-
Hej alla sparsamma familjer! Sämre tider nu, och efter att ha "levt loppan" de senaste åren blir det många av oss som måste dra åt remmen lite. Jag tänkte därför vi kunde starta en tråd med lite tips på saker man kan dra in på utan att ändra sitt sätt att leva allt för mycket. Jag kan börja med några förändringar vi har gjort:*Sluta äta lunch ute (matlåda är nyttigare ändå)*duscha varannan dag och/eller vid behov. Ej 1-2 gånger om dagen som innan, vi har spotpris så jag passar på att duscha när priset är lågt.*Alltid jämföra matpriser ordentligt. Skiljer väldigt mycket på vissa varor. (Menar alltså inte olika butiker utan snarare kg/st-pris. Tex smör skiljer otroligt mycket mellan olika märken)*köpa extra av grejer som är extra pris och frysa in*laga extra mat varje gång man lagar. Fryser man in så har man en måltid vid stressiga dagar eller de dagar elen är som dyrast (så slipper man använda så mycket el den dagen)*köp en termos och strunta i utekaffe (Ikea har termosar för 80 kr så man spar snabbt in)*köp begagnade kläder till barnen*sälj barnens urväxta kläder.*Köp enbart sånt man behöver på rea (väntar man ett tag så brukar det dyka upp erbjudanden. Tex ellos har väldigt ofta 40% och där finns det mesta för barn/dam/herrSå, här var mina tips. vad har ni för smarta tips? -
Svar på tråden Spartips kärvare tider
-
Sverige. Hur så?Anonym (Fanklubb) skrev 2022-09-29 10:49:47 följande:Vilket land kommer du från? -
Jo, men det finns väldigt mycket mat man köper i onödan också bara för att man är sugen eller som är tillbehör man egentligen inte behöver. Det beror väl på hur ens ekonomi ser ut förstås om man har råd att unna sig sånt eller inte.Anonym (Mimmi) skrev 2022-09-29 11:18:07 följande:Fast mat är ändå en sak, det kommer ju att konsumeras.
Min frys innehåller en del som inte stod på inköppslistan, men som definitivt kommer att gå åt och som kostade en liten slant.
Jag tänker mest på t ex prydnadskuddar eller nya gardiner, eller liknande som man köper bara för "att". -
Det är sant, och jag köper inte onödiga matvaror heller.Mortiscia80 skrev 2022-09-29 11:34:26 följande:Jo, men det finns väldigt mycket mat man köper i onödan också bara för att man är sugen eller som är tillbehör man egentligen inte behöver. Det beror väl på hur ens ekonomi ser ut förstås om man har råd att unna sig sånt eller inte.
Som "skräpmat" som jag kan laga både billigare och godare själv. -
Ja det blir bättre kvalitet också om man lagar hemma :)Anonym (Mimmi) skrev 2022-09-29 11:39:42 följande:Det är sant, och jag köper inte onödiga matvaror heller.
Som "skräpmat" som jag kan laga både billigare och godare själv. -
Jag har inte läst hela tråden men vill verkligen slå ett slag för Ica Basic. Jag och min mamma köpte alltid Bregott förut, vilket är väldigt dyrt, men Ica Basics bredbar margarin för 800 g kostar cirka 14:- De har även sylt av olika sorter 1.5 kg för 40:- Och ketchup för 1 kg för 10:50. Det är riktigt kul att hitta billiga priser <3
-
Ojdå, det var billigt margarin. På mitt Ica finns inte ens det margarinet vad jag hittar online. Det finns 600 g för 15,95.Anonym (Carro) skrev 2022-10-03 19:02:46 följande:Jag har inte läst hela tråden men vill verkligen slå ett slag för Ica Basic. Jag och min mamma köpte alltid Bregott förut, vilket är väldigt dyrt, men Ica Basics bredbar margarin för 800 g kostar cirka 14:- De har även sylt av olika sorter 1.5 kg för 40:- Och ketchup för 1 kg för 10:50. Det är riktigt kul att hitta billiga priser <3
-
Det finns på Ica Maxi <3Anonym (ojdå) skrev 2022-10-03 20:04:39 följande:Ojdå, det var billigt margarin. På mitt Ica finns inte ens det margarinet vad jag hittar online. Det finns 600 g för 15,95. -
Jag kollade upp den nu. och du hade rätt. 600 g för 13:50:- Och jag som hade för mig att det var 800 g.Anonym (ojdå) skrev 2022-10-03 20:04:39 följande:Ojdå, det var billigt margarin. På mitt Ica finns inte ens det margarinet vad jag hittar online. Det finns 600 g för 15,95. -
Här är mina sparåtgärder som sjukpensionär i lägenhet:
- Endast använda 2 lampor i hela lägenheten, den i badrummet och den i spisfläkten.
- tvätta i tvättstugan istället för lägenheten, trots svårigheter
- slutat använda elektriska hjälpmedel och maskiner i köket utöver spisen och micron, samt andra elekriska hjälpmedel.
- endast använda dator en kort tid varje dag till de nödvändiga administrativa sakerna plus 1 timme nöje/social samvaro. Ev använda datorn på helger,
- Slutat använda tvn helt. Lyssnar istället på youtube mm på telefonen
- Slutat använda hårfön
- Handla för max 70 kr om dagen
- Skippa måltider
- Handla det mesta så billiga märken som möjligt
- Jag har bytt kryddmärke från Santa Maria till Kockens. Jag har upptäckt att kilopriset skilljer fler hundra kronor, på vissa till och med tusen kronor eller mer.
- Välja bort medicin och annat liknadne som inte ingår i högkostnadsskyddet eller jag inte får på recept.
Det är vad jag kommer på just nu. Det låter kanske som att det
-
De kanske har krympt?Anonym (Carro) skrev 2022-10-03 20:12:29 följande:Jag kollade upp den nu. och du hade rätt. 600 g för 13:50:- Och jag som hade för mig att det var 800 g.