• Anonym (Kille)

Gaslighting?

Min flickvän har anklagat mig för att gaslighta henne. Hon är väldigt osäker och gillar inte att jag kollar på porr eller är vän med mitt ex. Jag har försökt förklara för henne att detta inte har med henne att göra men då hon inte velat inse det har jag sagt till henne att det är något hon måste jobba med och att det är hennes självkänsla som spökar, och detta anser hon är gaslighting men det är väl inte alls vad gaslighting är? 

• Svar på tråden Gaslighting?
  • Anonym (Billie)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-10 09:48:42 följande:

Det finns förstås ett tredje val och det är att någon av dem gör slut eftersom ts inte vill respektera sin flickväns gränser, de har olika inställning där. Däremot tror jag hon är för svag för att göra slut om inte ts skulle vara otrogen.

Det är ju pga denna osäkerhet/svaghet som hon inte heller kan acceptera hans privatliv, utan behöver kontrollera detta för att känna sig bekräftad.

Om hon varit en säker och stabil kvinna hade hon inte brytt sig
  • AndreaBD
    Anonym (Kille) skrev 2022-09-10 09:21:55 följande:
    Gaslighting?

Min flickvän har anklagat mig för att gaslighta henne. Hon är väldigt osäker och gillar inte att jag kollar på porr eller är vän med mitt ex. Jag har försökt förklara för henne att detta inte har med henne att göra men då hon inte velat inse det har jag sagt till henne att det är något hon måste jobba med och att det är hennes självkänsla som spökar, och detta anser hon är gaslighting men det är väl inte alls vad gaslighting är? 

Gaslighting är, enkelt sagt, att man intalar den andra att hon inbillar sig något (medans det visst är så och pågår bakom ryggen på personen).

Jag tycker inte att du gör det. det har inte med henne att göra, som du säger. Om man ska ha en relation, så måste man klara av att partnern också har lite grann av ett eget liv utan att man får spader. Annars kan man inte ha en relation. Det är, som du säger, hennes problem som hon bör jobba med. 
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2022-09-10 09:53:05 följande:
    Ok jag skulle acceptera att en man skulle begränsa mig på det sättet
    Och min sambo skulle aldrig acceptera att en kvinna begränsa honom på det sättet.
    Så för mig skulle det inte ens vara en relation att värna om 
    Nej, och sunda människor kan ju ta det valet, att inte vara tillsammans med en partner som man känner begränsar en, eller som i tjejens fall inte bryr sig om ens gränser. Men det kan ju vara så att du och din partner är just så trygga i er själva att ni också skulle göra det valet, som det verkar. Alla är inte det (som ts och hans tjej).
  • Anonym (???)

Att påstå att man är osäker och svartsjuk när partnern är sexuellt intresserad av andra är definitivt gaslightning. Varför nöjer du dig inte med din tjej? Du förtjänar inte henne.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Billie) skrev 2022-09-10 09:54:11 följande:
    Det är ju pga denna osäkerhet/svaghet som hon inte heller kan acceptera hans privatliv, utan behöver kontrollera detta för att känna sig bekräftad.

Om hon varit en säker och stabil kvinna hade hon inte brytt sig
    Så om hon hade sagt samma sagt, utan att vara osäker och svartsjuk, då hade det varit ok, då borde han lyssna...? Det finns gott om säkra, stabila personer (inte bara kvinnor) som fortfarande inte är ok med sånt som ts beskriver.

Dessutom vet vi ju ingenting om relationen till exet, det kanske inte är så oskyldigt som att de bara är vänner, det finns ju en hel skala av lämplighet där. Hörs de vid sporadiskt någon gång i månaden och det är verkligen inget alls emellan dem eller träffas de flera gånger i veckan under skydd av "ja men vi är bara vänner och du ska sluta vara svartsjuk". Vi har bara ts korta beskrivning av läget, vinklat till hans fördel så klart. Hur är verkligheten? Det var ju en annan tråd nyligen där mannen i princip sket totalt i sin fru, han vill hellre runka till porr än att ha sex med henne, bara som exempel på att det inte alltid är så svart-vitt.
  • TechSpawn

Gaslighting är när du gör något, o sen säger att det inte hänt.. 

Men hade du sysslat med sånt så hade du förmodligen inte ens ställt en sån här fråga.. 

Det du har runt halsen är en klängig kvinna.. Och när hon yttrar något sånt här, så är det för att hon vill höra att allt är bra..

Dom fungerar inte som killar.. Så du kan inte diskutera det med henne.. 
    Hon känner så av någon anledning, och då är det så...

Ursäkter hon kommer med är alltid sekundärt.. 

