• Anonym (Less)

Är han överdriven?

Hej, jag och min sambo har en dotter som är 2,5 år. Idag kom han hem med massor av skyddsgrejer för alla kanter och hörn i hemmet. Vi har inte diskuterat att detta behövs. Jag tycker inte det för hon har hittills inte slagit sig mer än en normal tvååring och på förskolan till exempel är inga hörn eller något täckta med skyddsskum. Men han anser att hon ju kan komma åt en kant och dö. På riktigt säger han så. Jag vill naturligtvis INTE att hon skadar sig men jag tycker det här är överdrivet och det känns som om han har fattat detta beslut över mitt huvud, som om han vore den riktiga ansvarsfulla föräldern och jag någon slags oansvarig utan talan.

Förut brukade han kolla upp leksaker jag köpt till henne för att se om de var farliga och om han ansåg det ställde han undan dem. Det blir också världens liv om jag råkat tappa ett örhänge på golvet för det är livsfarligt. 

Vad anser ni om det här?

• Svar på tråden Är han överdriven?
  • Räkan77

Det här låter allvarligt, fortsätter ni så här så kommer dotterns utveckling hämmas. Han är sjukligt orolig och måste inse det. Det du måste göra är att inte ge efter för husfridens skull, för det blir bara värre ju längre tiden går. 

Börja med att söka hjälp hos BVC men tveka inte heller att söka stöd hos socialen. 

Tvivla inte på ditt sunda förnuft! Titta på andra föräldrar på förskolan och runt omkring dig, de beter sig förmodligen mer som du och mindre som din partner. 

• Anonym (village wisdom)
    Krafs skrev 2022-11-07 10:59:10 följande:

Vad spelar det för roll? Varför ens diskutera detta? Låt honom känna att han tar hand om sitt barn. 

Läs alla TS inlägg.

Detta är ett sjukligt beteende som har gått överstyr, vilket redan psykolog har konstaterat och de är bättre kvalificerade än du på att bedöma det. Mannen har inte ens sjukdomsinsikt nog för att klara att höra det av en utbildad person att han behöver ändra på sig.

Barn som uppfostras i sånt kommer ofta att utveckla ångestsyndrom och samma galenskaper själva.

Utifrån allt TS har skrivit så hade jag krävt att mannen går i behandling eller annars förberett en separation, för så ska inte något barn behöva ha det hela sin uppväxt. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Less) skrev 2022-11-06 18:09:54 följande:

Det känns som om han äger mig. Att om jag, till exempel, skulle vilja separera så skulle han förbjuda det. Som om han vore min förälder. Som om han typ skulle gå till Soc och begära enskild vårdnad så att han kunde ha kontroll över barnet eftersom jag är en sådan oerhört oansvarig och opålitlig förälder. Som om han inte skulle tillåta att HANS dotter växte upp med separerade föräldrar.
    Jag känner mig som en fånge. 

Men herregud, separera! Han är ju halvt galen. Narcissist eller?
  • Anonym (ppp)

Men du måste ifrån denne person! Du vet ju att han inte är frisk i sitt beteende. Om han vägrar ta vård och vägrar förstå så är det enda du kan göra att förändra DIN situation. Om du älskar honom - bli särbo. Då kan ni ändå vara tillsammans men han kan inte kontrollera varje sekund av ditt och barnens liv. Herre gud. 

Låter som exmaken till en jag känner. Hon är övertygad om att han har autism, men han vägrar prata om sånt. Han har otroligt kontrollbehov och till slut stod hon inte ut. Barnen bor varannan vecka och de har i sin tur en del behov men det ser han inte heller.
    Nu när de skilt sig är han mycket missnöjd med en del saker som mamman gör/inte gör. Han tycker hon är slarvig, precis som din partner tycker om dig. Han påstår att saker hon gör/inte gör är dåligt för barnen men det handlar om att hon inte gör likadant som han vill. 

Kunde hon skilja sig så kan du också ta dig ur detta. Ja, kanske blir det varannan vecka för barnet, men det är ändå bättre än ni lever nu.
    Tycker du ska ringa en kvinnojour samt soc och beskriva läget innan du säger något till honom. Kolla upp hur du skulle kunna göra med bostad osv - ha en plan helt enkelt, innan du säger något. 

• Anonym (A)
    Anonym (village wisdom) skrev 2022-11-07 18:22:42 följande:
    Läs alla TS inlägg.

Detta är ett sjukligt beteende som har gått överstyr, vilket redan psykolog har konstaterat och de är bättre kvalificerade än du på att bedöma det. Mannen har inte ens sjukdomsinsikt nog för att klara att höra det av en utbildad person att han behöver ändra på sig.

Barn som uppfostras i sånt kommer ofta att utveckla ångestsyndrom och samma galenskaper själva.

Utifrån allt TS har skrivit så hade jag krävt att mannen går i behandling eller annars förberett en separation, för så ska inte något barn behöva ha det hela sin uppväxt. 
    Håller med
  • Anonym (qwerty)

Jag tycker du låter rätt slapphänt, och för att skylla ifrån dig så klagar du på pappan som vill er dotters bästa.
    Jisses.

• molly50
    Anonym (qwerty) skrev 2022-11-07 19:16:21 följande:

Jag tycker du låter rätt slapphänt, och för att skylla ifrån dig så klagar du på pappan som vill er dotters bästa.
    Jisses.

På vilket sätt är TS slapphänt?
    Hennes man har t om varit hos psykolog och fått konstaterat att han måste ändra sig.
    Men ändå så tar han det inte till sig.
    Jag skulle snarare vilja påstå att han är sjukligt orolig. 
  • Anonym (Less)

Jag VILL lämna honom men jag är så rädd för hans reaktion.

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Less) skrev 2022-11-11 14:10:09 följande:

Hur tror du att han kommer att reagera? 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Less) skrev 2022-11-11 14:10:09 följande:

Vad har du för val? 
    Planera, prata med andra, förbered - det är liksom enda vägen. 
Svar på tråden Är han överdriven?