• Anonym (Ekonomistan)

    Spartips kärvare tider

    Hej alla sparsamma familjer! Sämre tider nu, och efter att ha "levt loppan" de senaste åren blir det många av oss som måste dra åt remmen lite. Jag tänkte därför vi kunde starta en tråd med lite tips på saker man kan dra in på utan att ändra sitt sätt att leva allt för mycket. Jag kan börja med några förändringar vi har gjort:
    *Sluta äta lunch ute (matlåda är nyttigare ändå)
    *duscha varannan dag och/eller vid behov. Ej 1-2 gånger om dagen som innan, vi har spotpris så jag passar på att duscha när priset är lågt. 
    *Alltid jämföra matpriser ordentligt. Skiljer väldigt mycket på vissa varor. (Menar alltså inte olika butiker utan snarare kg/st-pris. Tex smör skiljer otroligt mycket mellan olika märken) 
    *köpa extra av grejer som är extra pris och frysa in 
    *laga extra mat varje gång man lagar. Fryser man in så har man en måltid vid stressiga dagar eller de dagar elen är som dyrast (så slipper man använda så mycket el den dagen) 
    *köp en termos och strunta i utekaffe (Ikea har termosar för 80 kr så man spar snabbt in) 
    *köp begagnade kläder till barnen 
    *sälj barnens urväxta kläder. 
    *Köp enbart sånt man behöver på rea (väntar man ett tag så brukar det dyka upp erbjudanden. Tex ellos har väldigt ofta 40% och där finns det mesta för barn/dam/herr
    Så, här var mina tips. vad har ni för smarta tips?
  • Svar på tråden Spartips kärvare tider
  • Anonym (xxx)

    Ännu en tråd med samma tema. Jag tror nog de flesta vet vad de ska dra in på nu.

  • Anonym (Fanklubb)

    Män ska säga upp sina Onlyfans-prenumerationer.

  • Anonym (alltså)
    Anonym (Ekonomistan) skrev 2022-09-29 09:14:24 följande:
    Spartips kärvare tider
    Hej alla sparsamma familjer! Sämre tider nu, och efter att ha "levt loppan" de senaste åren blir det många av oss som måste dra åt remmen lite. Jag tänkte därför vi kunde starta en tråd med lite tips på saker man kan dra in på utan att ändra sitt sätt att leva allt för mycket. Jag kan börja med några förändringar vi har gjort:
    *Sluta äta lunch ute (matlåda är nyttigare ändå)
    *duscha varannan dag och/eller vid behov. Ej 1-2 gånger om dagen som innan, vi har spotpris så jag passar på att duscha när priset är lågt. 
    *Alltid jämföra matpriser ordentligt. Skiljer väldigt mycket på vissa varor. (Menar alltså inte olika butiker utan snarare kg/st-pris. Tex smör skiljer otroligt mycket mellan olika märken) 
    *köpa extra av grejer som är extra pris och frysa in 
    *laga extra mat varje gång man lagar. Fryser man in så har man en måltid vid stressiga dagar eller de dagar elen är som dyrast (så slipper man använda så mycket el den dagen) 
    *köp en termos och strunta i utekaffe (Ikea har termosar för 80 kr så man spar snabbt in) 
    *köp begagnade kläder till barnen 
    *sälj barnens urväxta kläder. 
    *Köp enbart sånt man behöver på rea (väntar man ett tag så brukar det dyka upp erbjudanden. Tex ellos har väldigt ofta 40% och där finns det mesta för barn/dam/herr
    Så, här var mina tips. vad har ni för smarta tips?
    Alltså, flera av dina tips osar sån där verklighetsfrånvänd DN-artikel som riktar sig till folk som jobbar på kontor i city. Sluta äta utelunch? Sluta köpa kaffe? Många har i princip aldrig haft såna vanor och har det kärvt nog att ha råd med den extra maten till matlådan eller att ens ha råd att köpa kaffet till termoskaffet.

    Duscha varannan dag är inte heller alltid tillämpligt, beror ju på vad man har för tillvaro i övrigt med jobb, träning etc. 
  • Anonym
    Anonym (alltså) skrev 2022-09-29 09:25:37 följande:
    Alltså, flera av dina tips osar sån där verklighetsfrånvänd DN-artikel som riktar sig till folk som jobbar på kontor i city. Sluta äta utelunch? Sluta köpa kaffe? Många har i princip aldrig haft såna vanor och har det kärvt nog att ha råd med den extra maten till matlådan eller att ens ha råd att köpa kaffet till termoskaffet.

