• Tom Araya

Nyans (partiet)

Partiet Nyans går framåt i valet 2022.

Vad är det för parti?

Vad står de för?

Vad säger de?

Är en framgång för ett sådant parti något positivt eller negativt för Sverige?

start - PARTIET NYANS

Mikail Yüksel ? Wikipedia

Partiet Nyans är valets stora skräll | GP

Därför bör vi alla oroas av partiet Nyans (expressen.se)

Dags att granska partiet Nyans ? Dagen

Väktare tillkallades till vallokal ? partiet Nyans kom för nära väljare (nyheter24.se)

• Svar på tråden Nyans (partiet)
  • Anonym (hjärnceller?)

Gullvivor: Förresten, vad är det för fel på harem nu då? Gjorde profeten själv fel?

• Gullvivor
    Anonym (X) skrev 2022-09-18 23:15:04 följande:
    Inlägget du citerar må vara grovt skrivet men krasst sett lyfter personen några poänger du undviker att svara på. Om du vill följa islam (eller någon abrahamitisk religion) bokstavstroget så ställs du ju inför liknande frågeställningar.

Jag funderar varför du så gärna vill lyfta vissa delar, som tillåtlighet att omskära (dvs könsstympa) dina söner och tillåtligheten att begränsa yttrandefriheten genom att förbjuda att folk får bränna böcker - men duckar frågorna om annat som du vet låter än mer extremt.

Tänk också själv på hur du formulerar dig. Du talar hemskt gärna varmt om könsstympning och liknande saker, vilket är en stor trigger för föräldrar, som på inget sätt kan förstå hur en mamma skulle kunna utsätta sina barn för den smärtan och övergreppet.

Du talar också gärna rätt gott om att inskränka rättigheter som kämpats länge för i landet, något som faktiskt är extremt stötande i sig.
    Vad är det ni vill veta? Om jag skulle mörda mina barn ifall de syndar? Nej, det skulle jag inte och jag tycker svaret är självklart. 

Jag tänker alltid på hur jag formulerar mig och anser inte att jag varit respektlös eller liknande mot andra här. Att försvara omskärelse som idag är tillåtet och något de flesta partier i riksdagen står bakom är inget respektlöst. Känner man sig triggad så får man undvika sådana diskussioner. 
  • Gullvivor
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 22:35:32 följande:
    Baserat på t ex tidigare muslimska politikers försök - Ebtisam Aldebe är ju en (fd centerpartist).
    Tänker du på hennes mans brev då? För det var ju öppet isåfall och inte det jag talar om, dvs att många misstror och tänker att muslimer alltid skulle ha en dold agenda och vill införa sharialagar bara de får chansen, när de uttryckligen (som t.ex Partiet Nyans) nekar till det.
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-18 23:21:48 följande:
    Vad är det ni vill veta? Om jag skulle mörda mina barn ifall de syndar? Nej, det skulle jag inte och jag tycker svaret är självklart. 

Jag tänker alltid på hur jag formulerar mig och anser inte att jag varit respektlös eller liknande mot andra här. Att försvara omskärelse som idag är tillåtet och något de flesta partier i riksdagen står bakom är inget respektlöst. Känner man sig triggad så får man undvika sådana diskussioner. 
    Jag funderar över var du själv drar gränsen i din tolkning av religionen, då du går rätt hårt åt andra som drar andra gränser än dig. Poängen är att du inte heller nödvändigtvis följer alla delar av religionen.

Att du själv inte förstår att det är respektlöst att vara så lös i din tolkning av grundlagarna att du tycker de borde justeras för att passa just din tolkning av din religion är uppseendeväckande. Det är respektlöst mot samhället och alla de som slitit för grundläggande rättigheter.

Omskärelsen diskuterar jag inte ens, där är jag hundra procent säker på att tiden kommer ge mig rätt att det är ett övergrepp mot barn som ska vara lika förbjudet på så äl flickor som pojkar i Sverige. Det kommer.
  • Anonym (hjärnceller?)
    Gullvivor skrev 2022-09-18 23:21:48 följande:

Varför är det så självklart att du inte skulle mörda dina barn om de vill lämna religionen när du säger att du är för sharialagar, och sharialagarna kräver död av den som lämnar religionen?

Det är dubbelstandards. Du är för lagarna. Men tänker inte följa dem om det gäller dina egna barn?

Blir du upprörd när du hör eller läser om unga flickor som gifts bort mot sin vilja? Om kvinnor som fängslas för att de blivit våldtagna (deras eget fel tydligen, de har kanske varit för snälla vilket tolkats som en invit till sex..)
    Sådant kan få mig att börja gråta nästan, men du tycker att det är ett fullt normalt tillvägagångssätt?
    Blir faktiskt chockad.
    Känner som sagt en del muslimer. Tyvärr inga praktiserande, av den enkla anledningen att de har fördomar emot mig och inte vill umgås med en svensk, icke religiös homosexuell. Så kommer du och anklagar mig för att ha fördomar?!

