• Anonym (Ebba)

Dejta en ordningsvakt?

Jag dejtar en ordningsvakt sen ett tag tillbaka. Problemet är att han säger att han jobbar hela tiden. Vet att han jobbar dagtid på ordinarie jobb. Men säger att han är schemalagd på övertid. Kan man ens bli det? Han är även för ett annat bolag där han säger att han jobbar helger då oftast på uteställen. 

Får man ens jobba så? Dvs 7 dagar i veckan? Får man ens schemalägga någon på övertid? Förvisso är han 40 plus och singel/inga barn så han bör ju kunna jobba så mycket han vill men ändå.

Undrar också hur raggningsmöjligheterna är som ordningsvakt? Speciellt på uteställen? För det känns som han träffar en annan. Men eftersom han alltid jobbar borde han träffat någon där

• Svar på tråden Dejta en ordningsvakt?
  • Anonym (Kim)

Läser dina svar och det verkar vara annat som skaver än vad du skrev i trådstarten. 

Verkar faktiskt vara klokast om du släpper honom och går vidare. Du har inte sagt något om hans karaktär i övrigt förutom att han ljuger och du funderar på droger samt personlighetsförändringar. Är det verkligen något att bygga på? Tillitsproblem redan innan ni är ett etablerat par. Det bådar inte gott. 

• Anonym (märkligt)

Vem som helst kan vara oseriös och otrogen, oavsett vad man jobbar med.
    Låter lite konstigt att fokusera på vilken typ av jobb en person har och utifrån det döma ut hen.

Du vara otrogen i alla jobb om du inte jobbar som astronaut och är på ett ensamuppdrag i rymden.

Är killen omtänksam, prioriterar dig och verkar bra så satsar du på honom.
    Om han inte har så mycket tid, det känns oseriöst och känslorna svala så är han fel. 

Skit i vad han jobbar med

• Anonym (Kl)
    Anonym (Ebba) skrev 2022-10-08 09:35:34 följande:
    Det är frilansar han gör. Men även schemalagd på övertid säger han
    Som sagt, viss övertid får man jobba. När jag var väktare fick jag dock inte jobba med än sju dagar i sträck, även om jag ville. Men det var ett stort seriöst bolag som följde fackliga regler (lite för mycket, kunde jag tycka ibland). 
  • Anonym (Emmy)
    Anonym (Ebba) skrev 2022-10-08 09:43:24 följande:
    Så är det ju, men då gissar jag att det är pga sjukdom. Inte ett schema lagt månaden innan?

Det har varit svårt att bemanna så det är inplanerat i förväg. Om vi säger att en arbetsplats behöver 15 anställda men har 10 så får man ju plocka in sin ordinarie personal på där det finns luckor. Det är ju likadant innan vården. 

Så det är inte pga sjukdom utan pga att man har svårt att rekrytera rätt folk. 

• Anonym (Ebba)

Anonym(Kl)
    Tror väl inte heller han får det. Vet att han ibland fått hoppa in extra typ dubbelpass när det fattats personal. men då har han oftast inte vetat om det innan. Det är nog det han kommer runt genom att vara på olika företag. Ett av dem ger extrajobben 

• Anonym (Ebba)

Anonym(Emmy): När jag jobbade i vården fick man bara schemalägga de timmar vi hade i vårt avtal. Däremot fick vi jobba extra väldigt mycket när det fattades personal. Men aldrig att vi fick det inlagt innan utan enbart när sjukluckor uppstod.
    Men visst kan det vara att man från början vet att det inte finns personal alls. Kanske inte vikarier heller då. 

• EpicF
    Anonym (Ebba) skrev 2022-10-08 11:18:18 följande:

Anonym(Emmy): När jag jobbade i vården fick man bara schemalägga de timmar vi hade i vårt avtal. Däremot fick vi jobba extra väldigt mycket när det fattades personal. Men aldrig att vi fick det inlagt innan utan enbart när sjukluckor uppstod.
    Men visst kan det vara att man från början vet att det inte finns personal alls. Kanske inte vikarier heller då. 

Till viss del så kan man planerar övertid, även inom vården. Man vet att det fattas personal den aktuella dagen om en vecka. Man har redan frågar en person om att jobba. Men för att gå runt att man inte få planera in övertid så skrivs inte personen in i schemasystemet för dagen före eller timmarna före. Precis som man ska vid övertid. 
  • Anonym (K)

Om han har två arbetsgivare så räknas det inte som övertid om han jobbar mer än 40 timmar i veckan sammanlagt. Han kan jobba heltid dagar för den ena, kvällar och helger för den andra, dvs i princip dygnet runt. Man får dock inte schemalägga någon på övertid men det kanske är han som uttrycker sig slarvigt och att det finns någon överenskommelse om regelbunden förväntad övertid, men det är inte heller ok. Sen att de gör så ändå är ju ingen av dem som verkar klaga på. Killen låter som en arbetsnarkoman av din beskrivning, eller att han ljuger ibland för att han inte vill ses men skyller på jobbet.

Självklart har han tusen och en möjligheter att träffa tjejer på sitt jobb, båda faktiskt, precis som alla andra som är i kontakt med andra människor. Främst har han möjlighet om han jobbar helger och kvällar eftersom det är då de flesta dricker alkohol med lite luddigare moral. Det finns ingen lag som säger att han inte får flörta på arbetstid om det är tillfälligt. Går han och sätter på en tjej på arbetstid är det så klart inte ok för chefen.

Sedan förstår jag inte varför du måste obsessa kring hans arbetstider när du redan vet att han ljuger för dig mm. Satsa på en kille som faktiskt vill träffa dig och där du kan ha tillit utan att fundera på hans arbetstider.

