att det antingen är eller inte är, utan det är en gråskala där det i många fall inte finns ett rätt svar. I det här fallet verkar det vara så. Som du beskriver det handlar det inte om någon systematisk manipulation av din flickvän, men samtidigt verkar det också som att du inte riktigt vill ta hänsyn till hur hon känner utan du vill förklara det med att problemet bara ligger hos henne.

Detta med att försöka komma fram till var problemet ligger är generellt sett inte är ett fruktbart sätt att hantera en relationell konflikt, för en konflikt uppstår ju när olika personer som vill olika saker och har olika känslor och värderingar ska försöka mötas. Det är klart att det finns gott om exempel på extremfall där det verkligen främst handlar om att den ena personen har stora svårigheter, men i de flesta kärleksrelationer är det inte så. Utan att veta närmare tycker jag alltså det är fel väg att gå både att säga att hon behöver söka terapi och att hon säger att du gaslightar henne, för båda två innebär ju att skjuta över problemet hos den andra.

Det verkar viktigt för dig att ha kontakt med ditt ex och att få kolla på porr. Jag kan relatera till det, båda de sakerna är viktiga för mig och jag skulle inte vara så bekväm i en relation där detta väckte starka reaktioner hos min partner (jag utgår från att din kontakt med exet är fullständigt vänskaplig, för annars är det ju en helt annan situation). Men det är ju känsligt för din flickvän, och det måste det ju få lov att vara utan att det är något fel på henne. Ett alternativt synsätt är att ni har olika värderingar och syn på sexualitet, och då blir ju frågan om och hur ni kan mötas i detta. Hur långt är du beredd att gå för att möta hennes behov? Hur långt är hon beredd att gå för att möta dina behov? Jag tror att det går att ha ett sådant samtal utan att skuldbelägga varandra, utan att säga att den andra personen har fel eller är fel. Sen kanske ni kommer fram till att ni inte är kompatibla och att detta är så viktigt för er att ni behöver avsluta relationen och det är ju tråkigt, men på ett sätt är det kanske bättre för dig för det finns många kvinnor som inte har några problem med vänskapliga relationer med ex-partners eller att man tittar på porr.

Jag vill tillägga att du kanske har objektivt rätt i att hon har sådana svårigheter att hon skulle ha nytta av terapi för att hantera sin osäkerhet. Det kan vara så. Men för det första är du ju väldigt känslomässigt investerad i relationen och i din egen ståndpunkt i den här konflikten vilket gör att du omöjligen kan se objektivt på situationen, för det andra har du förmodligen inte någon psykologisk utbildning som ju kan hjälpa till att avgöra sådana saker, och för det tredje spelar det ingen roll för det är ändå näst intill omöjligt att nå fram till en partner med budskapet "det är dig det är fel på, du behöver gå i terapi". Jag har aldrig hört talas om att det faktiskt har fungerat, och att partnern då gått i terapi och relationen blivit bra.

Jag hoppas att mitt svar kan vara hjälpsamt för dig på något sätt.

• Soryu
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2022-09-10 10:39:44 följande:

Hur mycket hade du gillat att din tjej tittar på nakna män på porrsajter? Inte alls konstigt om hon är missnöjd med att du gör det. 

Och vadå vän med ditt ex? Att inte vara ovänner är en sak, men om du håller på att umgås med exet så är det bara knäppt, och din nya tjej har all rätt att vara upprörd över det. 

Ni verkar inte passa så bra ihop. Tror du passar bäst som singel! 

Tack för att du som man visar att även män kan resonera som TS flickvän i att det är fel att kolla på porr när man är i en relation, och fel att vara vän med sina ex.

Jag som också är man tycker inte att de sakerna är alls fel, och jag har inga som helst problem med att min partner onanerar till nakna män eller är vän med någon ex-partner (så länge det bara handlar om vänskap förstås).

