-
Hej alla sparsamma familjer! Sämre tider nu, och efter att ha "levt loppan" de senaste åren blir det många av oss som måste dra åt remmen lite. Jag tänkte därför vi kunde starta en tråd med lite tips på saker man kan dra in på utan att ändra sitt sätt att leva allt för mycket. Jag kan börja med några förändringar vi har gjort:*Sluta äta lunch ute (matlåda är nyttigare ändå)*duscha varannan dag och/eller vid behov. Ej 1-2 gånger om dagen som innan, vi har spotpris så jag passar på att duscha när priset är lågt.*Alltid jämföra matpriser ordentligt. Skiljer väldigt mycket på vissa varor. (Menar alltså inte olika butiker utan snarare kg/st-pris. Tex smör skiljer otroligt mycket mellan olika märken)*köpa extra av grejer som är extra pris och frysa in*laga extra mat varje gång man lagar. Fryser man in så har man en måltid vid stressiga dagar eller de dagar elen är som dyrast (så slipper man använda så mycket el den dagen)*köp en termos och strunta i utekaffe (Ikea har termosar för 80 kr så man spar snabbt in)*köp begagnade kläder till barnen*sälj barnens urväxta kläder.*Köp enbart sånt man behöver på rea (väntar man ett tag så brukar det dyka upp erbjudanden. Tex ellos har väldigt ofta 40% och där finns det mesta för barn/dam/herrSå, här var mina tips. vad har ni för smarta tips? -
Svar på tråden Spartips kärvare tider
-
Det här inlägget har en verkligt mysig känsla :) Ville bara tillägga att de här åren också kan bli bland de godaste med de härligaste minnena man tar med sig framåt. Konsumtion är inte detsamma som lycka, även om vi ofta luras att tro det.Anonym (Loppan) skrev 2022-09-29 09:32:09 följande:Gläds åt de goda åren och deras fina minnen! Tänk att det kommer bättre tider igen. Om du kan bo kvar, skatta dig lycklig. Var lite försiktig med sånt som kostar mycket, som spontanköp av kläder och möbler, men jag har sett att man kan fynda spabad på Blocket då de drar el. Köp ett och sätt er i det under semestern som kan vara klokt att spara in på i år. Och har ni råd att resa hela familjen även i år så finns absolut ingenting för er att klaga över. Sen är det aldrig fel att vara lite återhållsam.
Jag tänker att samvaron med familj och vänner är det som gör oss gladast och att det finns mycket man kan göra tillsammans som inte kostar något alls eller annars väldigt lite. Njut av naturen, plocka frukt och bär för att göra egen sylt, saft och annat, leta svamp och gör en mustig höstsoppa tillsammans, satsa på upplevelser snarare än att köpa något nytt (i de flesta fall sånt man inte ens behöver, egentligen). -
Man kan spara in på fika och lunch ute, såklart.
Man kan också sluta köpa kaffe på stan. :)
Själv är jag lite av en bekväm slösa. Jag slösar pengar på mat på café, kaffe på universitetsrestaurangen..
Också på mat som jag tycker om som är dyr i affären, men jag drar in på utgifterna genom att handla billigare varianter av vissa dyra varor som jag tycker är gott nog även när det är en billigare sort.
Åker tåg och buss gör jag också. Har inget körkort. Hade jag haft körkort och bil så hade bilförsäkringen och bensinen varit dyr, så jag tror inte jag hade sparat in på att köra bil. Men jag vet faktiskt inte vad som blir dyrast där... kollektivtrafik eller bil.
Jag hyr lägenhet så har inget bolån. Lever mest för dagen ekonomiskt, men jag slösar inte alltid i onödan för det. :)
Har inte sparat i fonder och aktier för jag har aldrig vågat prova... -
Vilket land kommer du från?Anonym (Anonym1) skrev 2022-09-29 10:46:45 följande:Har inte sparat i fonder och aktier för jag har aldrig vågat prova...
-
Precis.Anonym (MM) skrev 2022-09-29 09:47:32 följande:Plus att en del har väldigt långt till IKEA så den där termosen blir dyr om man tänker på bensinen det kostar för att åka dit.
Alla bor som sagt inte centralt i storstan.
Jag bor inte i en hydda i skogen direkt men något IKEA har jag inte på nära håll. -
Helt sant. Jag räknade just ut att bensinkostnaden för mig att åka till Ikea är strax över 200:-, dvs inget man gör bara för skojs skull.Anonym (Mimmi) skrev 2022-09-29 10:49:58 följande:Precis.
Jag bor inte i en hydda i skogen direkt men något IKEA har jag inte på nära håll. -
Jysk då?Anonym (Mimmi) skrev 2022-09-29 10:49:58 följande:Precis.
För mig kostar det betydligt mer. Det skulle bli billigare att skicka efter det jag vill ha än att ta mig dit.Mortiscia80 skrev 2022-09-29 10:58:19 följande:Helt sant. Jag räknade just ut att bensinkostnaden för mig att åka till Ikea är strax över 200:-, dvs inget man gör bara för skojs skull.
Vi har dock Jysk på min hemort, det är ju rätt billigt där också.
Köper dock inget bara för att det är billigt om jag inte verkligen behöver det.
De flesta impulsköp är negativa skulle jag säga, iaf ekonomiskt. -
Finns på min ort.Anonym (Fanklubb) skrev 2022-09-29 11:04:48 följande:Jysk då?
Så är jag verkligen i behov av något som finns där, ja då inhandlas det oftast där.
Som t ex en tv-möbel jag köpt nyligen då min gamla valde att säga upp sig av åldersskäl. -
Ja så kan det nog vara! Men nej, jag köper inte heller saker i onödan. I de här tiderna tänker jag mig för ännu en extra gång när jag är på väg att köpa något, särskilt spontanköp, även om det är mat.Anonym (Mimmi) skrev 2022-09-29 11:06:28 följande:För mig kostar det betydligt mer. Det skulle bli billigare att skicka efter det jag vill ha än att ta mig dit.
Vi har dock Jysk på min hemort, det är ju rätt billigt där också.
Köper dock inget bara för att det är billigt om jag inte verkligen behöver det.
De flesta impulsköp är negativa skulle jag säga, iaf ekonomiskt. -
Fast mat är ändå en sak, det kommer ju att konsumeras.Mortiscia80 skrev 2022-09-29 11:10:18 följande:Ja så kan det nog vara! Men nej, jag köper inte heller saker i onödan. I de här tiderna tänker jag mig för ännu en extra gång när jag är på väg att köpa något, särskilt spontanköp, även om det är mat.
Min frys innehåller en del som inte stod på inköppslistan, men som definitivt kommer att gå åt och som kostade en liten slant.
Jag tänker mest på t ex prydnadskuddar eller nya gardiner, eller liknande som man köper bara för "att".