När hon säger "du gaslightar! du tittar på porr.."
    Så är vad hon säger i princip...

"jag känner mig oattraktiv. Jag mår dåligt. Jag behöver en kram och få höra att jag är bra.. Blir osäker utav när du sitter o tittar på andra kvinnor som sysslar med porr.. Vill veta att det är mig du gillar o ingen annan.. " 

Och sen när du har gjort det, då fick hon vad det är hon ville ha. O sen är allt bra.. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-09-10 09:28:53 följande:

Gaslighting är vanligt här på forumet. Har även erfarenhet av många kvinnor som använder sig av det. Det ger dom en ursäkt att kunna säga vad som helst till män.
    Gaslighting ? så känner du igen varningstecknen (wellness.se)

Helt rätt. Vi kan ju ta ett par citat från den där sidan....

Gaslighting är en kraftig manipulation som ingår i begreppet psykisk misshandel. Det handlar om att någon hela tiden försöker påvisa att du uppfattar saker fel, glömmer saker och anklagar dig för att vara till exempel aggressiv eller psykiskt instabil. Ibland finns det spår av sanning, vilket förövaren vet om och använder sig av.

Du får ofta höra att du är överkänslig. Typiskt för gaslighting är att förövaren förminskar den utsattas känslor. Varje gång du försöker förmedla att du blivit sårad över något försöker gaslightern få dig att känna att du överdriver, att du ofta tar illa upp för något som alla andra knappt skulle brytt sig om.
  • TechSpawn

Det bästa du kan göra är inte att "Sätta dig o prata.." som alla kommer föreslå att du gör. 

Det är att klappa henne på rumpan och säga att hon är den bästa och allra mest sexiga utav alla.. Och sen bara gå iväg!

Gör du det, så behöver du inte ens sluta hålla på o titta på porr.. För det var inte det som var det riktiga problemet eller ens frågan.

Det sämsta du kan göra är att sätta dig o prata.. För då blir porren ett problem (tack vare dig) och du har gett henne en ursäkt till att ta porrtitten på allvar.,

"Det är klart att jag tittar porr. Men dom är ju inte ens inärheten utav lika skön som du är ;) "

• Anonym (Gaslighting är)

Gaslighting är hämtat från filmen Gaslight där en kvinna blir gaslightad (ha!) med hjälp av en gasmätare som hon ofta kollar av och hennes man ändrar den när hon inte ser. Vrider upp den, vrider ner den tills frun helt tappar självförtroendet att klarar av att lita på sig med att utföra de enklaste uppgifter, som tex. läsa av en gasmätare.

Ett typiskt exempel på gaslighting i verkligheten är att ändra partnerns äggklocka så att partnern aldrig klarar av att koka sina egna ägg. Eftersom väldigt få tror att någon annan nånsin skulle vara så småsint och jävlas på det sättet är det extremt effektivt eftersom den utsatte tar på sig skulden själv och blir väldigt beroende av partnern för att klara ens basala saker.

En annan är att gömma nyckeln. Partnern lägger nyckeln som alltid på hallbordet, den elaka partnern flyttar dem. När nyckelinnehavaren letar efter sina nycklar och känner sig totalt inkompetent som inte ens kan hålla reda på sina egna nycklar så "hittar" den gaslightande parten nycklarna, de är här älskling. Eller haha du hade lagt nycklarna i kylskåpet. Ha i kylskåpet jag är verkligen totalt pantad ursäkta mig. Nyckelinnehavaren blir lättad och känner sig oerhört tacksam till partnern som fixar dennes slarv. Efter upprepade nyckelincidenter är nyckelinnehavaren så övertygad om sin egen inkompetens att denne är fullkomligt beroende av partnern för precis allt.

Det är gaslighting. Något som kan verka rätt harmlöst men som orsakar väldigt stor skada på den utsatte. Om det skulle komma fram så är ofta skadan redan gjord, och den utsatte utvecklar även en paranoia där denne kommer anklaga framtida partners för helt absurda saker. Så man kan genom gaslighting totalt fucka upp någon mentalt för livet, även om man blir avslöjad. 

• Anonym (Erfaren_man)

Hur mycket hade du gillat att din tjej tittar på nakna män på porrsajter? Inte alls konstigt om hon är missnöjd med att du gör det. 

Och vadå vän med ditt ex? Att inte vara ovänner är en sak, men om du håller på att umgås med exet så är det bara knäppt, och din nya tjej har all rätt att vara upprörd över det. 

Ni verkar inte passa så bra ihop. Tror du passar bäst som singel! 

Svar på tråden Gaslighting?