• Tom Araya

    Nyans (partiet)

    Partiet Nyans går framåt i valet 2022.

    Vad är det för parti?

    Vad står de för?

    Vad säger de?

    Är en framgång för ett sådant parti något positivt eller negativt för Sverige?

    start - PARTIET NYANS

    Mikail Yüksel ? Wikipedia

    Partiet Nyans är valets stora skräll | GP





    Därför bör vi alla oroas av partiet Nyans (expressen.se)

    Dags att granska partiet Nyans ? Dagen

    Väktare tillkallades till vallokal ? partiet Nyans kom för nära väljare (nyheter24.se)

  • Svar på tråden Nyans (partiet)
  • Anonym (AIOAR)
    Gullvivor skrev 2022-09-19 13:44:58 följande:
    Men det gäller ju isåfall enbart muslimer och inte att hela rättsstaten ändras där även icke-muslimer skulle omfattas av det. För det är väl knappast särlagstiftningen folk syftar på när de "oroar" sig över sharia (pga muslimsk invandring) som kommer tvinga på dem en burka eller vad för fantasier folk nu har.

    Hursomhelst försvarar jag inte det, tycker varken det förstnämnda (särlagstiftning) eller det andra hör hemma i Sverige.
    Bra att du är motståndare till det. 

    Att någon som helst lag enbart skulle gälla muslimer är dock fullständigt sjukt, och jag kommer att motarbeta varje steg åt det hållet med all kraft. Likhet inför lagen är en självklarhet.
  • Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-09-18 15:50:31 följande:
    Jag har redan tagit upp en del exempel. Och ja, Sverige är ett bra land och det bör vi alla vara tacksamma för, men det innebär inte att allting är perfekt.
    Anonym (AIOAR) skrev 2022-09-18 03:19:53 följande:
    Du vet mycket väl att det är en del av Islam att tro så, att de flesta svenskar inte delar den åsikten, och att du hade kunnat undvika mycket förvirring genom att nämna det.
    Nja... du har bara nämnt religionsfrihet och islamofobi. Vi behöver nog vara lite mer konkreta här om vad som utgör problem med att leva som troende muslim i Sverige idag, för att nå själva kärnan.
  • Anonym (hjärnceller?)
    Gullvivor skrev 2022-09-19 14:08:07 följande:
    Ja, du är okunnig när du blandar ihop kulturella saker folk gör (eller även religiösa som sker inom hemmet) med att ha en stat vars lagar utgår från Islams lagar. Då är det inte enstaka individer som straffar utan just staten, och domstol utgår från Islam vid t.ex skilsmässa, underhåll, vårdnad osv. Du verkar ha missat det helt. 

    Och nej Islam är varken emot barnäktenskap eller månggifte (max 4 dock) men man får aldrig giftas bort enligt Islam utan måste själv ingå äktenskapet genom att vara redo för det och förstå vad det innebär. Det är inte okej att tvinga. Så vad är det du vill ha sagt här?
    De verkar även utgå från Islam när rätten påstår att en våldtagen kvinna måste ha 4 manliga vittnen till våldtäkten. Annars kan hon själv hamna i fängelse för har inte 4 män verkligen sett våldtäkten så kan man enligt islam utgå från att hon visat en underarm eller att hijaben råkat åka bakåt och blottat hårfästet. Vilket vi ju alla vet är en horaktig invit till våldtäkt och att hon ska straffas hårt och uteslutas från sin familj! (ironi).
  • Anonym (hjärnceller?)
    Gullvivor skrev 2022-09-19 14:08:07 följande:
    Ja, du är okunnig när du blandar ihop kulturella saker folk gör (eller även religiösa som sker inom hemmet) med att ha en stat vars lagar utgår från Islams lagar. Då är det inte enstaka individer som straffar utan just staten, och domstol utgår från Islam vid t.ex skilsmässa, underhåll, vårdnad osv. Du verkar ha missat det helt. 

    Och nej Islam är varken emot barnäktenskap eller månggifte (max 4 dock) men man får aldrig giftas bort enligt Islam utan måste själv ingå äktenskapet genom att vara redo för det och förstå vad det innebär. Det är inte okej att tvinga. Så vad är det du vill ha sagt här?
    Ja, visst är det underbart när staten hugger av händer och fängslar en kvinna som rymt från ett helvetiskt äktenskap; )
    Du kanske vill leva i ett land med en sådan barbarisk stat, men det vill inte de flesta muslimer!

    Varför gör inte politikerna i dessa länder något för att förhindra ofrivilliga giftermål och barnäktenskap då?
  • Anonym (hjärnceller?)

