Sommarochsyrener skrev 2022-10-29 15:43:25 följande:
Jag har inte sagt att jag tror att begåvade diskuterar Aristoteles, det tror jag knappast ens. Eller sånt varenda gång.
Jag har hört över genomsnitt diskutera om hur t.ex. muskler byggs och intressant fakta och flera perspektiv samt skämt åsido.
Sen har jag hört intelligenta garva sönder för typ en får emoji eller bara snacka skit om folk att jag äcklats och tyckt att de är konstiga.
Sen andra intelligenta som föredrar att vara tysta.
Sen spelar personlighet roll.
Sen vill jag komma med egen reflektion:
Har också hört dessa töntiga snackar om feminism och jämställdhet. Men deras diskussion kring dessa ämnen saknar liksom perspektiv och andra infallsvinklar samt resonemang och hör inte ihop med hur de är som personer.
T.ex. vill de att alla ska vara feminister. Men sen kan de tänka sig att inleda en relation med en feminist kille? Knappast för att de säger att de vill ha dominanta killar. Hur går det ihop med att de vill att alla ska vara feminister?
Sen frågan om vem ska betala notan så säger de killen. På vilket sätt är det feminism och jämställdhet? Är inte jämställdhet mer i så fall att tjejen och killen delar på notan? Det hör ju inte ihop med att de tycker att det ska vara jämställdhet eller hur tänker de? Tycket personligen mer det här är "utnyttjande". Och inte konstigt för dryga är de också.
Och nej. Jag värderar personlighet mer. Så länge man inte är trög. Min bror säger att jag är trög fast vi båda vet att jag inte är det. Jag har gått högskoleförberedande program och fått höga betyg inom allt text relaterat som samhällsorienterande ämnen och språk ect. Inte lika bra i matten. Men tja, jag väljer annat så får en snille bli den framtida ingenjören. Det är ju knappast att man ändå behöver avancerad matte i vardagen. Trög är en som inte kan ens gå i skolan/ behöver gå om en massa gånger/ årskurser.
Sen vill jag understryka att personer med låg utbildning behöver inte alls ha lågt IQ. Ens förutsättningar kan ha gjort att man inte t.ex. kunnat betala för skolan om man kommer från ett land där skolan kostar. Många tar huslån och fastnar därmed i lagerarbete som ändå är bra betald. Man kanske bara har bra betalt och orkar inte utsätta sig för stress och vill leva livet liksom/ man vill inte slösa sina bästa år på plugg? Man kan ändå ha högt IQ.
Unga tenderar att bry sig mer om utseende. För låt oss vara ärliga med varandra det första man ser är inte IQ utan utseende. En som ser bra ut tenderar att få bra behandling och respekt. IQ är nog viktigare hos de äldre för då är man inte lika snygc som förr.
Aristoteles och de andra sakerna jag nämnde var en illustration som inte var menad att tas bokstavligt. Du missar poängen med nästan hela mitt inlägg.
Jag kopplar inte heller ihop låg utbildning med lågt IQ. Jag vet mycket väl att man kan vara smart utan att vara högutbildad. Däremot kan jag i princip garantera att om någon klarat en svår utbildning så har denne hög IQ, det finns högskoleutbildningar som man rent krasst inte tar sig igenom (eller ens blir antagen till) om man inte har mer än genomsnittlig IQ (typ teknisk fysik eller läkare).
Ja, det första man ser är utseende, men det är inte samma sak som att utseende är det viktigaste för alla, varken på gruppnivå eller på individnivå. Att man bryr sig mindre om sitt utseende när man blir äldre kan också ha att göra med att många blir mer säkra på sig själva med ålder och mognad och inte känner samma behov av eller krav på att andra ska uppfatta en som snygg eller att passa in i en utseendefixerad grupp.