Man kan ha olika värderingar kring det här och det är helt okej. Jag tror att TS har allt att vinna på att man kan se det på olika sätt utan att det innebär att hans partner behöver terapi.
  • Anonym (Gaslighting är)

Numera kan man nog hävda att gaslighting mest är ett ord kvinnor använder som härskarteknik att anklaga sin man för i syfte att få honom att bete sig exakt som hon vill att han skall bete sig. Vilket i sig är gaslighting. Påtalar du att jag gaslightar dig tillräckligt många gånger finns det en risk att jag tror på det. Blir alltså gaslighting i två nivåer.

• Anonym (,,,)

TS, jag kanske har missat i tråden men varför är du vän med ditt ex tex? Umgås du mycket med henne osv? Sånt kan så klart vara problem i en ny relation, beroende på hur du hanterar exet. Är det så att du gärna vill träffa exet utan din nya? Såna saker är ju inte helt självklara. 

Porr är det många olika åsikter om, och där behöver ni komma överens om vad som är ok inom just er relation. 

Jag förstår om din tjej känner sig nonchalerad när du säger att det där får hon jobba på, och som att du inte har något med saken att göra, men det har du ju eftersom det handlar om tex ditt ex. 

• Anonym (Stina)

Jag tror de flesta män skulle uppleva en viss osäkerhet också om deras partners satt och onanerade till filmer på välhängda hunkar. Det är bara det att få män har detta problem. Få män ligger i sängen och deppar medan frun stänger in sig i badrummet och tittar på porr. Så det är klart att det är lätt att hänvisa till det privata och att alla har rätt till sin sexualitet men min upplevelse av män är att de lätt blir osäkra när det kommer till sex och att då vara så oförstående inför kvinnors osäkerhet känns rätt oempatiskt. 

• TechSpawn
    Anonym (Stina) skrev 2022-09-10 12:08:12 följande:

Jag tror de flesta män skulle uppleva en viss osäkerhet också om deras partners satt och onanerade till filmer på välhängda hunkar. Det är bara det att få män har detta problem. Få män ligger i sängen och deppar medan frun stänger in sig i badrummet och tittar på porr. Så det är klart att det är lätt att hänvisa till det privata och att alla har rätt till sin sexualitet men min upplevelse av män är att de lätt blir osäkra när det kommer till sex och att då vara så oförstående inför kvinnors osäkerhet känns rätt oempatiskt. 

Knappast, haft mänger med brudar som suttit o gnällt om att jag kollar porr.. Men när hon har gjort det med, så har det varit okej, o man har snarare undrat vad det är hon gillar när hon sitter där o onanerar. 

Har man så grova problem, så är det nog ett kontrollbehov delux, o har nog lite mer o göra med deras egen självkänsla. 
  • Anonym (SS)

Lol, så du hänger med ditt ex när du har en flickvän? 

Sedan att du kollar på porr och runkar? Du borde lyssna på din flickvän, hon verkar definitivt mycket smartare än du.

• Anonym (P)
    Anonym (Kille) skrev 2022-09-10 09:21:55 följande:
    Min flickvän har anklagat mig för att gaslighta henne. Hon är väldigt osäker och gillar inte att jag kollar på porr eller är vän med mitt ex. Jag har försökt förklara för henne att detta inte har med henne att göra men då hon inte velat inse det har jag sagt till henne att det är något hon måste jobba med och att det är hennes självkänsla som spökar, och detta anser hon är gaslighting men det är väl inte alls vad gaslighting är? 

Att du umgås med ditt ex och tittar på porr har visst med henne att göra. Eftersom ni har en relation är inte din sexualitet helt frikopplad från henne. Sedan skulle jag väl inte gå så långt som att kalla det du gör för gaslighting, men du förminskar hennes känslor och det är inte schysst.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (P) skrev 2022-09-10 12:25:42 följande:

Att du umgås med ditt ex och tittar på porr har visst med henne att göra. Eftersom ni har en relation är inte din sexualitet helt frikopplad från henne. Sedan skulle jag väl inte gå så långt som att kalla det du gör för gaslighting, men du förminskar hennes känslor och det är inte schysst.
    Varför skulle det ha med henne att göra? Jag och mitt ex passar bättre som vänner och i princip alla män kollar på porr så det är inget konstigt 
Svar på tråden Gaslighting?