Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Bo kvar i förorten eller flytta från stan

    Jag växte upp i en förort till Stockholm och bor nu i en mindre stad ca en timmes bilresa från Stockholm. Det passar bra nu när man har barn, och maken är uppväxt i närheten, men det passar självklart inte alla att bo som vi. Är man en typisk storstadsmänniska skulle man kanske inte trivas här. Men vi har allt vi behöver på gångavstånd, flera halvstora städer några mil bort och det är enkelt att åka in till Stockholm över dagen. Jag älskar att ha landsbygden runt knuten men ändå nära till allt.

    Det är lugnt här, inte mycket våld eller kriminalitet, det är för litet och inte den typen av människor som bor här. Inga stora gäng eller dylikt. Finns säkert enstaka kriminella, men inget som märks.

    Tyvärr tror jag inte att att den negativa samhällsutvecklingen kommer att vända inom överskådlig framtid. Snarare bli värre innan det (eventuellt) blir bättre. Sverige har satt sig rejält i skiten och det är inget man fixar över en natt. Decennier av oansvarig politik har lett till dagens situation. Det är ju bara att jämföra med våra grannländer, som också har dessa problem, men inte alls i samma utsträckning. Att Sverige har det värsta skjutvapenvåldet i hela Europa, säger ju en hel del...

    Jag hoppas att inte fler och fler känner sig tvingade att lämna Sverige i framtiden. Troligare är dock att fler flyttar från de större städerna, eller från de områden eller regioner som är värst. Problemen sprider sig ju även till småstäder, men det är inte lika mycket där.

    Ingen jag känner bor kvar i den förort där jag växte upp. Den hade redan då problem, men inte som nu. Jag trivdes där, men skulle aldrig flytta tillbaka nu, särskilt inte med barn.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Kan tillägga att de flesta av våra släktingar och vänner bor i Stockholmsområdet, svärföräldrarna bor mindre än en mil bort, så att vi bor där vi bor är både för att vi trivs här och har våra jobb och vårt nätverk hyfsat i närheten. Jag har 1,5 km till jobbet, maken har några mil samt reser mycket (lokalt) i jobbet. Men vi jobbar båda delvis hemifrån, så vi är inte beroende av att ha jättenära.

    Hur och var vill du bo? Var har du släkt och vänner? Vad jobbar du med? Allt sånt spelar ju in.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag skulle inte heller passa i ett "fint" område. Om jag, när jag växte upp, hade fått välja mellan förorten jag bodde i, och något av Stockholms rikaste områden (typ Östermalm eller Djursholm), hade jag utan tvekan valt förorten jag bodde i. Blandad befolkning, inte det minsta "snobbigt", inte så dyrt, inte mycket våld jämfört med idag, i alla fall en annan typ av våld. Plus att jag hade min familj och mina vänner där. Jag kände mig aldrig otrygg, trots att det fanns problem.

    Idag skulle jag välja annorlunda. Tyvärr. Men det beror på samhällsutvecklingen. Många av de områden där det idag skjuts i parti och minut, där kriminella klaner delvis styr osv, var inte alls så tokiga på 90-talet.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Glömde tillägga att vi bor i villa. Jag har alltid velat bo i eget hus med egen trädgård, men vi skulle aldrig ha råd med villa i Stockholmsområdet, även om huspriserna har gått upp ganska mycket här också. Men när vi köpte vårt hus för 11 år sen, var det inte lika dyrt.

    Hur man vill bo och var man har råd att bo, spelar ju också in.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-19 15:20:09 följande:
    Jag är tacksam över att du skriver i tråden, för jag känner igen precis allt du säger. Jag tror att jag går och drömmer om att leva så som det var innan, när jag ärligt kunde säga att visst finns det problem, men jag är trygg och avslappnad. Nu är det mer: jag känner mig fortfarande trygg, men när kommer gränsen att ha passerats helt. Alltid knökfullt i kollektivtrafiken. Många våldsamma händelser, men det här har varit mitt hem! Jag kommer aldrig att bli lika hemma någon annanstans. Å andra sidan så är ju den situationen knappast unik. Det är många människor som behövt flytta för jobb eller studier, så varför ska jag klaga om jag behöver flytta på grund av att jag vill ha det lugnare och eventuellt tryggare, så som det var när jag växte upp? Då får jag väl komma hem på besök och glädjas åt alla som älskar storstadspulsen. Så ser fantasin ut, men hur blir det i verkligheten? 
    Tack för att du uppskattar inläggen!  

    Så där kände jag under uppväxten. "Visst finns det problem, men jag är trygg och trivs här."

