• Anonym (Okidoki)

Får ingen julklapp

hur hade ni känt om en av era föräldrar inte gav er någon julklapp alls? 

idag sa nämligen min pappa och hans tjej att Jag inte behöver tänka på någon julklapp till dom, för att dom inte kommer köpa/ ge något till mig.

det handlar inte om att jag vill ha massa dyra saker, utan att min egna pappa inte vill ge mig en enda Julklapp. 

Förra året fick jag sängkläder av pappa och tjejen, medan min bror fick hur mycket som helst som han hade önskat sig. Jag förstår att jag är äldre osv. men jag känner mig ändå utanför såklart. 

jag Är 24 år och har flyttat hemifrån 
    min bror är 18 och bor hemma.

• Svar på tråden Får ingen julklapp
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Skärp dig själv) skrev 2022-11-08 17:44:01 följande:
    Nej, det argumentet köps ej!

En som man tycker om är värd lite tid och "lite stress" sen behöver det inte vara någon stor sak direkt. Man kan fixa något hemma eller kolla dyws. Eller något för en liten peng. Det är omtanken som räknas.

Sen verkar inte pappan få stress av det i och med att han köper massor till hans son. Konstigt att TS inte ens fick som honom när hon va 18. 

Och stress av julklappar, fast jag sa att jag inte pratar om julklappar bara. Låt oss anta nu att pappan veeeeeerkligen känner stress och måste strunta i dottern för att det liksom är en "deadline" fine men ge henne presenter vanliga dagar? När han är ute på stan och liksom ser något fint och tänker det där kan vara till min dotter, att liksom hon finns i hans tankar. 

Då hade TS inte känt sig bortprioterad och förstått att hennes pappa får stress av deadline datum och inte brytt sig lika mycket. 

Nej, jag tror det handlar om för lite omtanke från faderns sida! 
    Du behöver inte köpa det. De flesta vet att många känner stress över julklappsköp och att vi konsumerar alldeles för mycket. TS är vuxen nu och bör bete sig som sådan.
  • Core

Varför köper man bara då ingenting symboliskt istället?

Svenska stela människor som av ren princip inte )köper till vuxna(

nä glad är jag att min nära krets är rätt osvenska så där, vi ger mer än gärna till varandra. Far min älskar att ge saker som uppskattas, och jag är likadan.

ibland blir man bara matt på alla torra jävla tröttskallar i det här landet, inte konstigt att många äldre sedan sitter ensamma om jularna

• Anonym (Skärp dig själv)
    Anonym (Skärpning) skrev 2022-11-08 18:39:43 följande:
    Du behöver inte köpa det. De flesta vet att många känner stress över julklappsköp och att vi konsumerar alldeles för mycket. TS är vuxen nu och bör bete sig som sådan.
    1. Så vuxna får inte känns ledsamhet när de inte får omtanke?

2. Hennes bror är också vuxen

3. Tycker hennes bror är bortskämd. Jobbar han har han bättre ekonomi än henne. Hon är ju en student. Och det är klart hon tar åt sig när hon ser tillbaka och jämför. 

4. Pappan verkar ha stress för oj så mycket sonen ska ha. Köper han bara till sin familj är det 3 pers och av dessa tre tycker jag TS förtjänar mest. Sen kan man göra något själv. 

5. Jag pratar inte bara om julklappar. 

6. Du är torr
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Skärp dig själv) skrev 2022-11-08 18:06:52 följande:

Sen så är hon teoretiskt sätt värd mer presenter eftersom att hon är en student, och studenter brukar ha knapp ekonomi så när de får presenter kan de bli glada av det men också omtanken som visar "du är viktig och vi tänker fortfarande på dig trots att du flyttat ut". 

Brordern har ju inga utgifter direkt och om han jobbar så sparas hans pengar mer så han kan bara köpa åt sig själv egentligen. Sen är han myndig. Så varför ösar de på honom som om han vore en 13 åring som tjatar om telefon från sina föräldrar. I hans ålder köpte jag telefon för mina egna pengar. 

TS, jag förstår dig,  ❤ 

Herregud vad du är barnslig. En 24-åring som flyttat hemifrån och bör ha en egen ekonomi är "teoretiskt sett värd mer julklappar"? Väx upp.

Om du förväntar dig att en 18-åring ska kunna köpa sina egna grejer kan även en 24-åring göra det. Som student har man inte lite pengar och jobbar man dessutom har man det väldigt bra ekonomiskt. Det är inte synd om TS bara för att hennes pappa väljer att behandla henne som en vuxen människa. 

Bara för att hon inte kommer få ett lass julklappar betyder det inte att hennes pappa inte bryr sig om henne. 
  • Anonym (H)
    mammatill6 skrev 2022-11-06 22:56:53 följande:

Har man flyttat hemifrån o har eget hem så anser jag det är skillnad på ett hemmaboende barn. När du va 18 fick du kanske fler klappar? 