    Att vara kvinna och islamist är samma sak som att vara slav och vara tacksam för det..

  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-19 16:29:47 följande:

    Att vara kvinna och islamist är samma sak som att vara slav och vara tacksam för det..


    Du är verkligen helt rabiat. Först helt absurda kommentarer och nu kallar du mig för islamist också? Precis det här jag tagit upp i början av tråden, det är inte konstigt alls att muslimer får starta egna politiska partier och driva sina egna frågor om rätten till religionsfrihet när den här islamist-stämpeln sker konstant för att tysta ner oss. 

    Att vara kvinna och muslim är förresten inte alls som att vara slav. Islam har den bästa kvinnosynen och ger kvinnan rättigheter. Du borde ta och söka lite information om religionen istället för att vara så rabiat så kan jag lova dig att det kommer in i hjärtat direkt. Islam är fantastisk för människor, särskilt för kvinnor. Så sluta jämför det med att vara slav.
  • Gullvivor
    Tom Araya skrev 2022-09-19 15:19:52 följande:
    Nja... du har bara nämnt religionsfrihet och islamofobi. Vi behöver nog vara lite mer konkreta här om vad som utgör problem med att leva som troende muslim i Sverige idag, för att nå själva kärnan.
    Läs inlägg 30, där jag förutom koranbränningar lyfter några exempel. 

    Islamofobi är dessutom rätt konkret ändå, det är ju hatbrott, diskriminering, synen på muslimer osv och allt det här kan leda till ännu fler begränsningar för att kunna utöva sin religion. Det har inte bara med hur det är idag, utan hur det kan komma att bli. 
  • Anonym (hjärnceller?)
    Gullvivor skrev 2022-09-19 16:48:12 följande:
    Du är verkligen helt rabiat. Först helt absurda kommentarer och nu kallar du mig för islamist också? Precis det här jag tagit upp i början av tråden, det är inte konstigt alls att muslimer får starta egna politiska partier och driva sina egna frågor om rätten till religionsfrihet när den här islamist-stämpeln sker konstant för att tysta ner oss. 

    Att vara kvinna och muslim är förresten inte alls som att vara slav. Islam har den bästa kvinnosynen och ger kvinnan rättigheter. Du borde ta och söka lite information om religionen istället för att vara så rabiat så kan jag lova dig att det kommer in i hjärtat direkt. Islam är fantastisk för människor, särskilt för kvinnor. Så sluta jämför det med att vara slav.
    Jag står inte ivägen för dig att utöva din religion på något sätt. Du får göra precis som du vill. Precis som du har fått under hela det liv du varit muslim.
    Däremot har dina barn inte fått valmöjligheten om de vill vara muslimer eller ej, om de vill praktisera religionen eller inte.
    Du tycker att homosexualitet är fel, men förhindrar inte mig från att leva med en kvinna. Borde jag ändå starta eller stödja ett homoparti av rädsla för att muslimer ska döda homosexuella och kanske försöka förbjuda det? Finns trots allt färre homosexuella än det finns muslimer om vi räknar alla som är födda som muslimer och är troende till viss del.
    Jag anser att det endast sår split och misstänksamhet mellan människor.

     Fick du, likt dina barn aldrig heller några valmöjligheter om hur du vill leva ditt liv, utan alltid varit beroende av att den goda viljan hos den man som haft vetorätt över dit liv för tillfället (ev farfar, pappa sen maken) eller blev bortgift utan valmöjligheter när du var i början eller mitten av puberteten, tvingades sluta skolan för att bli hemmafru så är det synd om dig också.

    Jag tycker att du är rabiat. Någon som inte har något emot publika hängningar, handavhuggningar och spöstraff. Inte har något emot barngiftemål, pojklemlästning och harems är betydligt mer rabiat än någon som kanske enligt dina ögon sett "fel" delar av islam och gör antagningar baserat på hur miljontals andra muslimer lever.
    Att bara bygga moskéer med saudiska pengar när de kräver endast sunnibesökare och sunnilära är rätt taskigt mot alla shiiter. Det är heller inte rätt väg att gå.
    Tror du att omgivningen skulle bli mer öppna mot islam om det kommer in ett muslimskt parti i riksdagen där hälften är islamister eller kriminella?
    Skulle tro att det blir tvärtom, att dessa riskerar att smutsa ner även moderata och halvhjärtat praktiserande muslimer.


  • Flash Gordon

    Som förväntat alltså. Missar riksdagen men kommer in i ett antal kommuner. De lär inte bli mindre i nästa val.


    Blå och gul
Svar på tråden Nyans (partiet)