• Sommarochsyrener

Intelligens

Opassande kategori kanske. Men men. Hur känns det att ha högt IQ? Hur vet ni/ hur visste ni att ni har högt IQ? Vad tycker personer som har högt IQ om personer med lägre? Tycker ni att ni har högre levnadstandard pga högt IQ? Kan ni nämna fördelar som det ger er/ typisk situation där er IQ har gynnat er?

• Svar på tråden Intelligens
  • Anonym (F)

Jag har jobbat med en del som nog inte har jättehög IQ eller är överdrivet allmänbildade som är oerhört skickliga inom sitt gebit, lojala, hängiva och hårt arbetande. De kan göra saker som jag aldrig kommer kunna lära mig och jag skulle erbjuda dem jobb när som helst.

Att då se ner på dem, bara för de saknar allmänbildning eller får lågt resultat på ett test,  blir extermt.fördomsfullt och orättvist.

• Sommarochsyrener
    Embla twopointoh skrev 2022-10-28 10:57:27 följande:
    Naturligtvis träffar jag på människor med lägre IQ än jag, men det var inte det jag svarade på. Jag menade att svara på din första fråga i TS, hur det känns att ha högt IQ. Jag vet ju inget annat än det och kan därför inte svara på om det skulle varit någon skillnad om jag hade haft låg.

Jag förstår inte riktigt hur du kopplar ihop "allmänbildad" med "pålitlig och ansvarsfull"?

Nog för att kunskap och allmänbildning är bra för alla, men jag tänker att det krävs en viss IQ-nivå för att kunna "använda" denna kunskap, att som du säger analysera och koppla samman, få en förståelse för verkligheten. Precis det du är inne på när det gäller sport. Man behöver ha genomsnittlig intelligens för att klarar det tror jag, och förmågan ökar nog när IQ ökar (i allmänhet, det finns såklart alltid undantag).

Jag vill däremot inte koppla världsåskådning (både religion och politisk hemvist) med IQ. Hur man ser på världen på det planet är oerhört mycket mer komplicerat än så. Inte heller anser jag att fenomen som fanatism har med IQ att göra, det handlar mer om hur människor funkar än om hur bra de är på att sätta ihop massa lösa träbitar till en kub.

Nu råkar jag vara sådan att jag attraheras av intelligens. Jag vill ha en partner som är på ungefär min nivå. Jag brukar ge exemplet att jag inte vill behöva förklara saker som för mig är grundläggande för min partner, som skillnaden mellan 1 och 1,0.

Men, jag har vänner som inte är har högskoleutbildning eller jättehög allmänbildning (men de är inte under genomsnittet i IQ) och det spelar ingen roll för mig. Jag kanske inte kan prata så mycket naturvetenskap med dem, men det finns ju andra samtalsämnen som är viktiga och värda att prata om. Jag håller inte med din bror där, och jag skrattar inte åt dem bakom deras rygg eller tycker att jag bemästrar dem. Att vara nedlåtande går inte hand i hand med hög IQ, det är en personlighetstyp.
    Ja, och jag tänkte mer på att t.ex. två personer som har IQ över genomsnittet där en bara ligger åå över genomsnittet men den andra snäppet högre så har båda ungefär samma makt till att förstå och använda den kunskapen. 

Jag tror inte att skillnaden är lika väsentlig för dessa två kategorier som för en som befinner sig under genomsnittet eftersom båda dessa kategorier har vad som krävs för att ta till sig text och koppla det med verkligheten. Kanske kan den med ännu högre IQ få ut mer men tror inre det är en markant skillnad, och att gå något snabbare för den med ännu högre IQ.

Jag tror mer att skillnad ligger i om man överhuvudtaget ens vill ta till sig kunskap. 

Det jag menade med att allmänbildning kopplas till pålitlig samt ansvarsfull är att dels visar man på att man förstår (enligt mig är inte allmänbildning jag vet att det är/ ser hur så här, utan också varför det är/ ser ut så här, vad det kan leda till, vad det har för betydelse inom olika plan pch hur man kan missa eller se det på ett annat sätt, kommer inte på ett spontant exempel nu men du fattar antar jag) för att bara säga "det är så" köper en inte en lång konversation och är bara så en liten ögonöppnare för den kunskapen har inte så mycket värde om man inte kan spinna vidare. Och allmänbildning, enligt mig kräver att man kan spinna vidare, vilket är ett bevis på IQ och det är därför oftast som allmänbildade är mer attraktiva. 

