• Anonym (Han äter för mycket)

    Har knappt råd

    Har en student som äter oss ur huset. 


    Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.


    Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.


    Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.


    Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 


    Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 


    Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

  • Svar på tråden Har knappt råd
  • Pascal
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:52:33 följande:
    Det var ett exempel på att man inte bör ta mer än att alla får lika mycket.
    fyra frysta laxbitar till fyra personer då? Hur många bör varje person få då?

    Jag tycker det låter lite. Jag brukar göra 6-7 laxbitar om vi är 4 st som äter och två pers ska ha matlåda. Tycker det låter som att du lagar för lite mat överlag.


    Hur ser portionerna ut i övrigt? Ta köttbullar tex, där brukar jag räkna med 10-12 st till min man och 5-6 st till mig själv och barnen. Pannkakor, 5-6 st per person till oss vuxna och 3-4 st till barnen så räcker det garanterat till matlåda. 


    Annars försöka dryga ut maten med bönor, linser och grönsaker som du fått tips om tidigare.

  • Anonym (Annat)
    Ja vi har valt att ta in en extra person i hushållet dvs EN extra portion inte fler än så

    Man får aldrig ta om hos er om man är extra hungrig eller maten är extra god?
    Håller med om att ni inte borde ha tagit er an denna student.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:20:09 följande:
    Ja vi har valt att ta in en extra person i hushållet dvs EN extra portion inte fler än så
    Jag förstår, men i din trådstart skriver du ju att ni gömmer mat för studenten och äter i smyg själva, så det betyder väl att ni faktiskt har mer mat att ge? Eller är det bara studenten som inte får äta sig mätt - ni andra ska sitta och götta er när han har gått ut?

    Har du tänkt att om du kanske erbjuder fikabröd även till er student så kanske han inte blir så hungrig vid måltiderna? 
     
  • Anonym (Han äter för mycket)
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-11 13:23:00 följande:
    Ja vi har valt att ta in en extra person i hushållet dvs EN extra portion inte fler än så

    Man får aldrig ta om hos er om man är extra hungrig eller maten är extra god?
    Håller med om att ni inte borde ha tagit er an denna student.
    Alla kanske inte har ekonomi till att hålla buffé varje måltid. har jag råd med ett paket nötfärs så kanske det är det som vi får hålla tillgodo med. Då finns det inte pengar till tre paket bara för att en äter som en häst 
  • Anonym (Annat)
    Alla kanske inte har ekonomi till att hålla buffé varje måltid. har jag råd med ett paket nötfärs så kanske det är det som vi får hålla tillgodo med. Då finns det inte pengar till tre paket bara för att en äter som en häst 

    Låter snarare som att ni själva äter väldigt lite och han lite mer då. Tokigt såklart men jag står fast vid att ni inte borde ha tagit beslutet om att ta er an en student.
    Jag hoppas att det löser sig med att en annan familj kan ta över.
  • Anonym (P)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:27:41 följande:
    Alla kanske inte har ekonomi till att hålla buffé varje måltid. har jag råd med ett paket nötfärs så kanske det är det som vi får hålla tillgodo med. Då finns det inte pengar till tre paket bara för att en äter som en häst 
    Men då skulle ni aldrig tagit emot honom heller. Nu har ni tagit emot honom och då får ni också se till att han får möjlighet att äta sig mätt. Om det sker genom att servera stora mängder bönor till alla måltider, må vara hänt, men han måste få bli mätt!
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:15:58 följande:
    Nu får vi ingenting i ersättning för att han bor hos oss och sen vi skev kontrakt i början av året och fram till nu har allt blivit så mycket dyrare, vi har råd med EN extra portion per måltid men inte med tre extra portioner 
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:20:09 följande:
    Ja vi har valt att ta in en extra person i hushållet dvs EN extra portion inte fler än så
    Fast när man är värdfamilj, speciellt till en minderårig, handlar det ju inte bara om att ge studenten en sovplats och middag. Man ska ju även bjuda in studenten i familjen, ta med hen på utflykter se till att hen har det roligt och mår bra. Hur tänkte ni att ni hade råd med det om ni inte ens har råd att koka några extra potatisar?
  • Pascal
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:27:41 följande:
    Alla kanske inte har ekonomi till att hålla buffé varje måltid. har jag råd med ett paket nötfärs så kanske det är det som vi får hålla tillgodo med. Då finns det inte pengar till tre paket bara för att en äter som en häst 

    Fast frågan blir då: Äter han verkligen som en häst eller är det du som har en lite skev syn på vad som är mycket och lite i matsammanhang? Du verkar tycka att 1 laxbit och lite potatis ska räcka till en växande kille i tonåren. Flera av oss andra har svarat att nej, det låter väldigt lite men ändå så vidhåller du att det är han som äter mycket.


    Om ni inte har råd med att man får ta på en portion till om man inte år mäter eller tyckte att det var väldigt gott så tycker jag det låter som att ni inte har råd att ha en utbytesstudent. Även om maten har blivit dyrare så diffar det inte så mycket att en familj med stabil och stadig inkomst går omkull på en extra portion om dagen, då hade man det tight redan innan tänker jag. 

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Alice) skrev 2022-10-11 13:32:44 följande:
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:20:09 följande:
    Ja vi har valt att ta in en extra person i hushållet dvs EN extra portion inte fler än så
    Fast när man är värdfamilj, speciellt till en minderårig, handlar det ju inte bara om att ge studenten en sovplats och middag. Man ska ju även bjuda in studenten i familjen, ta med hen på utflykter se till att hen har det roligt och mår bra. Hur tänkte ni att ni hade råd med det om ni inte ens har råd att koka några extra potatisar?
    Det lustiga är ju att de har råd med extra potatisar. Hur skulle de annars ha råd att ha hemlig mat gömd i huset som studenten inte får äta? 

    Så snålt och ogint...tråkig stil. Jag skulle vara så ledsen om jag hade skickat mitt barn över halva jorden för att halvsvälta i ett år. 
  • Anonym (Kvinna)

    Oj, tror även jag som är en smal kvinna skulle svälta i ert hushåll.

    Stackars kille. Har han fickpengar så han kan köpa mer mat själv tills han får flytta till en mer normal (i maten) familj?

Svar på tråden Har knappt råd