• Sommarochsyrener

Intelligens

Opassande kategori kanske. Men men. Hur känns det att ha högt IQ? Hur vet ni/ hur visste ni att ni har högt IQ? Vad tycker personer som har högt IQ om personer med lägre? Tycker ni att ni har högre levnadstandard pga högt IQ? Kan ni nämna fördelar som det ger er/ typisk situation där er IQ har gynnat er?

• Svar på tråden Intelligens
  • Soryu

Jag har högt IQ. Fick maxresultatet på Mensas test när jag gjorde det i 25-årsåldern. Var inte med i föreningen särskilt länge för jag tyckte inte att jag hade så mycket gemensamt med de personerna jag träffade därigenom.

Allt som har haft att göra med skola eller att på annat sätt lära mig saker har alltid varit lätt för mig. Jag har aldrig behövt plugga och kämpa så mycket som de flesta andra, så på det sättet har det ju varit väldigt fördelaktigt. När jag gick i skolan var allt väldigt lätt och jag fick alltid alla rätt på allt utan att direkt göra några läxor (för jag hann med läxorna på lektionerna), men jag tror att jag förstod att jag var smart först någon gång i kanske femman eller sexan.

Jag tycker om att prata om saker på en nivå som jag upplever att ganska många människor har svårt att möta mig i, så det har ju lett till att de flesta av mina vänner också är intelligenta. Men jag kan ofta känna att en del diskussioner mellan människor förs på en nivå som är väldigt låg, och då blir det svårt för mig att bli intresserad av att delta i diskussionen vilket väl då är en negativ konsekvens av att ha högt IQ. En av mina närmsta vänner, som jag känt i över 20 år, är inte särskilt intelligent men vi har mycket gemensamt ändå, så det är inte så att jag absolut inte kan umgås med andra. 

Du undrar också om levnadsstandarden. Det handlar väl mest om hur mycket pengar man har, och jag har ett välbetalt jobb så jag hade kunnat ha en hög levnadsstandard om jag var intresserad av det, vilket jag dock inte är.

• Spucks
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-27 19:39:36 följande:
    Intressant det du skriver 

Var ju någon som skrev att smarta är socialt kompetenta för att det är en egenskap som kräver smarthet i sig. 

Fast å andra sidan så kan det ju vara andra gener som är inblandade. Hurvida man är extrovert eller introvert. 

Sen har jag ju tänkt på att om man är så där smart som du är så kanske man ändå kan bli socialt inkompetent. Det kan ha göra med att man kan leva i en egen bubbla och därmed skapas inte interaktioner?  Kanske att andra inte kan förstå dig, du förstår dem men tycker inte att deras nivå är intressant för dig att det blir tråkigt så att du undermedvetet utvecklat introvert strategi och tror att du är socialt inkompotent? Du kan prata med de kan inte integrera med dig pga din nivå o inte du heller att det inte blir turn on liksom?

Saken är den som en person med IQ under genomsnittet är jag rädd för sådana i din nivå. Att jag inte kan prata, om jag pratar gör jag bort mig och att jag kanske ska uppfattas som "borta, trög, en sån som inte hänger med" 

Finns ett klipp av mauri (sveriges 3 smartaste personer, alla de iaf en kändes väldigt socialt inkompetent)
    Nej, jag är verkligen socialt inkompetent ;) Fast det du skriver är naturligt möjlig också, att några har det så, men det stämmer inte in på mig. 
  • Sommarochsyrener
    Soryu skrev 2022-10-28 23:28:18 följande:
    Intelligens

Jag har högt IQ. Fick maxresultatet på Mensas test när jag gjorde det i 25-årsåldern. Var inte med i föreningen särskilt länge för jag tyckte inte att jag hade så mycket gemensamt med de personerna jag träffade därigenom.

Allt som har haft att göra med skola eller att på annat sätt lära mig saker har alltid varit lätt för mig. Jag har aldrig behövt plugga och kämpa så mycket som de flesta andra, så på det sättet har det ju varit väldigt fördelaktigt. När jag gick i skolan var allt väldigt lätt och jag fick alltid alla rätt på allt utan att direkt göra några läxor (för jag hann med läxorna på lektionerna), men jag tror att jag förstod att jag var smart först någon gång i kanske femman eller sexan.