    Så skulle jag tyvärr inte känna nu. Som du skriver, när har gränsen passerats? Det är olika för alla. Men var man känner sig hemma är också viktigt. Jag kände mig hemma där jag växte upp, men jag saknar det inte. Det var länge sen jag bodde där. En annan tid, ett annat liv.

    Det finns dock en trakt som alltid har varit "hemma" för mig mer än något annat, och det är trakten vi bor i nu. Hela min uppväxt tillbringade jag varje sommar i den här trakten, eftersom min släkt har sommarstuga några km bort. Har haft sen 60-talet. Det var en av anledningarna till att jag och maken flyttade hit. Det var säkert också en av anledningarna till att jag ville ha eget hus med trädgård. Alla fina minnen från sommarstugan, som min släkt fortfarande har kvar.

    Har det område du bor i, varit ditt hem hela livet? Och du har trivts? Då är det inte så konstigt att du tvekar när det gäller flytt. Samtidigt har området förändrats, det är inte samma område längre. Jag förstår dilemmat.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Det bostadsområde jag växte upp i, är ett av Stockholms miljonprogramsområden. Det har alltid haft mer eller mindre dåligt rykte, men jag bodde i den "bättre" delen, med trevåningshus, radhus och villor. Höghusen låg på andra sidan tunnelbanan.

    Den del jag växte upp i, var som vilket arbetarklassområde / lägre medelklassområde som helst. Men i höghusen på andra sidan tunnelbanan förekom det som Anonym Skogen beskriver, med gäng och knarkare som terroriserade sina grannar. När problemen började sippra över även till "vår" sida för ca 10 år sen, flyttade min mamma därifrån. Det var ändå dags för henne att byta till en mindre bostad. Både jag och syrran hade flyttat hemifrån. Mamma bor nu i ett lugnare område närmare stan.

    Samtidigt bodde många trevliga människor även i höghusen. Folk från hela världen, härlig grannsämja trots problemen. Det låg kolonilotter bredvid. När man gick förbi kunde familjer ha grillfester. De bjöd in alla som passerade att komma och äta. Jag hade klasskompisar med olika bakgrund och det är inget jag skulle vilja vara utan. Våra barn har också det till viss del, men här är det mer homogent. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Vi bor som sagt också i en liten stad, men ingen som präglas av homofobi, rasism eller kvinnohat. I alla fall är det inget som märks. Och det finns grundläggande samhällsservice. Det är egentligen det främsta skälet till att jag inte vill ha hus på landet. Det beror förstås på var man bor, men jag är lite för bekväm av mig. Jag vill inte behöva ta bilen eller cykla långt för att komma till närmaste mataffär, apotek, skola eller busshållplats.


    Maken sa också direkt nej till det när vi diskuterade var vi skulle bo. Gärna ett mindre samhälle, men inte mitt ute i spenaten. 


    Gällande rasism, homofobi och kvinnohat, har både jag själv och många jag känner, upplevt mer av sånt i förorter än på andra håll. Men det kanske är annorlunda i glesbygden. 

    Det där med att det kan bli för mycket folk känner jag igen. Jag blir ofta stressad när jag är i Stockholm och går på någon gata med trängsel eller åker i den fulla kollektivtrafiken. Jag skulle inte vilja bo så. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-21 09:17:32 följande:
    Positivt att höra om livet i ett mindre samhälle. Så skulle jag också kunna bo. Kollektivtrafik, vårdcentral, apotek, mataffär och skola är nog minimum vad en förortsbo skulle behöva av bekvämlighet. För man är helt klart bortskämd med sådant om man växt upp i staden. Men kanske behöver jag inte bo i en stad, det skulle räcka med ett mindre samhälle. Dock tror jag att den som ska flytta med gärna vill ha en stad. Vi var också inne på hus på landet ett tag, men har släppt detta av olika skäl. 
    Precis, är man uppvuxen i eller nära en storstad, är man van vid att ha nära till grundläggande samhällsservice. I vår lilla stad finns både vårdcentral och grundskola, men inte sjukhus eller gymnasium. Sådant finns i den närmaste större staden några mil bort. Om det finns något kvällsöppet café här vet jag faktiskt inte, men vi har i alla fall några caféer och restauranger.

    Kollektivtrafiken fungerar ganska bra här med tanke på att det är en mindre kommun. Men den relativa närheten till Stockholm (ca en timme med bil eller buss) spelar säkert in. I glesbygden brukar kollektivtrafiken vara betydligt sämre.

    Rätta mig om jag har fel, men när jag läser dina inlägg låter det som du skulle trivas bättre i ett större samhälle än ett mindre. Men inte ett område med för mycket folk eller för mycket problem. Vill du prova att bo i ett mindre samhälle tycker jag att du ska hyra först, testa. Kanske hyra ut din nuvarande bostad. Så att du verkligen får känna efter hur det är att bo någon annanstans året om.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-21 10:03:14 följande:
    Faktum är att vi satt och googlade air bnb igår! Det var rätt dyrt, men ännu dyrare är att flytta om det leder till att behöva flytta hem igen.

