• Anonym (Ekonomistan)

Spartips kärvare tider

Hej alla sparsamma familjer! Sämre tider nu, och efter att ha "levt loppan" de senaste åren blir det många av oss som måste dra åt remmen lite. Jag tänkte därför vi kunde starta en tråd med lite tips på saker man kan dra in på utan att ändra sitt sätt att leva allt för mycket. Jag kan börja med några förändringar vi har gjort:
    *Sluta äta lunch ute (matlåda är nyttigare ändå)
    *duscha varannan dag och/eller vid behov. Ej 1-2 gånger om dagen som innan, vi har spotpris så jag passar på att duscha när priset är lågt. 
    *Alltid jämföra matpriser ordentligt. Skiljer väldigt mycket på vissa varor. (Menar alltså inte olika butiker utan snarare kg/st-pris. Tex smör skiljer otroligt mycket mellan olika märken) 
    *köpa extra av grejer som är extra pris och frysa in 
    *laga extra mat varje gång man lagar. Fryser man in så har man en måltid vid stressiga dagar eller de dagar elen är som dyrast (så slipper man använda så mycket el den dagen) 
    *köp en termos och strunta i utekaffe (Ikea har termosar för 80 kr så man spar snabbt in) 
    *köp begagnade kläder till barnen 
    *sälj barnens urväxta kläder. 
    *Köp enbart sånt man behöver på rea (väntar man ett tag så brukar det dyka upp erbjudanden. Tex ellos har väldigt ofta 40% och där finns det mesta för barn/dam/herr
    Så, här var mina tips. vad har ni för smarta tips?
  • Svar på tråden Spartips kärvare tider
  • Anonym (Gotlänning som bor i Visby)
    Anonym (T) skrev 2022-10-06 05:16:41 följande:
    En del hyr ut när de själva är på semester. Känner en del folk på Gotland, där flyttar en del ut i husvagnen och hyr ut huset över sommaren. 
    Ja, har man eget hus så. Bor man däremot i det kommunala bostadsbolaget så riskerar man sitt kontrakt om man hyr ut på sommaren.

Flera personer jag känner förlorade ganska stora inkomster när Gotlandshem förbjöd sommaruthyrning. Vecka 27 och 32, framför allt, ger bra med pengar men det kan dessa människor nu känna sig blåsta på.

• Anonym (Inte så enkelt)
    En del hyr ut när de själva är på semester. Känner en del folk på Gotland, där flyttar en del ut i husvagnen och hyr ut huset över sommaren. 
    Tror du på riktigt att man har råd med semester och husvagn när man inte ens kan ha frys och kyl påslagna? Du lever väldigt privilegierat om du tror att det är så. 
    Alla bor dessutom inte på en semesterort. Skulle du själv vilja hyra en etta i Rinkeby under semestern? Bor man i hyresrätt ska dessutom uthyrningen godkännas av värden, de nya hyresgästerna ska godkännas, man får inte ta hur hög hyra som helst. Jag tvivlar att värden godkänner andrahandsuthyrning under en så kort period med motiveringen att man ska spara pengar. 
  • Kockobello
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2022-10-06 14:01:11 följande:
    Alla bor dessutom inte på en semesterort. Skulle du själv vilja hyra en etta i Rinkeby under semestern? Bor man i hyresrätt ska dessutom uthyrningen godkännas av värden, de nya hyresgästerna ska godkännas, man får inte ta hur hög hyra som helst. Jag tvivlar att värden godkänner andrahandsuthyrning under en så kort period med motiveringen att man ska spara pengar. 
    Men är det bara folk från Rinkeby som får svara?
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-06 15:35:19 följande:
    Det har jag aldrig sagt, vet inte vad du har fått det ifrån.
  • Anonym (T)
    De flesta som hyr ut så har nog betalda bostäder på populära orter. Men råkar man nu bo i en sån så är det en möjlighet.
  • Anonym (T)
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2022-10-06 13:56:35 följande:
    Tror du på riktigt att man har råd med semester och husvagn när man inte ens kan ha frys och kyl påslagna? Du lever väldigt privilegierat om du tror att det är så. 
    Märklig kommentar. Även den som åker bort på semester och har en husvagn kan väl behöva få in pengar i desss tider.
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-06 15:35:19 följande:
    Ja man kan alltid hitta undantag.

Skriv inga tips om bönor och linser, vi är inte vegetarianer.

Skriv inga tips om frysboxar, vi äger inga frysboxar.

Skriv inga tips om bilar, vi har ingen bil.

Etc. 
    Anonym (T) skrev 2022-10-06 16:35:11 följande:
    De flesta som hyr ut så har nog betalda bostäder på populära orter. Men råkar man nu bo i en sån så är det en möjlighet.
    Precis, det är inget råd som fungerar för de flesta. 
    Anonym (T) skrev 2022-10-06 16:38:41 följande:
    Märklig kommentar. Även den som åker bort på semester och har en husvagn kan väl behöva få in pengar i desss tider.
    De fattigaste hade inte råd med semester och husvagn innan Coronan och inflationen heller. Att behöva spara är en sak, att tvingas hoppa över måltider, strunta i viktig medicin, stå i kö i flera timmar för att få en matkasse och inte ha råd att ha kylskåpet på är något helt annat. 
    Kockobello skrev 2022-10-06 16:44:28 följande:
    Ja man kan alltid hitta undantag.

Skriv inga tips om bönor och linser, vi är inte vegetarianer.

Skriv inga tips om frysboxar, vi äger inga frysboxar.

Skriv inga tips om bilar, vi har ingen bil.

Etc. 
    De flesta som inte har råd att äta varje dag bor inte i bostadsrätt/hus/radhus i populära semesterorter och åker på semester flera veckor om året. Jag skulle vilja påstå att alla prioriterar att äta och ta livsviktiga mediciner framför att åka på semester. 
Svar på tråden Spartips kärvare tider