Jag tycker om att prata om saker på en nivå som jag upplever att ganska många människor har svårt att möta mig i, så det har ju lett till att de flesta av mina vänner också är intelligenta. Men jag kan ofta känna att en del diskussioner mellan människor förs på en nivå som är väldigt låg, och då blir det svårt för mig att bli intresserad av att delta i diskussionen vilket väl då är en negativ konsekvens av att ha högt IQ. En av mina närmsta vänner, som jag känt i över 20 år, är inte särskilt intelligent men vi har mycket gemensamt ändå, så det är inte så att jag absolut inte kan umgås med andra. 

Du undrar också om levnadsstandarden. Det handlar väl mest om hur mycket pengar man har, och jag har ett välbetalt jobb så jag hade kunnat ha en hög levnadsstandard om jag var intresserad av det, vilket jag dock inte är.

Ok, intressant det du skriver. 

Kan du tänka dig att inleda en relation med en som har lägre IQ?

Det där du nämner med att låg IQade kan ha låga diskussioner behöver nödvändigtvis inte vara sant. Jag har liksom suttit med folk som har högre IQ än mig och de skrattat för töntiga saker och om men bara diskuterat töntiga saker. 

Utöver jobb så under jag liksom vardagen. Är ens vardag (bortsett från plugg och skolrelaterat) enklare? Jo, det är den ju det vi vi ju. Men nyfiken på exempel.
  • Anonym (Essele)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-29 10:53:04 följande:

Det där du nämner med att låg IQade kan ha låga diskussioner behöver nödvändigtvis inte vara sant. Jag har liksom suttit med folk som har högre IQ än mig och de skrattat för töntiga saker och om men bara diskuterat töntiga saker. 

Utöver jobb så under jag liksom vardagen. Är ens vardag (bortsett från plugg och skolrelaterat) enklare? Jo, det är den ju det vi vi ju. Men nyfiken på exempel.
    Planering är plättlätt. Säg att vi ska renovera något på huset. Hela processen från A till Ö, inklusive marginal för strul i tid och pengar, kan jag ta fram I huvudet på en några minuter. Och nu menar jag inte renovering som i att tapetsera om ett rum, utan renovering efter vattenläcka inklusive ett nytt kök. Slutsumma 1,5 miljoner och 5 månader. 
    Evakueringsplanering gjorde jag samtidigt som jag stängde av vattnet i pannrummet och stod i telefonkö till försäkringsbolaget. 

Jag kan handla kläder till nästa vinter till barnen på rea utan att förbereda mig, eftersom jag har koll på vad som finns I garderoberna hemma och jag har deras tillväxtkurvor i huvudet.
  • Anonym (Josef)

Jag ligger på 150 IQ i SD15 skalan, vilket är den riktiga skalan.

Jag skulle önskat att jag hade 170 IQ, 150 är bra men det kräver ändå att jag måste tänka extra gång ibland för att förstå uppenbara saker, så extremt smart är inte 150. 

• Anonym (Gode)
    Anonym (Essele) skrev 2022-10-29 11:41:33 följande:
    Planering är plättlätt. Säg att vi ska renovera något på huset. Hela processen från A till Ö, inklusive marginal för strul i tid och pengar, kan jag ta fram I huvudet på en några minuter. Och nu menar jag inte renovering som i att tapetsera om ett rum, utan renovering efter vattenläcka inklusive ett nytt kök. Slutsumma 1,5 miljoner och 5 månader. 
    Evakueringsplanering gjorde jag samtidigt som jag stängde av vattnet i pannrummet och stod i telefonkö till försäkringsbolaget. 