    Jag tror du har helt rätt. Jag gillar anonymiteten i en stad. Det är inte som att jag enbart tillbringar tid i min förort, men stadskärnan här är för stor och brötig, folk är för stressade, och det är superrika blandat med gapiga förortsgäng på gatorna.

    Jag drömmer mig dessutom tillbaka till det mer jämlika samhälle jag växte upp i, men den ekonomiska ojämlikheten i staden avspeglar sig på gatorna. I andra städer finns samma skillnader, men är inte lika slående.

    Man får göra som i Saltsjöbaden, bädda in sig lite bland folk som går att relatera till. 
    Det gamla Sverige kommer aldrig tillbaka. Det är lika bra att ha i åtanke när du planerar för framtiden. Decennier av nyliberal politik med ökad ojämlikhet som följd, i kombination med hög invandring och bristande integration, har skapat en häxkittel. Det betyder inte att allt var bättre förr eller att allt är dåligt idag, absolut inte. Men som sagt, det gamla Sverige kommer aldrig tillbaka.

    Vi tänkte inte riktigt i de banorna när vi flyttade hit för 11 år sen, utan det var annat som avgjorde var vi köpte hus. Dels priserna, dels var vi ville bo. Men nu är jag glad att vi bor där vi bor. Som du skriver, problemen sprider sig även till mindre städer, men är inte lika märkbara där.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-21 10:32:04 följande:
    Nej, och det gamla var säkert en idealbild. Jag lyssnade på musik från förorten igår och insåg att jag nog missade mycket av hur andra kände på den tiden. Jag tyckte inte att det nybyggda området som man sjunger om var ett ghetto, tycker inte det nu heller, men de som bodde där kände tydligen så. Antagligen för att vissa från villorna var väldigt nedlåtande mot dem, och så fanns ju nazister. Men de var utfrusna, ingen tog dem på allvar upplevde jag. De som jag umgicks med från "ghettot" kände sig säkert utsatta, men kanske inte pratade om det med mig. Så jag inser att jag har en drömbild av hur allt skulle kunna vara. Sen kanske det aldrig var riktigt så? Jag var trots allt radhusbarn.

    Nej, för 11 år sen hade detta inte hunnit komma ikapp. Jag började fundera på allvar efter att flera kvinnor och flickor blev skjutna till döds på gatan. Det är bara några år sedan.

    Jag vill inte acceptera det som händer på gatorna och att superrika saknar empati med detta, och samtidigt måste jag kunna få välja ett liv där jag slipper vara rädd i vardagen. Jag blir en del av problemet om jag flyttar men då får det väl bli så då.

    De som bor kvar kommer att vara glada när utvecklingen vänt, för detta är ett fint område i grunden. Då har jag inte råd att flytta tillbaka. Det är mitt dilemma. Men samtidigt kommer staden att vara stor då med, och jag kommer kanske känna som du om 11 år, glad över att göra slag i saken. 
    Du är inte en del av problemet för att du flyttar till ett tryggare område. De flesta vill ha trygghet där de bor.

    De som skjuter, rånar osv, är det verkliga problemet. Samt de politiker som låtit utvecklingen fortgå, trots åratal av varningar.

    Grundproblemet verkar vara att du gillar ditt område, men inte hur det har blivit. Många har flyttat för mindre.

    Jag trivdes där jag växte upp, men hade inte bott där på ganska många år när vi flyttade dit vi bor nu. Jag hade rest i världen och pluggat på annan ort. Jag hade alltså redan lämnat förorten bakom mig, av andra skäl än dess rykte. Det var hemma då, inte nu. Den trakt vi bor i nu har alltid varit ännu mer hemma.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-21 13:24:14 följande:

    Tack Tvillingmorsan, det stämmer som du sammanfattar: älskar området, otrygg på grund av hur det blivit. Ska vara snäll mot mig själv oavsett om vi blir kvar på grund av att jag inte vågar vara äventyrlig och flytta, eller vara snäll mot mig själv om jag flyttar för att jag har möjlighet till det och känner mig som svikare av förorten.

    Men man får bara ett liv. 


    Varsågod!

    Men ärligt talat Fröken Allvar. "Svikare av förorten"?

    Om du bodde i ett lugnt och tryggt men tråkigt villaområde, och flyttade därifrån för att du ville bo mer centralt och livligt, skulle du känna dig som en svikare då? Som inte stannade kvar och livade upp området.

    Det har jag svårt att tro.

