• Anonym (Okidoki)

Får ingen julklapp

hur hade ni känt om en av era föräldrar inte gav er någon julklapp alls? 

idag sa nämligen min pappa och hans tjej att Jag inte behöver tänka på någon julklapp till dom, för att dom inte kommer köpa/ ge något till mig.

det handlar inte om att jag vill ha massa dyra saker, utan att min egna pappa inte vill ge mig en enda Julklapp. 

Förra året fick jag sängkläder av pappa och tjejen, medan min bror fick hur mycket som helst som han hade önskat sig. Jag förstår att jag är äldre osv. men jag känner mig ändå utanför såklart. 

jag Är 24 år och har flyttat hemifrån 
    min bror är 18 och bor hemma.

• Svar på tråden Får ingen julklapp
  • mammatill6

Har man flyttat hemifrån o har eget hem så anser jag det är skillnad på ett hemmaboende barn. När du va 18 fick du kanske fler klappar? 

• Anonym (Okidoki)

Kan även tillägga att min bror förra året fick en ny mobil för många tusenlappar i födelsedagspresent. Jag fick en tröja.. en likadan tröja som min bror fick utan att fylla år precis innan.

• Citronella

Vissa vill inte byta julklappar utan prioritera andra saker jag som älskar att både köpa och ge presenter hade tyckt det var lite trist men inte tagit det personligt. 

• Anonym (A)
    mammatill6 skrev 2022-11-06 22:56:53 följande:
    Har man flyttat hemifrån o har eget hem så anser jag det är skillnad på ett hemmaboende barn. När du va 18 fick du kanske fler klappar? 
    +1
  • Anonya

Trist. Jag är vuxen, men vill absolut både ge och få julklappar. 
    Kan du säga att du gärna skulle ge och få något litet symboliskt?

Hur var det när du var 18, fick du då julklappar motsvarande vad din bror får nu?
    För rättviseaspekten är väl det som är viktigast och att din bror ocså slutar få julklappar när han flyttar hemifrån. 

Får du julklapp av någon annan eller betyder det att du inte får något av din pappa att du inte får någon julklapp alls?

• Anonym (Okidoki)
    Anonya skrev 2022-11-06 23:37:35 följande:

Trist. Jag är vuxen, men vill absolut både ge och få julklappar. 
    Kan du säga att du gärna skulle ge och få något litet symboliskt?

Hur var det när du var 18, fick du då julklappar motsvarande vad din bror får nu?
    För rättviseaspekten är väl det som är viktigast och att din bror ocså slutar få julklappar när han flyttar hemifrån. 

Får du julklapp av någon annan eller betyder det att du inte får något av din pappa att du inte får någon julklapp alls?

Ja precis! Julen är min favorithögtid, och jag älskar att både göra egna och köpa klappar till andra. men det är ju inte alls roligt när någon säger ? du behöver inte tänka på det till oss för du får inget av oss Ändå ? typ. jag har en jättedålig ekonomi just nu, och hade tänkt göra egna julklappar till just pappa och hans tjej, för att jag inte har råd men ändå så gärna vill ge. Då känns det ju nästan som ett slag i magen när dom med god ekonomi inte vill anstränga sig alls tillbaka liksom. 
    och hur kul kommer det bli att fira jul med dom, och se min bror öppna klapp efter klapp och själv sitta där utan ett enda och glo på honom när han öppnar..

Jag flyttade ofrivilligt hemifrån mycket tidigare än min bror Då jag fick en diagnos som gjorde att mina föräldrar inte ?orkade med mig?. Men har aldrig fått något dyrt sådär Som han får, utan alltid fått klara mig själv ekonomiskt Genom sommarjobb osv. köpt egna vinterjackor, skor osv ända sen tonåren. OM jag fick något så var det alltid det billigaste. 

• Anonym (Den som liten är)

Kommer du inte få något av din mamma? Eller hon finns inte i ditt liv? Jag har inte fått någon julklapp från min far sen jag var typ 6 år. Han får inte av mig heller. Jag skickar ett julkort, men han orkar inte ens att skicka ett kort. Men om du och din bror är helsyskon, hade jag nog blivit ledsen om han fått mycket mer än jag, om det varit min bror. Men jag vet inte. Jag kan inte riktigt sätta mig in i din sits. Mina föräldrar försvann ur mitt liv när jag var barn och jag fick lära mig att livet var orättvist.

• Anonym (Hmm..,,)

Jag hade inte brytt mig. När man är vuxen och har flyttat hemifrån så behöver man inte byta klappar/pengar med varandra. Jag flyttade också hemifrån när jag var 18, det är inte för tidigt. 

Byt julklapp med din bror.

• Anonym (Prata med din pappa)

Men kan du inte prata med din pappa? Han kanske ar medveten om din knapra ekonomi och darfor vill "hjalpa" dig genom att saga att de inte vill ha nagon julklapp (sa att du slipper slosa pengar pa dem)? De kanske tanker ge dig (som overraskning) men vill inte att du ska slosa pengar pa dem (som du hade gjort om du vetat om att du skulle fa julkapp av dem)? Eller sa vill de snala in pa julklappar for att spara till nagot storre (trots att du sager att de har god ekonomi)? Det later anda konstigt att saga till sitt barn att den inte kommer att fa nagon julklapp. Som foralder vill man ju anda ge och gladja sina barn tycker man, men sa ar ju inte alla. Om du pratar med honom och talar om att julen ar din favorithogtid och att du sett fram emot att fira den med dem, men att du kanner att det kommer att kannas jattekonstigt om du sitter dar utan paket nar din bror kommer att kunna oppna paket efter paket. Sag att du kanner dig utanfor nar det blir sa och att det gor dig ledsen. Du kan ju aven namna det du namnt i traden om dyra presenter till din bror jamfort med dig och hur det sett ut under aren. Det kanske blir en ogonoppnare for din pappa? Sag att du vill ha en bra relation, men att det kanns som att du oftast blir forbisedd och att du vill forbattra relationen och kunna ha en trevlig jul tillsammans och kanna dig lika omtyckt som din bror.

Svar på tråden Får ingen julklapp