Jag kan handla kläder till nästa vinter till barnen på rea utan att förbereda mig, eftersom jag har koll på vad som finns I garderoberna hemma och jag har deras tillväxtkurvor i huvudet.
    Du är både ambitiös och intelligent vilket är en strålande kombination. Om jag inte missminner mig så har man kommit fram till via forskning att på gruppnivå ökar en persons framgång (karriär, ekonomi, socialt) upp till ungefär 130. Över den nivån minskar graden av framgång. 
  • Sommarochsyrener
    Anonym (Essele) skrev 2022-10-29 11:41:33 följande:

En stor skillnad mellan mig och min bror är planering. Han planerar ens åt mig. Och lägger mer tid åt mig än honom för han vet att det kräver mer tid för mig än honom.
  • Embla twopointoh

Fast jag tycker att det är skillnad på "låg nivå" och "töntig nivå". Det handlar även om hur man diskuterar saker, inte bara om vad man diskuterar, om du förstår vad jag menar. Det är helt enkelt ibland svårt att diskutera på en "hög" nivå när en eller flera i gruppen inte har samma referensramar som man själv/resten av gruppen.

Jag kan såklart bara utgå från mig själv, men när jag hamnar i sådana diskussioner, så håller jag tillbaka, jag säger inte högt de paralleller eller slutsatser som kommer för mig, eftersom jag vet att det kommer att gå över huvudet på någon/några och man ofta kan uppfattas som en Besserwisser, skrytmåns, att man vill visa upp hur smart man är och/eller sätta andra på plats.

Och, även intelligenta människor kan vilja flamsa, skämta och inte vara så allvarliga ibland, det är inte så att vi sitter raka i ryggen i hårda soffor och diskuterar vetenskapliga artiklar, möjliga ekonomiska scenarion eller vem som är bäst av Aristoteles eller Kant varenda gång vi umgås.

(Jag vill poängtera att jag absolut tycker det kan vara givande att diskutera med människor som inte tänker och fungerar som jag själv eller som inte har samma referensramar, oavsett deras intelligensnivå. Det är därför jag hänger här på FL, det ger insikt och förståelse för andra människor och motverkar att man hamnar i en åsiktsbubbla.)
  • Soryu

Ingen av mina tidigare flickvänner har gjort något IQ-test så jag kan ju bara gissa mig till ungefärligen vilken nivå de legat på. Jag uppfattar det som att alla utom två legat lägre än jag, och de andra två har varit på ungefär samma nivå. Det är klart roligast att vara med en partner som kan möta mig intellektuellt, men det är inget jag på något sätt kräver eller förväntar mig, och det är också så mycket annat som är viktigt i en relation så att det är ju bara en faktor bland många. Men med det sagt hade det nog inte funkat med en partner som är under medel för då är vi för långt ifrån varandra.

När det gäller samtal så handlar det om att personer som är mer intelligenta i allmänhet är bättre på att tänka komplext och se flera olika perspektiv. Det gör samtal med intressanta oavsett vilket ämne man pratar om. Många personer i det lite lägre intelligensspannet har svårt att hänga med i samtal på en sådan nivå och för mig kan det då bli lite ointressant.

Vad som är töntigt och inte är ju såklart en fråga om smak och preferens. Det som du tycker är töntigt tycker andra är roligt, och vice versa. Många med hög intelligens pratar om saker som jag inte alls tycker är intressanta, och de personerna tycker jag inte heller så mycket om att umgås med. Jag tror att många av de samtal jag tycker om att ha hade framstått som tråkiga för många andra, både personer som pga låg begåvning har svårt att hänga med och andra med högre begåvning som bara inte alls delar mina intressen eller perspektiv.

Jag skulle inte säga att min vardag är enklare än genomsnittspersonens. Till skillnad från någon annan som skrev här är jag inte alls särskilt bra på att planera min tillvaro med att köpa kläder till barnen fem år i förväg osv. Tvärtom är mitt huvud fyllt av en massa saker som jag är intresserad av, så att jag kan ofta vara ganska disträ och oorganiserad i det praktiska vardagliga livet.