Det här med att allmänbildning kan tyda på att man är ansvarsfull och pålitlig- (IQ) och ansvarsfull pga att man visar på att man har en vilja till att lära sig. Två st som har potential till att använda sig av kunskapen men en som inte väljer att ta till den, medan kan ha bara lite lägre IQ men väljer att ta till sig. Här har man olika personligheter.

Och visst kan den som jätte högt IQ se saker och koppla samband. Men ibland måste man "höra eller läsa" för att förstå mer. Och visst kan en som befinner sig i superious intelligance kategorin förstå mer av det han lär sig men hen kanske inte ens vill eller är intresserad? 

Matte är dock en helt annan sak.

Det är inte konstigt att man tycker att IQ är attraktivt, evolutionen har gjort oss tycka det. Men de som befinner sig i superious inteligance resp. genius kategorin är tillräckligt höga och i en egen bubbla att om man själv inte är så kanske det blir lite svårt. Föredrar därför above average om ens hans vill ha mig. Jag har ju iaf utseende så kanske.
  • Sommarochsyrener

Ja, som jag skrivit tidigare och mycket i tråden så är arbetsmoral viktig. 

En med högre genomsnitt IQ kan ha arbetsmoral med en med snäppet högre inte. 

Finns ju många andra gener som spelar roll. 

Så klart att man är lojal o inte töntig det ovärderligt. 

• Anonym (Gode)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-28 11:47:45 följande:

Ja, som jag skrivit tidigare och mycket i tråden så är arbetsmoral viktig. 

En med högre genomsnitt IQ kan ha arbetsmoral med en med snäppet högre inte. 

Finns ju många andra gener som spelar roll. 

Så klart att man är lojal o inte töntig det ovärderligt. 

Arbetsmoral är mycket viktigare än intelligens för framgång i livet. Däremot lär det finnas ett samband. Min erfarenhet är att en intelligent person oftare ser konsekvenserna av att leva på ett visst sätt och därför kommer att anpassa sitt liv efter det. 

En person som arbetar på bra, är ärlig och schysst mot andra, tar hand om sig själv, och dessutom är lojal kommer med största sannolikhet att få ett bra liv.
  • Sommarochsyrener
    Anonym (Gode) skrev 2022-10-28 16:02:29 följande:
    Arbetsmoral är mycket viktigare än intelligens för framgång i livet. Däremot lär det finnas ett samband. Min erfarenhet är att en intelligent person oftare ser konsekvenserna av att leva på ett visst sätt och därför kommer att anpassa sitt liv efter det. 

En person som arbetar på bra, är ärlig och schysst mot andra, tar hand om sig själv, och dessutom är lojal kommer med största sannolikhet att få ett bra liv.
    Ja det finns ett samband. Men tror inte skillnad är markant så länge man har IQ mer än medel. 
  • Eliiza

En annan väldigt viktig faktor i detta är att den procentuella skillnaden mellan IQ och EQ skall vara så liten som möjlig; för, högt IQ i kombinanation med lågt EQ riskerar att bli katastrofalt.

• Sommarochsyrener
    Eliiza skrev 2022-10-28 18:47:46 följande:

En annan väldigt viktig faktor i detta är att den procentuella skillnaden mellan IQ och EQ skall vara så liten som möjlig; för, högt IQ i kombinanation med lågt EQ riskerar att bli katastrofalt.

Vad är EQ? Är det arbetsmoral?

Man kan alltid bättra på sig och blir enklare om man väljer att arbeta med något man faktiskt tycker om.
  • Anonym (Gode)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-28 20:02:15 följande:

Man kan alltid bättra på sig och blir enklare om man väljer att arbeta med något man faktiskt tycker om.
    Emotionell intelligens 
  • Anonym (Gode)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-28 20:02:15 följande:

Möjligt men tror att intelligens är viktigare idag än för 50-100 år sedan. Fallgroparna och möjligheterna är många fler numer och det krävs så mycket mer av en människa i dagens samhälle.

Mycket enklare förr då de flesta växte upp i en arbetande och disciplinerad kultur.
Svar på tråden Intelligens