• Anonym (Ebba)
    Anonym (K) skrev 2022-10-08 11:24:57 följande:

Om han har två arbetsgivare så räknas det inte som övertid om han jobbar mer än 40 timmar i veckan sammanlagt. Han kan jobba heltid dagar för den ena, kvällar och helger för den andra, dvs i princip dygnet runt. Man får dock inte schemalägga någon på övertid men det kanske är han som uttrycker sig slarvigt och att det finns någon överenskommelse om regelbunden förväntad övertid, men det är inte heller ok. Sen att de gör så ändå är ju ingen av dem som verkar klaga på. Killen låter som en arbetsnarkoman av din beskrivning, eller att han ljuger ibland för att han inte vill ses men skyller på jobbet.

Självklart har han tusen och en möjligheter att träffa tjejer på sitt jobb, båda faktiskt, precis som alla andra som är i kontakt med andra människor. Främst har han möjlighet om han jobbar helger och kvällar eftersom det är då de flesta dricker alkohol med lite luddigare moral. Det finns ingen lag som säger att han inte får flörta på arbetstid om det är tillfälligt. Går han och sätter på en tjej på arbetstid är det så klart inte ok för chefen.

Sedan förstår jag inte varför du måste obsessa kring hans arbetstider när du redan vet att han ljuger för dig mm. Satsa på en kille som faktiskt vill träffa dig och där du kan ha tillit utan att fundera på hans arbetstider.

Jag tror ordinarie jobb lagt honom på övertid i så fall. vet att det jobbats extra och så en del. Han är en arbetsnarkoman vilket jag vet på riktigt också.

Flirta får man ju såklart, så kanske. inte en aning nåt lurt är det.
  • Anonym (Hkhj)

Nej det tror jag inte man får göra.

• Anonym (Ebba)
    Anonym (Hkhj) skrev 2022-10-08 11:58:35 följande:

Nej det tror jag inte man får göra.

Nej, visst låter det konstigt. Men visst de har sjukluckor/fattas personal 
  • Anonym (K)
    Anonym (Ebba) skrev 2022-10-08 11:57:25 följande:
    Jag tror ordinarie jobb lagt honom på övertid i så fall. vet att det jobbats extra och så en del. Han är en arbetsnarkoman vilket jag vet på riktigt också.

Flirta får man ju såklart, så kanske. inte en aning nåt lurt är det.
    Exakt, något lurt. Så därför gör du bäst i att lämna honom ifred och gå vidare med ditt liv.
  • Anonym (Mamman)

Min son har jobbat som ordningsvakt. Han är stor, stark och ser oerhört bra ut. (Inte bara ur mitt mammaperspektiv.)

Han blev uppraggad av diverse kvinnor alla pass, från fulla småtjejer till medelålders kvinnor. Han var spytrött på alltihop. Spytrött på fulla människor, bråkiga människor och... raggande fruntimmer.

• Anonym (Ebba)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-08 12:12:00 följande:

Min son har jobbat som ordningsvakt. Han är stor, stark och ser oerhört bra ut. (Inte bara ur mitt mammaperspektiv.)

Han blev uppraggad av diverse kvinnor alla pass, från fulla småtjejer till medelålders kvinnor. Han var spytrött på alltihop. Spytrött på fulla människor, bråkiga människor och... raggande fruntimmer.

Usch, ja det kan jag förstå. Enda denna sagt en gång var att han inte raggade men nån gång hade en tjej gett honom numret. Tror inte riktigt på det. Han ser inte jättebra ut, men inte ful heller och efter lite alkohol så?Förstår att han blev det 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Ebba) skrev 2022-10-08 12:16:29 följande:
    Usch, ja det kan jag förstå. Enda denna sagt en gång var att han inte raggade men nån gång hade en tjej gett honom numret. Tror inte riktigt på det. Han ser inte jättebra ut, men inte ful heller och efter lite alkohol så?Förstår att han blev det 
    Faktum är att han blev uppraggad på krogen en kväll då han inte jobbade. Den tjejen har han nu varit tillsammans med i snart 10 år.
    Så kan det också gå.

Jag gillade inte att ha honom på krogen som vakt. Det är inte ett helt ofarligt jobb, hur stark, vältränad och kunnig i Krav Maga man än är.
  • Anonym (---)
    Anonym (Ebba) skrev 2022-10-08 07:49:14 följande:
    Tack men jag ville ha svar på mina frågor. Inte råd om vad du tycker jag skall göra, det är något jag avgör själv 
    Men buhu.

Hur ska någon kunna svara på vilka anställningsvillor det är på just hans jobb?

Och du frågade om han kan ha lätt att möta andra via jobbet och det svarade jag att det kan han ha. Då där svarade jag på en fråga som du hade ställt. 
  • Anonym (Ebba)

Anonym(Mamman):
    Vad är Krav maga? Ja, men det låter ju gulligt. Lite skillnad mot ONS och fyllekåta damer liksom. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Ebba) skrev 2022-10-08 15:02:19 följande:

Anonym(Mamman):
    Vad är Krav maga? Ja, men det låter ju gulligt. Lite skillnad mot ONS och fyllekåta damer liksom. 

Det är ett närstridssystem som kommer från Israel. Man måste ha viss kunskap i det som ordningsvakt. Min son är instruktör för Krav maga så han kan såklart fler tekniker än vaktjobbet kräver.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-08 15:43:49 följande:
    Det är ett närstridssystem som kommer från Israel. Man måste ha viss kunskap i det som ordningsvakt. Min son är instruktör för Krav maga så han kan såklart fler tekniker än vaktjobbet kräver.
    Okej, var tvungen att googla lite. ser rätt roligt ut faktiskt. jag kan tänka mig att det är nåt man kan ha nytta av som ordningsvakt/polis osv
Svar på tråden Dejta en ordningsvakt?