Kände däremot inte till att det finns muslimer som stödjer sharialagar men som ändå inte kallar sig extremister. Det är upprörande och blir riktigt illa till mods för de stackars offer som plågas och mördas i religionens namn.
    Är det konstigt att man blir fördomsfull gentemot folk som försvarar mord, barnäktenskap, ojämställdhet och tortyr?
  • Gullvivor
    Anonym (X) skrev 2022-09-18 23:39:25 följande:
    Jag funderar över var du själv drar gränsen i din tolkning av religionen, då du går rätt hårt åt andra som drar andra gränser än dig. Poängen är att du inte heller nödvändigtvis följer alla delar av religionen.

Att du själv inte förstår att det är respektlöst att vara så lös i din tolkning av grundlagarna att du tycker de borde justeras för att passa just din tolkning av din religion är uppseendeväckande. Det är respektlöst mot samhället och alla de som slitit för grundläggande rättigheter.

Omskärelsen diskuterar jag inte ens, där är jag hundra procent säker på att tiden kommer ge mig rätt att det är ett övergrepp mot barn som ska vara lika förbjudet på så äl flickor som pojkar i Sverige. Det kommer.
    Jag bortser inte från delar av min religion, var har du fått det ifrån? Sharialagar som tagits upp i tråden är ju lagar som en stat har, dvs staten ger straffen. Jag som individ har ingen rätt att straffa andra människor, det är ju självklart att det inte är rimligt att ta lagen i egna händer. Eller var det något annat än just sharialagarna du tänkte på? 

Yttrandefrihet som man gömmer sig bakom när man bränner Koranen är idag inte absolut, du kan inte säga exakt vad du vill utan konsekvenser. Varför är det respektlöst att vilja att bränna Koranen inte ska omfattas av yttrandefriheten? Man säger ju ingenting förutom att förolämpa muslimer genom att bränna. Att tycka detta är inte respektlöst. 
  • Tow2Mater
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-18 23:16:21 följande:
    Ahh, tack: ) Aldrig stött på det faktiskt. V? Vad står det för, det brukar väl vara p för klistra in?

Du får ursäkta om det är en dum fråga som typ "alla" vet utom jag..
    Använd de kommandon du brukar for att klistra in. På min dator är det de jag angav, men kanske det varierar, jag har ett engelsk tangentbord så kanske är andra tangenter.
  • Tow2Mater
    Gullvivor skrev 2022-09-18 23:24:04 följande:
    Tänker du på hennes mans brev då? För det var ju öppet isåfall och inte det jag talar om, dvs att många misstror och tänker att muslimer alltid skulle ha en dold agenda och vill införa sharialagar bara de får chansen, när de uttryckligen (som t.ex Partiet Nyans) nekar till det.
    Jag tänker på henne, som var aktiv i Centerpartiet och ville införa sharia. Jag kommenterade ditt inlägg
    #53, där sa du inget om öppet eller dolt.
    Baserat på hur tidigare muslimska politiker handlat, kan man döma andra muslimska politiker. Rätt eller fel vet jag inte, men det funkar så. Risken är stor att de faktist har likadan värdegrund, och det är det de vill jobba för.
    Ebtisam Aldebe företräder Centerpartiet i Solna. Hon stod på tredje plats på C:s riksdagslista 2006 och kandiderade till riksdagen senast 2014. Aldebe har tidigare varit i blåsväder
    " rel="noopener nofollow noreferrer" data-test-tag="external-link">när hon i SVT
    hävdade att svenska lagar ska anpassas för muslimer som lever i Sverige. Till exempel gällande skilsmässa. Hon ville även att den svenska arvsrätten skulle anpassas efter muslimsk sed.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngBnpa/namndemannen-om-skandaldomen-jag-vill-inte-diskutera-malet

Hon fick som nämndeman i Solna tingsrätt makt att tillsammans med en lagfaren domare och tre andra nämndemän avgöra ett rättsfall där en man med irakiskt ursprung stod anklagad för att ha misshandlat sin fru. De var gifta enligt sharialag men inte svensk lag.Aldebe och den andra av nämndemännen som tillsatts via Centerpartiet enades kring att mannen skulle frias då han kom från en finare familj än kvinnan.
    www.smp.se/ledare/sharia-i-domstolen/

Och ja, hennes man verkar ju ha varit inblandad också som du var inne på.

