Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

    Har knappt råd

    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:29:00 följande:
    Det är inte normalt att äta för två! Vår äldsta som flyttat hemifrån åt inte på långa vägar så mycket.
    och står det i kontraktet att vi ska erbjuda måltider så är det EN normalportion som måste räknas dit. Annars blir det ju ännu en extra måltid 
    Fast man måste väl få ta om?? Jag tycker absolut du ska följa rådet att laga enklare mat och dryga ut med mer ris/pasta/potatis/bröd för att få alla att bli helt mätta. Du vill väl inte betraktas som snål och ogästvänlig? 

    Er 15-åring kanske var liten i maten, men det är väl ingen nyhet att tonårskillar kan äta sjuka mängder mat. Mina bröder brukade äta en tallrik havregrynsgröt eller fil med flingor innan middagen för att inte äta oss ur huset. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:44:20 följande:
    Ja han äter skolmat och ja, vi har valt att ta emot honom och ge honom ett mål mat under veckorna och två på helgerna. Men ett mål är en portion. om vi är fyra och lagar mat till fyra då kan en inte äta för två och en halv eller hur? Och laga mer mat kostar mer och det har vi inte råd med.
    vi har försökt att förklara men det går liksom inte in. Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta
    Menar du på allvar att ni äter 4 köttbullar var? I så fall är ni nog ovanligt små i maten. En 15-åring kan nog lätt äta 20 köttbullar, såna frysta ur en påse. 

    Du får nog anpassa portionerna till verkligheten om ni äter lite mindre än gemene man. Tråkigt, men så är det. 

    Glöm inte mellanmål också, där kan man fylla på med billig mat som mackor och gröt, omeletter osv. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:52:33 följande:
    Det var ett exempel på att man inte bör ta mer än att alla får lika mycket.
    fyra frysta laxbitar till fyra personer då? Hur många bör varje person få då?
    Vi är tre personer (2 vuxna och en 11-åring) och jag gör ofta 4 laxbitar eftersom vi vill ha mer än en laxbit per person, kanske 1,5 bit. Men där är man ju olika och det är väl det som är grejen. Han kommer från ett hem där han får äta fritt och säkerligen i lite större mängder än ni är vana vid. Ni kanske ska kontakta hans föräldrar istället så får de skicka matpengar till honom så att han kan köpa en pizza då och då...

    Skulle jag göra 4 laxbitar till 4 personer (varav en storätare) kanske det skulle vara smartare att göra en gryta där bitarna delas och där man har i mycket grönsaker och blandar i pastan direkt i grytan på slutet. Glöm inte att en efterrätt mättar gott också och höjer blodsockret litegrann. Det kan vara något enkelt som en sockerkaka eller bakat äpple eller dylikt. 
  • Mrs Moneybags

    Okej, jag läser nu på nätet att man normalt inte får pengar för en utbytesstudent. Då ligger ju ansvaret helt på er själva. Ni har valt att ta in en extra person i hushållet och då får ni ge honom mat tills han blir mätt. 

    Det är inte hans problem eller fel att han äter mer än era barn. Ni kan inte köpa 4 laxfiléer så att maten räcker så exakt, utan man måste alltid se till att ha lite mer än bara en enda portion.

    Jag tycker väldigt synd om er utbytesstudent som har hamnat i en sådan här situation. Du vill väl inte skicka hem honom smalare än när han kom? Jag skulle aldrig ha samvete att göra så mot någon annans barn. 

    Det är klart det blir en merkostnad om man tar in en till person! Det får ni hacka i er. 

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:20:09 följande:
    Ja vi har valt att ta in en extra person i hushållet dvs EN extra portion inte fler än så
    Jag förstår, men i din trådstart skriver du ju att ni gömmer mat för studenten och äter i smyg själva, så det betyder väl att ni faktiskt har mer mat att ge? Eller är det bara studenten som inte får äta sig mätt - ni andra ska sitta och götta er när han har gått ut?

