• Anonym (Ekonomistan)

Spartips kärvare tider

Hej alla sparsamma familjer! Sämre tider nu, och efter att ha "levt loppan" de senaste åren blir det många av oss som måste dra åt remmen lite. Jag tänkte därför vi kunde starta en tråd med lite tips på saker man kan dra in på utan att ändra sitt sätt att leva allt för mycket. Jag kan börja med några förändringar vi har gjort:
    *Sluta äta lunch ute (matlåda är nyttigare ändå)
    *duscha varannan dag och/eller vid behov. Ej 1-2 gånger om dagen som innan, vi har spotpris så jag passar på att duscha när priset är lågt. 
    *Alltid jämföra matpriser ordentligt. Skiljer väldigt mycket på vissa varor. (Menar alltså inte olika butiker utan snarare kg/st-pris. Tex smör skiljer otroligt mycket mellan olika märken) 
    *köpa extra av grejer som är extra pris och frysa in 
    *laga extra mat varje gång man lagar. Fryser man in så har man en måltid vid stressiga dagar eller de dagar elen är som dyrast (så slipper man använda så mycket el den dagen) 
    *köp en termos och strunta i utekaffe (Ikea har termosar för 80 kr så man spar snabbt in) 
    *köp begagnade kläder till barnen 
    *sälj barnens urväxta kläder. 
    *Köp enbart sånt man behöver på rea (väntar man ett tag så brukar det dyka upp erbjudanden. Tex ellos har väldigt ofta 40% och där finns det mesta för barn/dam/herr
    Så, här var mina tips. vad har ni för smarta tips?
  • Svar på tråden Spartips kärvare tider
  • Anonym (alltså)
    Anonym (Loppan) skrev 2022-09-29 09:41:59 följande:

Fast är det inte en lite av en myt att folk ligger på gränsen och kommer behöva gå från hus och hem i vinter? De har ju pengar i fonder, aktier, värdepapper.

Det är klart att det är tråkigt att inte kunna lägga undan ännu mer och kanske behöva ta av buffert, men ärligt talat är det helt fel människor som tror att de lever i ekonomisk utsatthet nu. 

Det finns nog de som är på gränsen, men de kommer knappast att bli hjälpta av TS tips. Då handlar det nog mer om att äta mindre eller sämre mat, inte köpa några nya kläder alls (och minimum till eventuella barn), hålla vissa rum kalla i vinter och liknande.
  • Anonym (Fanklubb)
    Anonym (alltså) skrev 2022-09-29 09:44:40 följande:
    Det finns nog de som är på gränsen, men de kommer knappast att bli hjälpta av TS tips. Då handlar det nog mer om att äta mindre eller sämre mat, inte köpa några nya kläder alls (och minimum till eventuella barn), hålla vissa rum kalla i vinter och liknande.
    Män ska köpa kläder på second hand.
  • Anonym (alltså)
    Anonym (Fanklubb) skrev 2022-09-29 09:45:56 följande:
    Män ska köpa kläder på second hand.
    Riktiga män köper inte kläder. 
  • Anonym (MM)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-09-29 09:36:41 följande:
    Alla har inte direkt levt loppan, utan vissa av oss har passat på att lägga undan när tillfället getts. Mycket smartare än att "fika på stan" (vilken stad... om man bor fem mil från närmsta samhälle?)

Vad säger att hemlagad mat skulle vara nyttigare än mat från en restaurang förresten? Jag har inte jämfört heller förstås då jag hellre sparat de pengarna jag annars hade lagt på latmaskluncher.

Resten av dina "tips" har jag alltid ägnat mig åt. Du vet, spara. Det är bra skit.

Några hemmaboende barn har jag inte så det kan jag inte säga så mycket om. Men kanske ytterkläder att jag skulle kunna tänka mig begagnat. Inget annat. 

Alltså, dina "tips" är min vanliga livsstil. 
    Varför i hela världen slösa så som du verkar gjort tidigare?
    Jag fattar inte.
    Plus att en del har väldigt långt till IKEA så den där termosen blir dyr om man tänker på bensinen det kostar för att åka dit. 
  • Anonym (Fanklubb)

Män ska inte köpa toapapper. Gå till containern med pappersavfall, där finns reklamblad och liknande.

• Anonym (Loppan)

Fanklubbmannen sluta tyck synd om dig själv, bjud hem dig till Kaffedraken istället, så får du gratis kaffe. 

• Anonym (Fanklubb)
    Anonym (Loppan) skrev 2022-09-29 09:51:23 följande:

Fanklubbmannen sluta tyck synd om dig själv, bjud hem dig till Kaffedraken istället, så får du gratis kaffe. 

Män ska inte böga. Kondomer är dyrt.
  • Anonym (alltså)
    Anonym (MM) skrev 2022-09-29 09:47:32 följande:
    Plus att en del har väldigt långt till IKEA så den där termosen blir dyr om man tänker på bensinen det kostar för att åka dit. 
    Exakt, spara pengar genom att åka långt och köpa mer....
  • Anonym (Loppan)
    Anonym (Fanklubb) skrev 2022-09-29 09:52:45 följande:
    Män ska inte böga. Kondomer är dyrt.
    Hur barnslig får man vara? Jag gissar att du är ungefär 46 år gammal. Tur att du inte hittat någon att spara in på, känner på mig att du inte är så generös på dina dejter.
  • Anonym (Fanklubb)
    Anonym (Loppan) skrev 2022-09-29 09:57:41 följande:
    Hur barnslig får man vara? Jag gissar att du är ungefär 46 år gammal. Tur att du inte hittat någon att spara in på, känner på mig att du inte är så generös på dina dejter.
    Män ska inte skaffa barn. Barn är dyrt.
Svar på tråden Spartips kärvare tider