Ja hon bär på problemet här. Som antagligen grundar sig i någon slags osäkerhet. Men man behöver inte argumentera om det, och få personen att känna sig angripen eller nedtryckt.
x-et är ett x av en anledning, och med facit i hand hade vi aldrig inlett en romantiskt relation med varandra. Vi är vänner, och passar enbart som vänner. Jag kommer inte acceptera att förlora en god vän till mig, på grund av att vi haft en icke fungerande romantisk relation med varandra vid ett tidigare tillfälle i livet. Så att bryta med x-et kommer aldrig att hända. Så är detta ett problem, får vi komma fram till lösningar så det känns mindre jobbigt för dig. Där det förhoppningsvis på sikt innebär att det inte kommer kännas jobbigt alls.
Jag ser det som att man har två sexliv. Ett som är med sig självt, och är helt privat. Ett som är tillsammans med den man älskar. Jag behöver båda för att må bra. Suget efter självsex är annorlunda än hur suget efter tvåsamhets sex känns. Sen förklarar du varför det just blivit porr du tittar på när du har självsex. Där kan man prata om vad det är som får henne att må som hon gör kring det. Om där finns en oro eller rädsla sammanlänkad med det. Är hon rädd du skall tycka kvinnorna i porren är sexigare än henne?
Två exempel på hur man kan förhålla sig i ett samtal kring dom båda ämnena. Utan att man utgår ifrån att hon måste få höra att hon överdriver, känner fel, är nojig.