Spucks skrev 2022-10-27 19:21:53 följande:
Jag har alltid haft lätt för logisk tänkande. När jag var 20 gjorde jag ett professionellt test, för jag var nyfiken, och fick 135.
Åt ena sidan tycker jag det är kul, men åt andra sidan orsakar det en del lidande för mig. Jag har intelligensen att göra mycket, men inte motivationen. Jag har även svårt att koncentrerar mig och dessutom är jag social inkompetent. Det leder till att jag inta har uppnått något särskilt i mitt liv - jag har pluggat på universitetet, men något som är, ur ett jobbsynpunkt, helt meningslöst. Dessutom har jag inte haft ork eller intresse att fördjupa mig vidare utan gjorde enbart det som krävdes, så jag kände mig oftas dum jämfört med kollegorna. Masterstudierna började jag med två gånger, men avbröt bägge gångerna för jag är så omotiverad och skjuter upp allt. Jobb har jag väldig länge haft olika sorts studentjobb och sedan kontorsjobb som jag visst gillar, men som är såklart på ett basic nivå.
Att jag vet att jag har haft potential till mycket mer är frusterande. Jag tror det hade därför varit enklare för mig om jag vore inom normalspannet, för då hade jag inte behövt känna mig dålig över att inte når upp till min potential.
Jag har dessutom sedan länge misstänkt att jag kanske har Aspergers. Jag kom på av en tillfällighet för ungefär 10 år sedan att jag uppfyller en del kriterier och den senaste tiden kom jag på att mycket mer som jag gör/hur jag känner är ett tecken på just det. Så det kanske förklarar mina problem. Samtidigt gör det mig ännu mer frusterad, för många med just Aspergers kommer långt just pga det.
Intressant det du skriver
Var ju någon som skrev att smarta är socialt kompetenta för att det är en egenskap som kräver smarthet i sig.
Fast å andra sidan så kan det ju vara andra gener som är inblandade. Hurvida man är extrovert eller introvert.
Sen har jag ju tänkt på att om man är så där smart som du är så kanske man ändå kan bli socialt inkompetent. Det kan ha göra med att man kan leva i en egen bubbla och därmed skapas inte interaktioner? Kanske att andra inte kan förstå dig, du förstår dem men tycker inte att deras nivå är intressant för dig att det blir tråkigt så att du undermedvetet utvecklat introvert strategi och tror att du är socialt inkompotent? Du kan prata med de kan inte integrera med dig pga din nivå o inte du heller att det inte blir turn on liksom?
Saken är den som en person med IQ under genomsnittet är jag rädd för sådana i din nivå. Att jag inte kan prata, om jag pratar gör jag bort mig och att jag kanske ska uppfattas som "borta, trög, en sån som inte hänger med"
Finns ett klipp av mauri (sveriges 3 smartaste personer, alla de iaf en kändes väldigt socialt inkompetent)