• Tom Araya

Nyans (partiet)

Partiet Nyans går framåt i valet 2022.

Vad är det för parti?

Vad står de för?

Vad säger de?

Är en framgång för ett sådant parti något positivt eller negativt för Sverige?

start - PARTIET NYANS

Mikail Yüksel ? Wikipedia

Partiet Nyans är valets stora skräll | GP

Därför bör vi alla oroas av partiet Nyans (expressen.se)

Dags att granska partiet Nyans ? Dagen

Väktare tillkallades till vallokal ? partiet Nyans kom för nära väljare (nyheter24.se)

• Svar på tråden Nyans (partiet)
  • Embla twopointoh
    Anonym (X) skrev 2022-09-21 15:03:49 följande:

Just politik tycker jag ändå diskuteras kring en del, iaf i mina kretsar. Vikten av att barnen ska kunna få välja parti själva och inte bara rösta som mamma och pappa, och att man gärna får diskutera hemma.

Skillnaden med religion och Hammarby är ju också att din själ inte i Hammarbyled anses förtappad i evigheten om du går till Malmö, utan mer att du är en sopa som hejar på fel lag.

Det är därför religion har en sån särställning, att den lyfter evigheten - har man vuxit upp med en bild av att tiden på jorden är en kort tid och att du för all evig tid kommer vara förlorad om du går ifrån din religion, så är det lite större än om du har en avvikande syn på vad som påverkar klimatet. Jag hoppas du ser den skillnaden?

Därför tycker jag religion är så tråkigt när små barn blir meddragna i det - bilden av att din själ förloras är något jag har svårt att se hur den nånsin helt försvinner. 

Jag är själv nog närmast att klassa som agnostiker. Mina barn är inte döpta men vi bor nära kyrkor och har vänner som är både troende kristna, muslimer och hinduer. Jag hoppas mina barn får bilda sig sin egen syn på världen. 

Min poäng var inte skillnaderna i innehållet i det barn lär sig av sina föräldrar. Poängen är att barn lär sig av sina föräldrar, och att det i sammanhanget blir orimligt eller irrelevant att tala om barnets rätt att slippa lära sig detta.

• Anonym (X)
    Embla twopointoh skrev 2022-09-21 15:16:03 följande:
    Min poäng var inte skillnaderna i innehållet i det barn lär sig av sina föräldrar. Poängen är att barn lär sig av sina föräldrar, och att det i sammanhanget blir orimligt eller irrelevant att tala om barnets rätt att slippa lära sig detta.

Och min poäng var att jag dels inte helt håller med dig och dels att en del aspekter är enklare att ?bryta sig? från än andra.

Sen förstår jag också att djupt troende människor kommer i högre grad uppfostra sina barn färgat av tron. Men att det skulle vara lika enkelt att välja sig bort från som vuxen som supportertillhörighet vänder jag mig emot. 

Jag tycker själv det är svårt - jag är för att ge människor frihet att välja, men jag tycker inte om när valen påverkar barnen så pass som religion gör. Jag är själv döpt och medlem av Svenska Kyrkan (även om jag i stor grad funderar på att gå ur och sluta sponsra dem pga deras syn på manlig omskärelse) men har valt att inte döpa mina barn. Vill de konfirmera sig och döpa sig senare i livet kommer jag inte motarbeta dem. 

• Anonym (hjärnceller?)
    Gullvivor skrev 2022-09-21 12:40:17 följande:
    Nu är omskärelse det sista man är orolig över då jag inte tror på ett förbud, även om många vill se det. Men skulle det förbjudas så får man inte göra det utomlands heller, likt kvinnlig könsstympning idag. Så där har du fel att det bara skulle handla om Sverige. 

Omskärelse och månggifte som du tar upp som exempel är inte riktigt jämförbara. Omskärelse är ett påbud och något muslimer ska göra, månggifte däremot är inget påbud. Dessutom är det nog bättre om det förblir förbjudet, eftersom det motsatta skulle innebära att även kvinnor kunde gifta sig med flera och det är ju fel och onaturligt. 

Sedan förslag om slöjförbud i skola, vård och bland poliser. 

Att muslimska friskolor bedöms som extremistiska men tydligen varken kristna eller judiska är intressant. 

När det gäller ekonomiskt stöd så är det provocerande hur staten vill försöka modernisera Islam och bestämma vad som får och inte får predikas. Det är inte okej.
    Att kvinnor gifter sig med flera anser du vara fel och onaturligt. Men när män gör det då? Är det inte lika fel och onaturligt då?

Finns massor som jobbar inom vård och skola som går i slöja. Inget konstigt. Som polis kan jag se fler problem. Att brottas med skurkar görs nog lämpligast utan slöja om slöjbäraren inte vill riskera att få tyget över ögonen så synen delvis blockeras eller att slöjan rycks av. Det måste en slöjbärande polis vara beredd på och inte ta personligt.