    Duscha varannan dag är inte heller alltid tillämpligt, beror ju på vad man har för tillvaro i övrigt med jobb, träning etc. 
    Precis vad jag tänkte!

    Jag åker hem på lunchen (bor väldigt nära) och äter min hemlagade mat. Varje dag, utan undantag.
    Kaffe köper jag per paket och brygger själv, eller tar en kopp från maskinen på jobbet. Jag skulle hellre vara utan kaffe än att betala de rövarpriserna som det kostar.
  • Anonym (Loppan)

    Gläds åt de goda åren och deras fina minnen! Tänk att det kommer bättre tider igen. Om du kan bo kvar, skatta dig lycklig. Var lite försiktig med sånt som kostar mycket, som spontanköp av kläder och möbler, men jag har sett att man kan fynda spabad på Blocket då de drar el. Köp ett och sätt er i det under semestern som kan vara klokt att spara in på i år. Och har ni råd att resa hela familjen även i år så finns absolut ingenting för er att klaga över. Sen är det aldrig fel att vara lite återhållsam. 

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ekonomistan) skrev 2022-09-29 09:14:24 följande:
    Spartips kärvare tider
    Hej alla sparsamma familjer! Sämre tider nu, och efter att ha "levt loppan" de senaste åren blir det många av oss som måste dra åt remmen lite. Jag tänkte därför vi kunde starta en tråd med lite tips på saker man kan dra in på utan att ändra sitt sätt att leva allt för mycket. Jag kan börja med några förändringar vi har gjort:
    *Sluta äta lunch ute (matlåda är nyttigare ändå)
    *duscha varannan dag och/eller vid behov. Ej 1-2 gånger om dagen som innan, vi har spotpris så jag passar på att duscha när priset är lågt. 
    *Alltid jämföra matpriser ordentligt. Skiljer väldigt mycket på vissa varor. (Menar alltså inte olika butiker utan snarare kg/st-pris. Tex smör skiljer otroligt mycket mellan olika märken) 
    *köpa extra av grejer som är extra pris och frysa in 
    *laga extra mat varje gång man lagar. Fryser man in så har man en måltid vid stressiga dagar eller de dagar elen är som dyrast (så slipper man använda så mycket el den dagen) 
    *köp en termos och strunta i utekaffe (Ikea har termosar för 80 kr så man spar snabbt in) 
    *köp begagnade kläder till barnen 
    *sälj barnens urväxta kläder. 
    *Köp enbart sånt man behöver på rea (väntar man ett tag så brukar det dyka upp erbjudanden. Tex ellos har väldigt ofta 40% och där finns det mesta för barn/dam/herr
    Så, här var mina tips. vad har ni för smarta tips?
    Alla har inte direkt levt loppan, utan vissa av oss har passat på att lägga undan när tillfället getts. Mycket smartare än att "fika på stan" (vilken stad... om man bor fem mil från närmsta samhälle?)

    Vad säger att hemlagad mat skulle vara nyttigare än mat från en restaurang förresten? Jag har inte jämfört heller förstås då jag hellre sparat de pengarna jag annars hade lagt på latmaskluncher.

    Resten av dina "tips" har jag alltid ägnat mig åt. Du vet, spara. Det är bra skit.

    Några hemmaboende barn har jag inte så det kan jag inte säga så mycket om. Men kanske ytterkläder att jag skulle kunna tänka mig begagnat. Inget annat. 

    Alltså, dina "tips" är min vanliga livsstil. 
    Varför i hela världen slösa så som du verkar gjort tidigare?
    Jag fattar inte.
  • Anonym (Signalen är min styrka)

    Kör på som vanligt. Slösar pengar på det jag är sugen på och köper samma mat mm.

    Vissa som legat på gränsen ,men tagit höga miljonlån som dom egentligen inte har råd med. 

  • Anonym (Fanklubb)

    Män ska köpa billigaste whiskyn och skippa Jack Daniels.

  • Anonym (Loppan)

    Fast är det inte en lite av en myt att folk ligger på gränsen och kommer behöva gå från hus och hem i vinter? De har ju pengar i fonder, aktier, värdepapper.

    Det är klart att det är tråkigt att inte kunna lägga undan ännu mer och kanske behöva ta av buffert, men ärligt talat är det helt fel människor som tror att de lever i ekonomisk utsatthet nu. 

Svar på tråden Spartips kärvare tider