• Sommarochsyrener
    Embla twopointoh skrev 2022-10-29 12:43:52 följande:
    Fast jag tycker att det är skillnad på "låg nivå" och "töntig nivå". Det handlar även om hur man diskuterar saker, inte bara om vad man diskuterar, om du förstår vad jag menar. Det är helt enkelt ibland svårt att diskutera på en "hög" nivå när en eller flera i gruppen inte har samma referensramar som man själv/resten av gruppen.

Jag kan såklart bara utgå från mig själv, men när jag hamnar i sådana diskussioner, så håller jag tillbaka, jag säger inte högt de paralleller eller slutsatser som kommer för mig, eftersom jag vet att det kommer att gå över huvudet på någon/några och man ofta kan uppfattas som en Besserwisser, skrytmåns, att man vill visa upp hur smart man är och/eller sätta andra på plats.

Och, även intelligenta människor kan vilja flamsa, skämta och inte vara så allvarliga ibland, det är inte så att vi sitter raka i ryggen i hårda soffor och diskuterar vetenskapliga artiklar, möjliga ekonomiska scenarion eller vem som är bäst av Aristoteles eller Kant varenda gång vi umgås.

(Jag vill poängtera att jag absolut tycker det kan vara givande att diskutera med människor som inte tänker och fungerar som jag själv eller som inte har samma referensramar, oavsett deras intelligensnivå. Det är därför jag hänger här på FL, det ger insikt och förståelse för andra människor och motverkar att man hamnar i en åsiktsbubbla.)
    Jag har inte sagt att jag tror att begåvade diskuterar Aristoteles, det tror jag knappast ens. Eller sånt varenda gång.

Jag har hört över genomsnitt diskutera om hur t.ex. muskler byggs och intressant fakta och flera perspektiv samt skämt åsido.

Sen har jag hört intelligenta garva sönder för typ en får emoji eller bara snacka skit om folk att jag äcklats och tyckt att de är konstiga. 

Sen andra intelligenta som föredrar att vara tysta.

Sen spelar personlighet roll. 

Sen vill jag komma med egen reflektion:

Har också hört dessa töntiga snackar om feminism och jämställdhet. Men deras diskussion kring dessa ämnen saknar liksom perspektiv och andra infallsvinklar samt resonemang och hör inte ihop med hur de är som personer.

T.ex. vill de att alla ska vara feminister. Men sen kan de tänka sig att inleda en relation med en feminist kille? Knappast för att de säger att de vill ha dominanta killar. Hur går det ihop med att de vill att alla ska vara feminister? 

Sen frågan om vem ska betala notan så säger de killen. På vilket sätt är det feminism och jämställdhet? Är inte jämställdhet mer i så fall att tjejen och killen delar på notan? Det hör ju inte ihop med att de tycker att det ska vara jämställdhet eller hur tänker de? Tycket personligen mer det här är "utnyttjande". Och inte konstigt för dryga är de också.

Och nej. Jag värderar personlighet mer. Så länge man inte är trög. Min bror säger att jag är trög fast vi båda vet att jag inte är det. Jag har gått högskoleförberedande program och fått höga betyg inom allt text relaterat som samhällsorienterande ämnen och språk ect. Inte lika bra i matten. Men tja, jag väljer annat så får en snille bli den framtida ingenjören. Det är ju knappast att man ändå behöver avancerad matte i vardagen. Trög är en som inte kan ens gå i skolan/ behöver gå om en massa gånger/ årskurser. 

Sen vill jag understryka att personer med låg utbildning behöver inte alls ha lågt IQ. Ens förutsättningar kan ha gjort att man inte t.ex. kunnat betala för skolan om man kommer från ett land där skolan kostar. Många tar huslån och fastnar därmed i lagerarbete som ändå är bra betald. Man kanske bara har bra betalt och orkar inte utsätta sig för stress och vill leva livet liksom/ man vill inte slösa sina bästa år på plugg? Man kan ändå ha högt IQ. 

Unga tenderar att bry sig mer om utseende. För låt oss vara ärliga med varandra det första man ser är inte IQ utan utseende. En som ser bra ut tenderar att få bra behandling och respekt. IQ är nog viktigare hos de äldre för då är man inte lika snygc som förr.
Svar på tråden Intelligens