Burka däremot ska självklart förbjudas. Det är en säkerhetsrisk och en sjuk företeelse. Man kan inte legitimera sig själv. Perfekt för kriminella, efterlysta att röra sig fritt i samhället om de gömmer sig i en burka.
    Tack och lov så är det riktigt ovanligt här! Inte mindre sjukt för det.
    Lider så med våra medsystrar i Afghanistan som tvingas på detta förtryckande "plagg" eller rättare sagt gömsle för att män tror sig ha rätten att bestämma hur sin kvinna ska se ut. I burka får hon varken synas eller ta plats i samhället. Hon blir till en osynlig figur som måste ha en ledare med sig som legitimerar henne och ser till att hon inte snubblar på tyget, i trappor, eller på saker som ligger framför henne som hon inte ser för att vinkeln från trådnätet inte ger henne full syn. Hon måste därför vända hela kroppen för att kunna se åt sidan. Det är en fördel anser många män, de ser tom. vad frun tittar på. Gud förbjude att hon skulle titta efter en annan man!!
    Alla med någorlunda vett i skallen vet att man kan titta efter en man utan att vara sexuellt attraherad. Han kanske har en snygg keps, har ett ovanligt utseende, udda klädstil, ser ut som någon bekant man inte sett på flera år, har en ovanligt ful näsa, snygg jacka osv, osv i all oändlighet.
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-24 22:58:48 följande:
    Att kvinnor gifter sig med flera anser du vara fel och onaturligt. Men när män gör det då? Är det inte lika fel och onaturligt då?

Finns massor som jobbar inom vård och skola som går i slöja. Inget konstigt. Som polis kan jag se fler problem. Att brottas med skurkar görs nog lämpligast utan slöja om slöjbäraren inte vill riskera att få tyget över ögonen så synen delvis blockeras eller att slöjan rycks av. Det måste en slöjbärande polis vara beredd på och inte ta personligt.

Burka däremot ska självklart förbjudas. Det är en säkerhetsrisk och en sjuk företeelse. Man kan inte legitimera sig själv. Perfekt för kriminella, efterlysta att röra sig fritt i samhället om de gömmer sig i en burka.
    Tack och lov så är det riktigt ovanligt här! Inte mindre sjukt för det.
    Lider så med våra medsystrar i Afghanistan som tvingas på detta förtryckande "plagg" eller rättare sagt gömsle för att män tror sig ha rätten att bestämma hur sin kvinna ska se ut. I burka får hon varken synas eller ta plats i samhället. Hon blir till en osynlig figur som måste ha en ledare med sig som legitimerar henne och ser till att hon inte snubblar på tyget, i trappor, eller på saker som ligger framför henne som hon inte ser för att vinkeln från trådnätet inte ger henne full syn. Hon måste därför vända hela kroppen för att kunna se åt sidan. Det är en fördel anser många män, de ser tom. vad frun tittar på. Gud förbjude att hon skulle titta efter en annan man!!
    Alla med någorlunda vett i skallen vet att man kan titta efter en man utan att vara sexuellt attraherad. Han kanske har en snygg keps, har ett ovanligt utseende, udda klädstil, ser ut som någon bekant man inte sett på flera år, har en ovanligt ful näsa, snygg jacka osv, osv i all oändlighet.
    Nej, det är inte samma sak. 

Fast nu är det knappast säkerheten man oroar sig över när man föreslår förbud mot slöja, utan att andra ska "slippa" se det. Vilket är idiotiskt, tål man inte se en poliskvinna i slöja så får man vända bort blicken. 
    Jag vet att många inom skola och vård har slöja, det är tack och lov inte förbjudet utan jag talar om förslag som kan innebära att kvinnor inte längre kan ha dessa jobb. 

Burka är väl knappast något stort problem i Sverige ändå så det är en icke-fråga. Inte en icke-fråga för kvinnorna i Afghanistan såklart, men här i Sverige.
  • Anonym (X)

Såg att Ardalan Shekarabi, vars familj flytt islamism, är förfärad över Nyans. Säger en del.

https://www.expressen.se/nyheter/shekarabi-skulle-utvisas-raddades-av-carl-bildt/

Vad tänker du om att partiet Nyans kom in i två fullmäktigeförsamlingar, i Landskrona och Botkyrka?

? Det är en katastrof i mina ögon. Jag har ju flytt från islamistiskt förtryck och att vi skulle få ett parti i Sverige, som visserligen är väldigt litet men som kommit in i två fullmäktigeförsamlingar, det är ett misslyckande. 

• Flash Gordon
    Anonym (X) skrev 2022-09-25 07:02:04 följande:
    Såg att Ardalan Shekarabi, vars familj flytt islamism, är förfärad över Nyans. Säger en del.

www.expressen.se/nyheter/shekarabi-skulle-utv.../

Vad tänker du om att partiet Nyans kom in i två fullmäktigeförsamlingar, i Landskrona och Botkyrka?

Det är en katastrof i mina ögon. Jag har ju flytt från islamistiskt förtryck och att vi skulle få ett parti i Sverige, som visserligen är väldigt litet men som kommit in i två fullmäktigeförsamlingar, det är ett misslyckande. 

Äsch, han är bara sur för att de snodde S-röster.
    Blå och gul
  • Gullvivor
    Anonym (X) skrev 2022-09-25 07:02:04 följande:

https://www.expressen.se/nyheter/shekarabi-skulle-utvisas-raddades-av-carl-bildt/

? Det är en katastrof i mina ögon. Jag har ju flytt från islamistiskt förtryck och att vi skulle få ett parti i Sverige, som visserligen är väldigt litet men som kommit in i två fullmäktigeförsamlingar, det är ett misslyckande. 

Han är förfärad för att S förlorat många röster till PN, så ja, det säger en del att detta kommer från en socialdemokrat.
  • Anonym (hjärnceller?)
    Flash Gordon skrev 2022-09-25 11:36:07 följande:
    Äsch, han är bara sur för att de snodde S-röster.
    Så en socialdemokrat har inte rätt att uttala sin rädsla över ett islamistiskt parti i kommunfullmäktige?

Är det endast förbehållet SD?
Svar på tråden Nyans (partiet)