• Anonym (Han äter för mycket)

    Har knappt råd

    Har en student som äter oss ur huset. 


    Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.


    Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.


    Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.


    Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 


    Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 


    Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

  • Svar på tråden Har knappt råd
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:52:33 följande:
    Det var ett exempel på att man inte bör ta mer än att alla får lika mycket.
    fyra frysta laxbitar till fyra personer då? Hur många bör varje person få då?
    Vi är tre personer (2 vuxna och en 11-åring) och jag gör ofta 4 laxbitar eftersom vi vill ha mer än en laxbit per person, kanske 1,5 bit. Men där är man ju olika och det är väl det som är grejen. Han kommer från ett hem där han får äta fritt och säkerligen i lite större mängder än ni är vana vid. Ni kanske ska kontakta hans föräldrar istället så får de skicka matpengar till honom så att han kan köpa en pizza då och då...

    Skulle jag göra 4 laxbitar till 4 personer (varav en storätare) kanske det skulle vara smartare att göra en gryta där bitarna delas och där man har i mycket grönsaker och blandar i pastan direkt i grytan på slutet. Glöm inte att en efterrätt mättar gott också och höjer blodsockret litegrann. Det kan vara något enkelt som en sockerkaka eller bakat äpple eller dylikt. 
  • Anonym (Han äter för mycket)

    #18 fortfarande en merkostnad för mat

  • Mrs Moneybags

    En fråga som kanske är relevant i sammanhanget - hur mycket pengar får man för en månads mat för denne 15-åring? 

  • Anonym (Alice)

    Känns jättekonstigt att ni valde att ta in en utbytesstudent om ni levde så mycket på marginalen. Att hela ekonomin går omkull för att en 15-åring ska bli mätt. Känns som att killen hamnat i en extremt utsatt situation här där han behöver bo med en familj som dagligen irriterar sig på honom för att han äter. 

    Ni är dom vuxna här. Blir det för dyrt med maten ni är van vid måste ni ju byta till billigare alternativ. Fixa lösningar så att han får äta ordentligt ändå. Att era egna barn aldrig åt så mycket är helt irrelevant. 

  • nernu

    Ni skulle inte ha tagit emot någon utbytesstudent. 

  • Anonym (Kulturer)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:01:38 följande:

    #18 fortfarande en merkostnad för mat


    Då är ni riktigt snåla människor om ni inte kan koka 3 potatisar extra. 


    Den synen gör mig riktigt förbannad. Hur kan så snåla människor ta in en utbytesstudent?? Ni kommer förstöra hans upplevelse med erat beteende. fy fan

  • Anonym (Han äter för mycket)
    Anonym (Kulturer) skrev 2022-10-11 13:09:14 följande:

    Då är ni riktigt snåla människor om ni inte kan koka 3 potatisar extra. 


    Den synen gör mig riktigt förbannad. Hur kan så snåla människor ta in en utbytesstudent?? Ni kommer förstöra hans upplevelse med erat beteende. fy fan


    Nu får vi ingenting i ersättning för att han bor hos oss och sen vi skev kontrakt i början av året och fram till nu har allt blivit så mycket dyrare, vi har råd med EN extra portion per måltid men inte med tre extra portioner 
  • Mrs Moneybags

    Okej, jag läser nu på nätet att man normalt inte får pengar för en utbytesstudent. Då ligger ju ansvaret helt på er själva. Ni har valt att ta in en extra person i hushållet och då får ni ge honom mat tills han blir mätt. 

    Det är inte hans problem eller fel att han äter mer än era barn. Ni kan inte köpa 4 laxfiléer så att maten räcker så exakt, utan man måste alltid se till att ha lite mer än bara en enda portion.

    Jag tycker väldigt synd om er utbytesstudent som har hamnat i en sådan här situation. Du vill väl inte skicka hem honom smalare än när han kom? Jag skulle aldrig ha samvete att göra så mot någon annans barn. 

    Det är klart det blir en merkostnad om man tar in en till person! Det får ni hacka i er. 

  • Anonym (Han äter för mycket)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-11 13:16:56 följande:

    Okej, jag läser nu på nätet att man normalt inte får pengar för en utbytesstudent. Då ligger ju ansvaret helt på er själva. Ni har valt att ta in en extra person i hushållet och då får ni ge honom mat tills han blir mätt. 

    Det är inte hans problem eller fel att han äter mer än era barn. Ni kan inte köpa 4 laxfiléer så att maten räcker så exakt, utan man måste alltid se till att ha lite mer än bara en enda portion.

    Jag tycker väldigt synd om er utbytesstudent som har hamnat i en sådan här situation. Du vill väl inte skicka hem honom smalare än när han kom? Jag skulle aldrig ha samvete att göra så mot någon annans barn. 

    Det är klart det blir en merkostnad om man tar in en till person! Det får ni hacka i er. 


    Ja vi har valt att ta in en extra person i hushållet dvs EN extra portion inte fler än så
Svar på tråden Har knappt råd