    Det är en farlig tanke att enskilda medborgare skulle ha något särskilt socialt ansvar för just förorten. På bekostnad av sin egen trygghet och trivsel dessutom. Ingen skulle resonera så om andra områden. Du skriver att du inte vill känna så eller tänker bry dig om det, men du har ändå de tankarna?

    Självklart ska du inte flytta om du kommer fram till att du trots allt hellre vill vara kvar. Och gör inget förhastat. Men stanna av rätt anledning. Att du själv vill och trivs.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-31 20:56:18 följande:

    Det här är bara för om man är intresserad, inget om mig, eller så. Moreno som skriver mycket om förort, har i artikeln nedan skrivit fint om Tumba/Storvreten i Botkyrka. Jag känner igen mig, och förstår att nazisterna på min ort som vi såg som missanpassade töntar hade vänner på andra håll i Stockholm. Jag förstod inte hur rädda folk var för att bli slagna av nazister då. Nu när jag själv är rädd förstår jag mera. Man lär sig med livet

    www.expressen.se/kultur/man-sag-nynazister-jaga-invandrare-med-hammare/


    Det högerextrema hotet får aldrig underskattas. Det är knappast det största hotet mot det svenska samhället idag, men det får aldrig underskattas.

    Idag när vi har fått så stora problem problem med islamism och parallellsamhällen, är det lätt att glömma bort hur det var på 90-talet. Om man ens är gammal nog att komma ihåg hur det var då. Men jag var tonåring på 90-talet. Inte bara invandrare var utsatta för nynazister, utan även andra de inte gillade. T ex svenskar som såg "vänster" ut.

    En gång blev jag och några kompisar jagade vid Slussen i Stockholm, där nassarna brukade samlas på kvällarna. De var säkert 50 stycken! Varav kanske 10 började följa efter oss. Orsaken var att en av mina kompisar hade sin pojkvän med. Han var punkare. De gillade inte punkare. Vi hann undan, men det var jäkligt läskigt.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-31 20:56:18 följande:

    Det här är bara för om man är intresserad, inget om mig, eller så. Moreno som skriver mycket om förort, har i artikeln nedan skrivit fint om Tumba/Storvreten i Botkyrka. Jag känner igen mig, och förstår att nazisterna på min ort som vi såg som missanpassade töntar hade vänner på andra håll i Stockholm. Jag förstod inte hur rädda folk var för att bli slagna av nazister då. Nu när jag själv är rädd förstår jag mera. Man lär sig med livet

    www.expressen.se/kultur/man-sag-nynazister-jaga-invandrare-med-hammare/


    Tillägg: Om du verkligen känner dig otrygg där du bor, tycker jag att du ska flytta. Du har inte skrivit det så tydligt tidigare, men nu står det i klartext.

    Gäller det mindre allvarliga saker får man väga för och emot, men man ska inte behöva gå omkring och vara rädd.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-08 13:01:43 följande:

    Tvillingmorsan, vi måste växt upp ungefär samtidigt och jag känner mig dum som inte förstod hur illa det kunde vara även då. Kanske har jag förträngt det? Jag umgicks med punkare en kort tid. Jag förstod inte hur deras sociala situation skilde sig från mitt radhusliv på det sätt som jag gör nu. Överhuvudtaget var jag i många sammanhang som nog var farliga, satt i tjuvkopplade bilar ut i industriområden och var på hemmafester i andra förorter där ungdomarna nog inte mådde så bra alla gånger.

    Jag vill inte skriva exakt var jag bor men det är ett område som har allt kan man säga, från rikaste rika till dessa återkommande våldsamma händelser som får mig att vilja flytta..Tumba, framför allt Uttran har också en del stora skillnader inom området och Moreno är nog också uppväxt under ungefär samma tid, som han skriver om. 

    Jag har berättat för nära personer om mina planer nu, men också sagt att det kanske inte blir av.

    Jag har uppskattat väldigt mycket alla fina kommentarer. 


    Jag vill inte heller outa mig för mycket genom att skriva exakt var jag växte upp, men den förorten har inga "fina" områden. Har aldrig haft.

    Sen var det inte bara ett getto. Blandad bebyggelse och mycket grönska. Men det har nog aldrig bott riktigt rika där. Arbetarklass och medelklass, men aldrig överklass.

    Jag kan tänka mig att villorna en bit bort är värda en slant eftersom det är så nära Stockholm. Men på Djursholm-nivå är det absolut inte.

    Du bor nog där det är mer blandat. Där problemen var små eller hanterbara tidigare. Nu har de spridit sig till ditt område, eller blivit värre, precis som det blir i fler och fler områden. Likt ett gift. Det är det du känner av och det är därför du känner dig otrygg. Men lycka till hur du än gör.
Svar på tråden Bo kvar i förorten eller flytta från stan