• Anonym (Ekonomistan)

Spartips kärvare tider

Hej alla sparsamma familjer! Sämre tider nu, och efter att ha "levt loppan" de senaste åren blir det många av oss som måste dra åt remmen lite. Jag tänkte därför vi kunde starta en tråd med lite tips på saker man kan dra in på utan att ändra sitt sätt att leva allt för mycket. Jag kan börja med några förändringar vi har gjort:
    *Sluta äta lunch ute (matlåda är nyttigare ändå)
    *duscha varannan dag och/eller vid behov. Ej 1-2 gånger om dagen som innan, vi har spotpris så jag passar på att duscha när priset är lågt. 
    *Alltid jämföra matpriser ordentligt. Skiljer väldigt mycket på vissa varor. (Menar alltså inte olika butiker utan snarare kg/st-pris. Tex smör skiljer otroligt mycket mellan olika märken) 
    *köpa extra av grejer som är extra pris och frysa in 
    *laga extra mat varje gång man lagar. Fryser man in så har man en måltid vid stressiga dagar eller de dagar elen är som dyrast (så slipper man använda så mycket el den dagen) 
    *köp en termos och strunta i utekaffe (Ikea har termosar för 80 kr så man spar snabbt in) 
    *köp begagnade kläder till barnen 
    *sälj barnens urväxta kläder. 
    *Köp enbart sånt man behöver på rea (väntar man ett tag så brukar det dyka upp erbjudanden. Tex ellos har väldigt ofta 40% och där finns det mesta för barn/dam/herr
    Så, här var mina tips. vad har ni för smarta tips?
  • Svar på tråden Spartips kärvare tider
  • Cox Orange

Mitt spartips är att avsluta värdelösa försäkringar.. Barnförsäkring och olycksfallsförsäkring för vuxna.

• Cox Orange
    Anonym (ojdå) skrev 2022-10-03 20:24:01 följande:

Här är mina sparåtgärder som sjukpensionär i lägenhet:
    - Endast använda 2 lampor i hela lägenheten, den i badrummet och den i spisfläkten.
    - tvätta i tvättstugan istället för lägenheten, trots svårigheter
    - slutat använda elektriska hjälpmedel och maskiner i köket utöver spisen och micron, samt andra elekriska hjälpmedel.
    - endast använda dator en kort tid varje dag till de nödvändiga administrativa sakerna plus 1 timme nöje/social samvaro. Ev använda datorn på helger,
    - Slutat använda tvn helt. Lyssnar istället på youtube mm på telefonen
    - Slutat använda hårfön
    - Handla för max 70 kr om dagen
    - Skippa måltider
    - Handla det mesta så billiga märken som möjligt
    - Jag har bytt kryddmärke från Santa Maria till Kockens. Jag har upptäckt att kilopriset skilljer fler hundra kronor, på vissa till och med tusen kronor eller mer. 
    - Välja bort medicin och annat liknadne som inte ingår i högkostnadsskyddet eller jag inte får på recept.

Det är vad jag kommer på just nu. Det låter kanske som att det  

Vet inte om du trollar. Många av dina spartips sparar kanske i bästa fall 100kr/år som att inte använda fön eller byta kryddmärke, däremot stort avkall på livskvaliten.

Bättre för dig att hyra ut ett rum i lägenheten eller lägenheten ett par veckor på sommaren om du har möjlighet eller sänka temperaturen några grader inomhus.
  • Anonym (Nja)
    Cox Orange skrev 2022-10-03 20:32:55 följande:
    Vet inte om du trollar. Många av dina spartips sparar kanske i bästa fall 100kr/år som att inte använda fön eller byta kryddmärke, däremot stort avkall på livskvaliten.