    Har du tänkt att om du kanske erbjuder fikabröd även till er student så kanske han inte blir så hungrig vid måltiderna? 
     
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Alice) skrev 2022-10-11 13:32:44 följande:
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:20:09 följande:
    Ja vi har valt att ta in en extra person i hushållet dvs EN extra portion inte fler än så
    Fast när man är värdfamilj, speciellt till en minderårig, handlar det ju inte bara om att ge studenten en sovplats och middag. Man ska ju även bjuda in studenten i familjen, ta med hen på utflykter se till att hen har det roligt och mår bra. Hur tänkte ni att ni hade råd med det om ni inte ens har råd att koka några extra potatisar?
    Det lustiga är ju att de har råd med extra potatisar. Hur skulle de annars ha råd att ha hemlig mat gömd i huset som studenten inte får äta? 

    Så snålt och ogint...tråkig stil. Jag skulle vara så ledsen om jag hade skickat mitt barn över halva jorden för att halvsvälta i ett år. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:53:04 följande:
    Om alla ska få allt och lika mycket hela tiden så skulle kostaderna öka ännu mer.
    Endast som ett exempel: om fyra personer har en matbudget (middag) på 25:- till exempel då går det inte ihop om en av dessa fyra ska äta för 75:- eller mer eller hur? 
    Man har inte mer pengar för det!
    Tror dilemmat för er är att ni har en väldigt knapp ekonomi. Det var förstås ett misstag att ta in en ytterligare familjemedlem under ett helt år under de omständigheterna, men ni hade kanske era skäl.

    Nu är det som det är och ni har ett antal månader kvar på det här äventyret. Varför inte göra det bästa av saken då och dryga ut maten som föreslagits så att ni alla kan bli mätta och belåtna?  

    Han kommer inte att bli mindre hungrig av att ni lagar mindre portioner. Tro mig. Det är inte så det funkar. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:32:52 följande:

    #61 vi har klarat oss på det lilla i flera år vi är fyra i familjen två barn och två vuxna 5-6 köttbullar var. Nu har äldsta flyttat hemifrån och vi hade ett rum och en plats över. organisationen sa att vi ska laga middag till studenten och då är det för EN extra person. Inte för ett helt kompani som äter mer än alla oss andra tillsammans det var inte den ekonomiska förutsättningen 


    Låt mig gissa, ni ger honom ingen frukost heller? Inte undra på att han är glupande hungrig till middag när han inte får all mat som ni äter - fika, frukost, mellanmål osv. Då måste han ju äta ikapp under middagen, annars svälter han. 

    Stackars barn. Ni måste verkligen kontakta organisationen upprepade gånger tills de hittar en annan familj åt honom. Visa dem den här tråden. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:48:11 följande:
    Han äter mackor och te till frukost. Skolan har även en kafeteria där man kan köpa Mackor, frukt och yoghurt men han tycker det är för dyrt i Sverige även om kravet från organisationen är att man ska ha med sig över 100.000 i fickpengar för hela året som ska täcka kläder, nöjen hygien och resor mm. Men hygienartiklar Köper han inte heller utan tar av oss. Han betydligt mer pengar än vad vi kan drömma om men snålar medan vi får vända på kronorna för att kunna ha råd med mat.
    och när/om vi unnar oss någonting så vill/kan vi inte köpa dubbelt bara för att han ska kunna ta.
    Fast det är inte hans fel att ni har tagit in en extra person i hushållet under ett helt år. Han kan vara hur rik han vill, ni har fortfarande åtagit er att ge honom mat. 

    Du har kanske inte alla detaljer om hans pengar, de kanske ska betalas tillbaka när han kommer hem. Man ska inte räkna andras pengar. Han har uppfyllt kravet från organisationen, men ni då? Ska inte ni också göra det? 

    Ring och tryck på organisationen så att de letar ny familj åt honom. 
Svar på tråden Har knappt råd