• Anonym (Kille)

Gaslighting?

Min flickvän har anklagat mig för att gaslighta henne. Hon är väldigt osäker och gillar inte att jag kollar på porr eller är vän med mitt ex. Jag har försökt förklara för henne att detta inte har med henne att göra men då hon inte velat inse det har jag sagt till henne att det är något hon måste jobba med och att det är hennes självkänsla som spökar, och detta anser hon är gaslighting men det är väl inte alls vad gaslighting är? 

• Svar på tråden Gaslighting?
  • TechSpawn
    Anonym (Kille) skrev 2022-09-10 12:28:20 följande:
    Varför skulle det ha med henne att göra? Jag och mitt ex passar bättre som vänner och i princip alla män kollar på porr så det är inget konstigt 
    Då måste du kunna övertyga henne att det bara är som vänner.. Det hon är orolig över är att du håller på o ligger med någon annan. O i ett förhållande borde du ta det där lite mer på allvar. 

Förklara för henne att du inte är lika intresserad av ditt ex som du är för henne, o absolut aldrig någonsin på det sättet.. 

Och funkar det fortfarande inte, så får hon väl följa med er utomhus någon dag. 
  • Anonym (P)
    Varför skulle det ha med henne att göra? Jag och mitt ex passar bättre som vänner och i princip alla män kollar på porr så det är inget konstigt 

För att relationer handlar mycket mer om känslor än om logik.
  • Anonym (Stina)
    Hade du kunnat känna dig obekväm om din flickvän umgicks med sitt ex? Oavsett vad män gör, kan du tänka dig en situation då din flickvän kollade på porr och det gjorde dig obekväm? Om du inte alls kan leva dig in i någon av hennes känslor så låter det som att ni är på så olika våglängd att relationen inte kommer funka. 
  • LFF
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-10 09:47:27 följande:
    Om ts hade lyssnat på sin flickvän hade han slutat med porr och begränsat kontakten med exet, eller brutit helt.
    Varför ska man bryta med en vän bara för att det råkar vara ett ex och ens nuvarande inte klarar av att hantera det? 

Du tycker att TS ska ändra på sig och kapa bort vänner pga svartsjuka hos den nuvarande. Själv tycker jag att den nuvarande får acceptera vänskapen eller hitta någon som har samma syn på ex som hon själv.

Om man känner att man behöver göra om si  partner för att den ska bli rätt så är den inte rätt. 
  • Anonym (Gaslighting är)

Va? Tittar du på porr och onanerar ihop med ditt ex? Då är jag helt på din flickväns sida. Det skulle jag definiera som otrohet och är inte bättre eller för den delen värre än om du hade haft sex med ditt ex. Precis lika illa.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Gaslighting är) skrev 2022-09-10 10:25:30 följande:

Gaslighting är hämtat från filmen Gaslight där en kvinna blir gaslightad (ha!) med hjälp av en gasmätare som hon ofta kollar av och hennes man ändrar den när hon inte ser. Vrider upp den, vrider ner den tills frun helt tappar självförtroendet att klarar av att lita på sig med att utföra de enklaste uppgifter, som tex. läsa av en gasmätare.

Ett typiskt exempel på gaslighting i verkligheten är att ändra partnerns äggklocka så att partnern aldrig klarar av att koka sina egna ägg. Eftersom väldigt få tror att någon annan nånsin skulle vara så småsint och jävlas på det sättet är det extremt effektivt eftersom den utsatte tar på sig skulden själv och blir väldigt beroende av partnern för att klara ens basala saker.

En annan är att gömma nyckeln. Partnern lägger nyckeln som alltid på hallbordet, den elaka partnern flyttar dem. När nyckelinnehavaren letar efter sina nycklar och känner sig totalt inkompetent som inte ens kan hålla reda på sina egna nycklar så "hittar" den gaslightande parten nycklarna, de är här älskling. Eller haha du hade lagt nycklarna i kylskåpet. Ha i kylskåpet jag är verkligen totalt pantad ursäkta mig. Nyckelinnehavaren blir lättad och känner sig oerhört tacksam till partnern som fixar dennes slarv. Efter upprepade nyckelincidenter är nyckelinnehavaren så övertygad om sin egen inkompetens att denne är fullkomligt beroende av partnern för precis allt.

Det är gaslighting. Något som kan verka rätt harmlöst men som orsakar väldigt stor skada på den utsatte. Om det skulle komma fram så är ofta skadan redan gjord, och den utsatte utvecklar även en paranoia där denne kommer anklaga framtida partners för helt absurda saker. Så man kan genom gaslighting totalt fucka upp någon mentalt för livet, även om man blir avslöjad. 

Nej i filmer såg frun gaslampor som fladdrade (för att mannen manipulerade dem). Han förnekade att de fladdrade och antydde att hon var galen. 
  • Anonym (Hmm)
    LFF skrev 2022-09-10 13:10:33 följande:
    Varför ska man bryta med en vän bara för att det råkar vara ett ex och ens nuvarande inte klarar av att hantera det? 

Du tycker att TS ska ändra på sig och kapa bort vänner pga svartsjuka hos den nuvarande. Själv tycker jag att den nuvarande får acceptera vänskapen eller hitta någon som har samma syn på ex som hon själv.

Om man känner att man behöver göra om si  partner för att den ska bli rätt så är den inte rätt. 
    Det där är inte bara en vän som vilken som helst, det är ett ex, en helt annan situation. Men de borde helt klart göra slut eftersom ts inte respekterar sin flickväns känslor (oavsett om han tänkt följa hennes önskan eller inte), han har noll förståelse för henne och gaslightar henne genom att tala om för henne att det där bara handlar om hennes egen självkänsla som hon behöver jobba med, samtidigt som han talar om för henne att hon inte har med hans liv att göra. Ganska konstig relation om du frågar mig.
  • Anonym (Gurburk)

Har varit i nästan exakt samma situation med en tjej jag dejtade. Anledningen var att hon hade borderline och extremt dålig självinsikt. 

• Anonym (L)

Ja hon bär på problemet här. Som antagligen grundar sig i någon slags osäkerhet. Men man behöver inte argumentera om det, och få personen att känna sig angripen eller nedtryckt. 

x-et är ett x av en anledning, och med facit i hand hade vi aldrig inlett en romantiskt relation med varandra. Vi är vänner, och passar enbart som vänner. Jag kommer inte acceptera att förlora en god vän till mig, på grund av att vi haft en icke fungerande romantisk relation med varandra vid ett tidigare tillfälle i livet. Så att bryta med x-et kommer aldrig att hända. Så är detta ett problem, får vi komma fram till lösningar så det känns mindre jobbigt för dig. Där det förhoppningsvis på sikt innebär att det inte kommer kännas jobbigt alls. 

Jag ser det som att man har två sexliv. Ett som är med sig självt, och är helt privat. Ett som är tillsammans med den man älskar. Jag behöver båda för att må bra. Suget efter självsex är annorlunda än hur suget efter tvåsamhets sex känns. Sen förklarar du varför det just blivit porr du tittar på när du har självsex. Där kan man prata om vad det är som får henne att må som hon gör kring det. Om där finns en oro eller rädsla sammanlänkad med det. Är hon rädd du skall tycka kvinnorna i porren är sexigare än henne? 

Två exempel på hur man kan förhålla sig i ett samtal kring dom båda ämnena. Utan att man utgår ifrån att hon måste få höra att hon överdriver, känner fel, är nojig. 

• Anonym (???)
    Och det sårar väldigt många kvinnor men då är det konstigt?
Svar på tråden Gaslighting?