Hennes make heter Mahmoud Aldebe och var tidigare ordförande för Sveriges Förenade Muslimer. Han gjorde sig ett namn i media när han inför valet 2006 skickade ett brev till alla riksdagspartier med en rad krav för landets muslimer, inklusive sharia.
    blogg.vk.se/janhagglund/2018/05/04/islamister-arbetar-inte-for-att-vanliga-muslimer-ska-integreras-i-det-svenska-samhallet-de-arbetar-for-att-det-svenska-samhallet-ska-anpassas-efter-sharia-varderingar/

• Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-18 23:50:57 följande:
    Jag bortser inte från delar av min religion, var har du fått det ifrån? Sharialagar som tagits upp i tråden är ju lagar som en stat har, dvs staten ger straffen. Jag som individ har ingen rätt att straffa andra människor, det är ju självklart att det inte är rimligt att ta lagen i egna händer. Eller var det något annat än just sharialagarna du tänkte på? 

Yttrandefrihet som man gömmer sig bakom när man bränner Koranen är idag inte absolut, du kan inte säga exakt vad du vill utan konsekvenser. Varför är det respektlöst att vilja att bränna Koranen inte ska omfattas av yttrandefriheten? Man säger ju ingenting förutom att förolämpa muslimer genom att bränna. Att tycka detta är inte respektlöst. 
    Jag tänker på din syn på saker. Du har inte rätt att själv straffa; men håller du med om straffen? Vore de okej om någon annan än just du utförde dem?

Vilka andra böcker får du inte bränna? Respektlösheten ligger i hur lätt du ser på yttrandefriheten  som så många slagits för genom historien. 

Det är också en ohållbar backe du söker. Om man inte får bränna koranen. Så kommer någon klottra i den. Riva i den. Hälla vatten på den. Slänga den i pappersåtervinningen. Skapa en tecknad serie där man gör det. Eller hur tänker du dig att formuleringen skall vara? 

Det som finns idsg är tillräckligt. Man får inte hetsa mot andra men man har rätt att vara brutalt oförskämd. 
  • Gullvivor
    Tow2Mater skrev 2022-09-19 01:02:51 följande:
    Jag tänker på henne, som var aktiv i Centerpartiet och ville införa sharia. Jag kommenterade ditt inlägg
    #53, där sa du inget om öppet eller dolt.
    Baserat på hur tidigare muslimska politiker handlat, kan man döma andra muslimska politiker. Rätt eller fel vet jag inte, men det funkar så. Risken är stor att de faktist har likadan värdegrund, och det är det de vill jobba för.
    Ebtisam Aldebe företräder Centerpartiet i Solna. Hon stod på tredje plats på C:s riksdagslista 2006 och kandiderade till riksdagen senast 2014. Aldebe har tidigare varit i blåsväder hävdade att svenska lagar ska anpassas för muslimer som lever i Sverige. Till exempel gällande skilsmässa. Hon ville även att den svenska arvsrätten skulle anpassas efter muslimsk sed.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngBnpa/namndemannen-om-skandaldomen-jag-vill-inte-diskutera-malet

Hon fick som nämndeman i Solna tingsrätt makt att tillsammans med en lagfaren domare och tre andra nämndemän avgöra ett rättsfall där en man med irakiskt ursprung stod anklagad för att ha misshandlat sin fru. De var gifta enligt sharialag men inte svensk lag.Aldebe och den andra av nämndemännen som tillsatts via Centerpartiet enades kring att mannen skulle frias då han kom från en finare familj än kvinnan.
    www.smp.se/ledare/sharia-i-domstolen/

Och ja, hennes man verkar ju ha varit inblandad också som du var inne på.

Hennes make heter Mahmoud Aldebe och var tidigare ordförande för Sveriges Förenade Muslimer. Han gjorde sig ett namn i media när han inför valet
    2006 skickade ett brev till alla riksdagspartier med en rad krav för landets muslimer, inklusive sharia.
    blogg.vk.se/janhagglund/2018/05/04/islamister-arbetar-inte-for-att-vanliga-muslimer-ska-integreras-i-det-svenska-samhallet-de-arbetar-for-att-det-svenska-samhallet-ska-anpassas-efter-sharia-varderingar/

Hon ville precis som sin man vad jag förstått, införa delar av sharialagarna för att underlätta för muslimer i Sverige. En särrlagstiftning alltså och inte ändra nuvarande lagar.

Jag förstår din poäng, men tycker ändå inte att det var jämförbart med problematiken jag tog upp om muslimer som misstros för att vilja införa sharialagar när det inte är något de uttryckligen säger, och politiken dessutom inte tyder på det. Det ovannämnda är som sagt ett öppet brev med krav, det jag snarare menade är att man alltid tror att muslimer som blandar sin in i politiken har för avsikt att förändra landets lagar till sharia. Jag har svårt att tro att detta beror på Ebtisam och hennes man.
Svar på tråden Nyans (partiet)