Bättre för dig att hyra ut ett rum i lägenheten eller lägenheten ett par veckor på sommaren om du har möjlighet eller sänka temperaturen några grader inomhus.
    Tror inte personen trollar, min mamma levde ännu snålare än så. Hon var fattig sjukpensionär.
  • Anonym (ojdå)
    Cox Orange skrev 2022-10-03 20:32:55 följande:

Nej, jag trollar inte. Tänk på att jag som sjukpensionär är hemma hela dagarna och använder mer el. Elpriset gör att det är dyrare än du tänker dig. Om det rörliga elpriset, som jag har, kostar 4 kr/ kWh, som det gjorde I Augusti, så sparar jag enkelt in en hundralapp I månaden, och mer, vilket gör massor för min plånbok, som redan innan prisökningar, var i princip marginallös.
    Men du är välkommen att räkna på det du också, och göra ditt case. 

Och jo, använder man mycket kryddor så sparar man ju mycket pengar om kg-priset är mycket mindre. 

För övrigt var det ju inte tips, utan mina personliga åtgärder. Om någon har nytta av dem, bra, om inte, går de att bortse ifrån.

Och, nej, jag kan inte hyra ut rum i min etta, eller sänka värmen är lönlöst då jag inte betalar för den separat. 
  • Anonym (ojdå)
    Anonym (Nja) skrev 2022-10-03 21:23:51 följande:
    Tror inte personen trollar, min mamma levde ännu snålare än så. Hon var fattig sjukpensionär.
    Jag är detsamma och har varit länge. Inget sparande, inga marginaler, årets stora höjning sedan länge uppätet av höjda avgifter och skenande inflation. Det var länge sen jag gjorde saker son köpte kläder, gick till tandläkaren, gjorde betalda nöjen mm. 
  • Anonym (Ekonomistan)
    Anonym (MM) skrev 2022-09-29 09:47:32 följande:
    Plus att en del har väldigt långt till IKEA så den där termosen blir dyr om man tänker på bensinen det kostar för att åka dit. 

nu Är detta just mina tips som jag gör, inget jag tänkt att alla ska följa till punkt och pricka. Tyckrr man att ett tips är användbart så tar man fasta på det, annars bortser man från det. 

inre går jag och köper en Limpa ciraretter istället för ett paket för att någon säger att det är billigare. Eftersom jag inte röker. Men en rökare kanske tycker tipset är användbart ;) 

• Anonym (Ekonomistan)
    Anonym (ojdå) skrev 2022-10-03 20:04:39 följande:
    Ojdå, det var billigt margarin. På mitt Ica finns inte ens det margarinet vad jag hittar online. Det finns 600 g för 15,95.
    Ja men smör har ju blivit galet dyrt. har aldrig reflekterat över ett paket Bregott innan men nu kan jag knappt förmå mig att löpa Bregott till ordinarie pris. Köpte lätta härom dagen som var typ halva priset..
  • Anonym (Ekonomistan)

Läste ett bra tips idag på Facebook som jag vlll dela med mig av.  en kvinna berättade att hon hade löpt solcellslampor som hon laddar utomhus dagtid och sen tar in kvällstid för att slippa tända så många lampor inne.

Imorgon ska jag göra storkok för då ska elen vara billig :) 

• Kockobello
    Anonym (Ekonomistan) skrev 2022-10-04 22:18:31 följande:

Läste ett bra tips idag på Facebook som jag vlll dela med mig av.  en kvinna berättade att hon hade löpt solcellslampor som hon laddar utomhus dagtid och sen tar in kvällstid för att slippa tända så många lampor inne.

Imorgon ska jag göra storkok för då ska elen vara billig :) 

Har du timpris på elen och hur funkar det?
  • Anonym (Ekonomistan)
    Kockobello skrev 2022-10-04 23:02:59 följande:
    Har du timpris på elen och hur funkar det?

Ja precis. Man ser i En app vad elen kostar varje timme. Så vi försöker att inte duscha för länge när den är dyr osv. 

ör väl inte krångligare än så egentligen. Man följer priserna och kan således anpassa sitt användande. 

Svar på tråden Spartips kärvare tider