Vad är sammanhanget mellan att ha flyttat hemifrån och julklappar? Båda barnen är vuxna och jag tycker argumentet är konstigt. Ger man inte sina barn för att man vill? Eller är det ett tvång för att de råkar bo hemma? 
  • Anonym (Boli)
    Anonym (Skärp dig själv) skrev 2022-11-08 19:47:02 följande:
    1. Så vuxna får inte känns ledsamhet när de inte får omtanke?

2. Hennes bror är också vuxen

3. Tycker hennes bror är bortskämd. Jobbar han har han bättre ekonomi än henne. Hon är ju en student. Och det är klart hon tar åt sig när hon ser tillbaka och jämför. 

4. Pappan verkar ha stress för oj så mycket sonen ska ha. Köper han bara till sin familj är det 3 pers och av dessa tre tycker jag TS förtjänar mest. Sen kan man göra något själv. 

5. Jag pratar inte bara om julklappar. 

6. Du är torr
    1. Får och får. De borde inte göra det 
    2 - Sluta älta vad pappan och brodern gör. Det är dags att växa upp. De kan göra vad de vill. Det som är viktigt är vad man gör själv .
  • Anonym (fun)
    Anonym (Boli) skrev 2022-11-09 00:07:56 följande:
    1. Får och får. De borde inte göra det 
    2 - Sluta älta vad pappan och brodern gör. Det är dags att växa upp. De kan göra vad de vill. Det som är viktigt är vad man gör själv .
    Och det är människor som resonerar som du som sen förlorar kontakten med sina vuxna barn och alla andra relationer i sina liv. Tänker minsann inte visa någon omtanke till någon, men oj, vad tomt det blir omkring mig. 
  • LFF
    Anonym (fun) skrev 2022-11-08 15:44:29 följande:
    Jag tror att jag slutade få av mina föräldrar när jag själv fick barn (ca 30 år). Så jag var alltså ganska ordentligt vuxen med god ekonomi etc. Jag kommer troligen att tänka ungefär så med mina barn, eller att de får nåt mer symboliskt när de är vuxna med egen ekonomi. Jag ger inte heller till mina föräldrar sedan dess, men brukar skicka blommogram ifall vi inte firar tillsammans.

Vi vuxna syskon ger inte till varandra.  

Jag och min man ger varandra julklappar, men i perioder när vår ekonomi varit sämre har det varit mindre/billigare gåvor, ibland har det varit en gemensam present typ en spadag eller restaurangbesök till oss två. 

Alla barn som är hemmaboende får klappar av alla (sina föräldrar, mostrar/farbröder, mor- farföräldrar). Vi försöker också att syskonen ska ge varandra och mor/farföräldrarna (ganska symboliska saker) mer för att träna på att ge, tänka ut vad nån kan bli glad för osv. Unga vuxna, dvs flyttat hemifrån men fortfarande kanske pluggar eller har dålig ekonomi får av sina föräldrar och av mor/farföräldrar, men inte av fastrar/morbröder. 
    Ja, alltså en julklapp behöver ju inte vara dyr utan bara genomtänkt, något man vet att mottagaren vill ha eller behöver. Men just detta att inte ge något alls är för mig lite fel. Barnen får "mängder" med presenter men när man är vuxen är man inte värd att få något. Det är för mig urtrist. 
  • Anonym (Skärp dig själv)

Hennes pappa behandlar ju inte sonen som vuxen, medan henne som vuxen när hon var i hans ålder. Det är klart att hon reagerar. 

Har det att göra med att hon är en tjej "och tjejen ska växa upp tidigare"? Eller överlag att pappan bara favoriserar sonen? 

• LFF
    Anonym (Skärp dig själv) skrev 2022-11-09 09:55:33 följande:

Hennes pappa behandlar ju inte sonen som vuxen, medan henne som vuxen när hon var i hans ålder. Det är klart att hon reagerar. 

Har det att göra med att hon är en tjej "och tjejen ska växa upp tidigare"? Eller överlag att pappan bara favoriserar sonen? 

Från inlägg nr 6 (det senaste från TS): 

"Jag flyttade ofrivilligt hemifrån mycket tidigare än min bror Då jag fick en diagnos som gjorde att mina föräldrar inte ?orkade med mig?. Men har aldrig fått något dyrt sådär Som han får, utan alltid fått klara mig själv ekonomiskt Genom sommarjobb osv. köpt egna vinterjackor, skor osv ända sen tonåren. OM jag fick något så var det alltid det billigaste."

Så TS blev mer eller mindre utkastad eftersom föräldrarna inte "orkade med" henne.
Svar på tråden Får ingen julklapp